האיחוד האירופי פועל לקידום "דרכון ירוק דיגיטלי" בקרב אזרחיו, במטרה לעודד את ענפי התיירות והמסחר הקורסים ביבשת. היום (שני) כתבה נשיאת נציבות האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין, בחשבון הטוויטר שלה: "היוזמה החדשה תסייע לעקוב אחר בריאות התושבים, מצב התחלואה שלהם בעבר ותהווה הוכחה להתחסנותם מפני הנגיף".

קורונה באירופה (קרדיט: רויטרס)

היוזמה הגיעה בעקבות דרישת יוון ומדינות נוספות באיחוד, אשר חלק משמעותי מהכנסותיהן מתבססות על תיירות ומסחר. "המטרה היא לאפשר לתושבי האיחוד לנוע בחופשיות ובבטחה בין מקום למקום", כתבה פון דר ליין.

היוזמה צפויה לצאת לדרך בחודש הקרוב, ותקווה להחיות את ענפי התיירות הקורסים במדינות אירופה, אשר רבות מהן סבלו ועדיין סובלות מגלי תחלואה קשים מאוד. השאיפה הגדולה היא כי כבר בחודשי הקיץ השנה יוכלו אזרחי האיחוד לנוע באמצעות "הדרכון הירוק הדיגיטלי". לצד זאת, במדינות רבות ביבשת עדיין אין מספיק חיסונים, וטרם התבסס מערך מסודר שיאפשר את החסנותם של רבים.

באופן טבעי, הנושא צפוי לעורר מחלוקות רבות בשל סוגיות משפטיות שונות. סופי ווילמה, שרת החוץ של בלגיה, הסתייגה היום מהיוזמה והזהירה מפני חשש לפגיעה בפרטיותם של האזרחים. עוד אמרה ווילמה כי היוזמה עלולה להיות בעייתית שכן, כאמור, לרבים עדיין אין גישה לחיסונים במדינות שונות, וכן כי ניכר שהדבר יהיה בעייתי בשל העובדה כי אין חובת חיסונים.

היוזמה התקבלה בברכה בקרב העוסקים במסחר ותיירות ברחבי היבשת, אולם לצד זאת הם סייגו את הדברים והזהירו מפני שאננות שעלולה לפגוע במאמצי החזרה לשגרה. לדבריהם, אין לוותר על המשך מבצעי הבדיקות הגדולים במדינות, על מנת להמשיך ולהיות במעקב על מצב התחלואה.