אמרו אתם: כשזמר צעיר מאמץ לעצמו את שם יישומון הניווט וואייז (יש המקפידים לכתוב וויז), האם יש מצב שנלך לאיבוד בדרך אליו? - ברור שלא, מה גם ששירתו נעימה להאזנה ומפיגה מתחים. אם תרצו, אין זו אגדה וזהו סיפורו של שי וואייז, 29, היוצא בימים אלה באלבום הבכורה שלו,  "Fairytales", (אגדות) שאיננו רק אות ועדות לכשרונו, אלא גם מפגן מרשים של תושייה ויזמות. 

כעת, ברצינות, עם איזה שם באת לעולם? אני תוהה.
"שי מנשה לוי", הוא חושף. שורשיו עירקיים-רומניים. בנם של חשמלאי וקופאית. רמת-גני במקור. לפני עשור, עם גירושי הוריו עקר עם אמו לרחובות. לדבריו, נמשך למוזיקה מילדות. הוריו אולי היו מעדיפים שילך על משהו בטוח יותר, כמו מחשבים, "אבל מאז שהם שמעו שירים שחיברתי כילד, הם תמיד איתי".

המשיכה למוזיקה באה אצלו על חשבון הלימודים והוא מודה שכמי שלא היה חסיד של מסגרות לא נחשב כתלמיד למופת. "הרגשתי שבית הספר זה לא המקום שלי ועד כיתה ח' די לא ראו אותי שם", הוא מעיד. "העדפתי לנגן בבית בעזרת תוכנה שעליה השתלטתי בעצמי - ולצייר. כשחזרתי באופן מלא ללימודים, מילאתי את החסר והשגתי את הציונים הכי גבוהים בשכבה".

בעקבות המעבר לרחובות, הוצב בהגיעו לגיל גיוס לשירות הדרכה מרתק כמדריך היסטוריה בבית הנשיא הראשון, חיים ויצמן. כשהשתחרר, החל לעסוק בשיווק דיגיטלי ולמעשה מכך הוא מתפרנס עד היום.

בחור מפתיע, שי. כשהוא נשאל מי הפיק את אלבומו, הוא משיב בלי למצמץ - "אני!" הכיצד? - "למדתי את זה בדרך של ניסוי ותהייה".

באיזה שלב הפכת ליישומון?
"באמצעים של היום הגעתי עם המוזיקה  שלי די מהר לחו"ל, שם לא ידעו איך לאכול את השם שלי. בגלל ה-לוי היו שם שחשבו שאני עוסק במוזיקה דתית ובארץ היו ששייכו אותי משום מה למוזיקה מזרחית, מה גם שלוי יש המונים. חיפשתי  - כמובן, לא לשם שינוי בתעודת הזהות  - שם-במה שיישמע בינלאומי והגעתי ל-וואייז".

ברשימת העושים במלאכה בהקלטות אלבומו, שי איננו מתאמץ להפגין צניעות-יתר. כלומר, מילים, לחנים, עיבוד, הפקה ושירה זה הוא. בנוסף הוא מתחלק בנגינה בגיטרות עם יהל דורון, אכן מחצית הצמד המצליח גיא ויהל. הכיצד?
"שמעתי בלי סוף את השיר שלהם 'שמים בוערים' ובמיוחד אהבתי את נגינת הגיטרות שם. פניתי ליהל, סיפרתי שאני בדרך לאלבום ראשון וזה היה יפה מצידו שהיה מוכן לבוא ולנגן. באמצע ההקלטה איתו דוד ד'אור נכנס פתאום לאולפן. להפתעתי, הוא התחיל לזמזם את השיר. 'זה מאוד קליט; של מי זה?', שאל. הרגשתי כמו במחזה סוריאליסטי לשמוע את דוד ד'אור בכבודו שר שיר שלי בליווי של יהל דורון".

נ.ב. עוד בנגני האלבום אלדד ציטרין בפסנתר, עדי הר-צבי בבס ושי ברוך - בתופים. ומה מסתתר מאחורי השם ג'וני פולר?
"היא מוזיקאית בריטית בלונדון. ראיתי ברשת שהיא כנרת שבדיוק סיימה את לימודי המוזיקה שלה שם. באמת מנגנת מדהים. דרך הרשת היא התנדבה לנגן לאלבום שלי".

במה זכית?
"היא, שכבר ניגנה לפיל קולינס, הסבירה שזה בגלל שהייתי הראשון שפנה אליה".

מדוע האלבום באנגלית?
"היה לי יותר קל לבטא את עצמי בשפה הזאת. כשאתה שר את המילים הכי אישיות והכי כנות, אולי מוטב שלא יבינו את הכל. האנגלית כאן היא כעין אמצעי-הגנה. אבל האלבום הבא כבר יהיה בעברית, אם כי אני עם הפנים לחו"ל".