הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, נשא הערב (שלישי) דברים בטקס הענקת תעודות הצטיינות לאזרחים עובדי צה"ל. בדבריו התייחס כוכבי למקרה מותו המצער של סמ"ר יונתן גרנות בשבוע שעבר, כתוצאה מפליטת כדור שנגרמה על ידי אחד מחבריו לפלוגה.

"לפני שבוע אירע מקרה טרגי וחמור מאוד שהוביל למותו של סמל ראשון יונתן גרנות ז"ל כתוצאה מכדור שנפלט מנשקו של חברו. האירוע הזה חמור ומיותר, מתוחקר ע"י ועדת בדיקה מיוחדת שהקמנו ואנחנו כצבא חייבים ללמוד ולהשתפר גם כתוצאה מהאירוע הזה", אמר הרמטכ"ל.

עוד אמר כוכבי: "על כל המפקדים ממני ומטה לעשות כל מה שאפשר כדי שמשחקים בנשק ייפסקו, וכדי שכל פעם שחייל, מפקד, נגד או אזרח עובד צה"ל לוקחים ליד אמצעי לחימה או נשק, הם יתייחסו לכך בחרדת קודש ויבינו שהם מחזיקים ביד אמצעי שיכול להרוג את עצמם או את חבריהם". 

הרמטכ"ל כוכבי בטקס קבלת אות הערכה ליחידה 8200 בחיל המודיעין., ארכיון צילום: דובר צה"ל

כוכבי סיים את דבריו ואמר: "אני רואה בכך אחריות אישית שלי ושל כל המפקדים בצה"ל להטמיע את ערך הדייקנות בכלל ובנשק בפרט. אני מחבר את זה אליכם, מצטיינים אזרחים עובדי צה"ל כאלו שמובילים בידע, בבגרות ובניסיון ומביאים לצה״ל את הדייקנות".

גרנות ז"ל היה לוחם בגדוד "בזלת" של חטיבת הנח"ל, בן 22 בנופלו, מקיבוץ עינת. המשטרה הצבאית החוקרת ממשיכה בחקירת נסיבות האירוע, בסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. 

כזכור, מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי, מינה אתמול צוות מומחים בראשות מפקד חטיבת "הראל", אלוף-משנה אלעד שוורץ, לחקירת נסיבות האירוע. הצוות יחקור את הגורמים שקדמו לאירוע, נורמות הבטיחות ביחידה ואת אופן הטיפול באירוע. כמו כן, יבדוק הצוות את ההתנהלות בשגרה בכלל צה"ל בתחום הנשק.

בתוך כך, הערב הוארך מעצרו של לוחם הנח"ל החשוד שהרג בשוגג את יונתן גרנות ז"ל. במהלך הדיון העצוב, בבית הדין הצבאי בקסטינה איבד החייל את הכרתו ופונה לבית החולים.

עורך הדין רן כהן, סנגורו של החייל אמר לאחר הדיון: "החייל במצב נפשי קשה, מיוסר וכואב את פטירתו של חברו הטוב יונתן ז"ל". המעצר הוארך בשלב זה בהסכמה, לשם השלמת מספר פעולות חקירה בטרם תתקבל החלטה בעניינו, הוסיף עורך הדין כהן.

לאחר שהתחדש הדיון ללא נוכחותו של החשוד, הוסכם בין הצדדים כי המעצר יוארך עד ליום חמישי בשבוע הבא בשעה 15:00. השופט הצבאי, סא"ל טובי הארט, הוסיף כי בחן את האפשרות לקצר את משך המעצר, אולם קושי אובייקטיבי שנוגע להשלמת פעולת החקירה הוא שהוביל למשך המעצר הממושך. השופט אף הוסיף כי מצופה מהתביעה הצבאית וממצ"ח לעשות ככל הניתן על מנת שהחקירה הסמויה תמוצה עד למועד הדיון הבא.

בדיון ביקש עורך הדין רן כהן את איסור פרסום פרטיו של החשוד, וזאת בשל החשש להרעה במצבו הנפשי. השופט אישר, נוכח מצבו של החייל, להציג תימוכין בעניין הזה בטרם יכריע בסוגיה זו. מהתחקירים הפיקודיים שנערכו בחטיבת הנח"ל עולה בשלב הזה כי החייל הרים את רובה הרוגר שהיה בעמדת השומר הפלוגתי, לאחר שמוקדם יותר בוצע בו אימון במטווחים לקראת תעסוקה מבצעית בעזה. החייל הרים את הנשק, הסתכל דרך הכוונות מבלי שהוא מבחין בחושך ביונתן ז"ל שהיה במרחק של כשישים מטרים, ואז נפלט כדור שפגע בראשו של המנוח שפונה לבית החולים.

מעבר לפליטת הכדור עצמה, בצה"ל גם בודקים כיצד קרה שלאחר מטווח שבסיומו אמור היה הנשק להיפרק בבדיקה דקדקנית של מפקד מוסמך, נותר ככל הנראה כדור - שנפלט במהלך הרמת הנשק.