רבים מאיתנו סובלים מכאבי גב, בין אם בגלל חוסר בפעילות פסורטיבית או בגלל סיבות אחרות. אבל מה אפשר לעשות כדי לפתור את הבעיה הקשה והמציקה הזאת? פרופ' רפי קרסו התייחס לנושא בתוכניתו ב-103FM לאחר שיחה עם מאזין שהתלוננן על כאבים בגב התחתון.

"אני סובל מכאבים מאוד חזקים בגב התחתון מצד ימני ובירך אני אחרי שני ניתוחים בגלל קרע בלברום של צוואר הירך, בשתי הרגליים", סיפר המאזין.

ספורטאי?
"לא ספורטאי מקצועי אבל כן עושה ספורט כל החיים, גולש, רץ".

דואג לעשות חימום טוב לפני אימון?
"בטח, תמיד. במיוחד אחרי שהכאבים מתגברים. אני מקדיש לזה תשומת לב ועושה מתיחות כל היום".

נטייה לקרעים יש למי שנכנס ישר לפעילות מאומצת, מי שעושה ספורט לא נכון.
"הכול התחיל בצבא. התגייסתי בחור בריא בכושר, הייתי רץ המון, משחק כדורגל, גולש. במהלך הצבא החלה התדרדרות של כאבים אורתופדיים שהפכו לאט־לאט לכאבים כרוניים, זה עלה מהשוקיים לברכיים לירך לגב התחתון. עד שנכנסתי לקבע, שם בעצם בפעם הראשונה אורתופד איבחן בעיה ומהר מאוד רצנו לטפל בה. ראו קרע ב-MRI וישר נכנסתי לניתוח. כשהשתחררתי הרגשתי יחסית בסדר, גם אחרי הניתוח השני. אבל התחילו כאבים בגב התחתון ומשם הכול התדרדר במהלך השנתיים- שלוש האחרונות".

כל הזמן אתה עושה ספורט?
"רמת הספורטיביות שלי מן הסתם ירדה במהלך הזמן הזה. הדבר היחיד שאני בעצם עושה והכי אוהב זה לגלוש אבל לא מסוגל כמעט לרוץ או לשחק כדורגל".

הדבר האחרון שאני ארצה להניע אותך ממנו זה לעסוק בספורט כי אני חושב שזה אחד הדברים הבריאים, על זה אף אחד לא חולק. הספורט בריא, אבל הרבה מאוד אנשים עושים ספורט או בצורה לא נכונה או בכמות מוגזמת. חלק גדול מפגמים ובעיות אורתופדיות שאני רואה ואני עוסק בכאב ובעיקר בכאבי שלד ולא בכאבי סרטן, הם תופעות לוואי של שימוש לא נכון בגוף. יש תופעה אחת שאני קורא לה 'פילאטיטיס' - אנשים מגזימים במאמץ שהם עושים בשיעורי פילאטיס ויש תופעה שעושים ספורט בצורה לא נכונה. יכול להיות שאתה צריך למצוא סוג אחר של ספורט שתעסוק בו שלא יאתגר יותר מדי את המפרקים שלך. אתה איש צעיר בן 26, תצטרך להשתמש בגב התחתון ובגפיים ובאגן הירכיים לפחות עוד 60 שנה. שמור עליהם. יכול להיות שאתה צריך לעבור לשחייה או לספורט אחר עם כל הכאב.
"הייתה לי תקופה של שחייה אני לא חושב שאני מגזים ברמה שאני עושה ספורט, הרמה דווקא הלכה וירדה. אני כן מטופל בהמון גורמים שונים, מפיזיותרפיה ורפואה אלטרנטיבית ומרפאת כאב. עשיתי כבר שתי זריקות ועדיין המצב רק הולך ומחמיר ואני מבין את העניין של לעשות ספורט בצורה נכונה, אבל אם יש לך עוד משהו שיכול אולי לשפר את הכאב אפילו ברמה של לקום בבוקר בצורה יותר קלה או לתפקד במהלך היום".

קשה לי נורא להגיד לך כי אני לא יודע בדיוק מה המצב האובייקטיבי. אני יודע מה המצב הסובייקטיבי שאתה מתאר. אני יכול להציע שני דברים – לנסות לעשות הפסקה מספורט, למשך תקופה מסוימת, ולעשות ספורט מאוד עדין כמו הליכות כדי לשמור על הכושר בצורה עדינה, תרגילי משקל בידיים עם משקלים נמוכים, עד שלושה קילו כדי לשמור על טווח תנועה ולא לעשות את הפעילות שאתה עושה במשך שבועיים-שלושה ולראות איך אתה מרגיש. אני מציע לך לפנות לאורתופד ספורט. 
"עברתי כמה כאלה כבר אבל אני לא אפסיק לנסות".

ההצעה הכי טובה היא לנסות להפסיק לעשות ספורט לתקופה קצובה.