בצל סגירת מערכת החינוך לאורך רוב שנת הלימודים הנוכחית והעובדה שתלמידי התיכון העבירו את השנה בעיקר דרך חלונות בזום, אחד הדברים החשובים במערכת החינוך, שנעלמו ונשכחו כמעט לחלוטין, אלו המסעות השנתיים של כיתות י"א וי"ב לפולין.

אחד החששות הגדולים, ככל שנוקפות השנים וניצולי השואה מתמעטים, הוא שהדור שגדל כאן לא יזכור ויכיר את מה שאירע ליהודים בשואה לפני כ־80 שנה. כעת החשש מתגבר עוד יותר, כשאי אפשר לטוס ולבקר במחנות ההשמדה הידועים לשמצה, אושוויץ בירקנאו, מיידנק, סוביבור וטרבלינקה, ולחוש מקרוב את הזוועות שקרו שם.

בעקבות משבר הקורונה, הוחלט לבטל את המסעות של תלמידי התיכון לפולין בשנת הלימודים הקודמת, כאשר גם בשנה הנוכחית לא צפויה לצאת משלחת שכזו. עובדה זה מונעת למעשה מדור שלם של צעירים לקחת חלק באחת מהחוויות החשובות והמעצבות של תלמידי תיכון במדינת ישראל.

מתן לוי, תלמיד כיתה י"ב מעפולה, מפרט את התחושות הקשות: "אני די מאוכזב מזה שלא אוכל לצאת למסע לפולין השנה. אחי הגדול היה במסע ביחד עם המשלחת העירונית, ואני זוכר איך כל המשפחה התרגשה כשהוא טס לשם. אני לא מכיר באופן אישי ניצול שואה שחי היום, ואני מרגיש שהשנים האלו הן ההזדמנות האחרונה שלי לשמוע את הסיפורים ממקור ראשון".

יוזמה חדשה של בית העדות, מוזיאון ומכון חינוכי שהוקם בראשית שנות ה־90 סמוך לאשדוד להנחלת זיכרון השואה, מנסה כעת לתת מענה לנושא.

לאורך השנים, המכון של בית העדות שימש כחלופה עבור בני נוער רבים שלא נסעו לבקר במחנות ההשמדה, ובכך סייע בהמשך ההנצחה החשובה של השואה, שהיא חלק חשוב ובלתי נפרד מעיצוב הזהות היהודית והישראלית.

כעת קוראים במוזיאון לבתי הספר להירשם למסע מטעם בית העדות, אשר מתקיים בצורה בטוחה ברחבי ישראל ומספק תמונה רחבה על תקופת השואה. התוכנית כוללת, בין היתר, ביקור באתרים היסטוריים, אנדרטאות, מכוני שואה ובתי עלמין ומפגשים אישיים הנוגעים לנושא השואה והתקומה, והיא מועברת על ידי מדריכים (ברובם הגדול מדריכי פולין) שהוכשרו על ידי בית העדות להדרכה בארץ.

לדברי רחל רוזנמן, מנכ"לית בית העדות: "במהלך משבר הקורונה זיהינו את העובדה שהולך להיווצר צורך בתחליף למסעות לפולין, על כן ניצלנו את תקופת הסגר לשדרוג המסע והרחבת צוות המדריכים האיכותי שלנו. המסע הייחודי מחבר את הנוער לנושא השואה דרך הרגליים והלב, ופורש בפניהם נדבך נוסף - והוא סיפורם מעורר ההשראה של שורדי השואה לאחר השחרור ועד להקמת המדינה".