פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על ההחלטות האחרונות שהתקבלו בקבינט הקורונה: "אני בסדר גמור, עם הרבה פרפרים בבטן. אנחנו עוברים תהליך פתיחה של המשק שבהחלט יכול להשפיע על התחלואה". הוא הסביר ב-103FM כי הדבר שהכי מדאיג אותו - "עלייה בתחלואה בגלל שאנשים לא מבינים שגם בעידן החיסונים צריך לשמור ולהיזהר". 

"האווירה הזו מגיעה לכולם, זה נכון גם לפוליטיקאים ולציבור", הדגיש הפרויקטור, "התחושה שהחיסונים פה ובגלל החיסונים, וחיסנו יפה מאוד, אפשר לרוץ קדימה - היא משפיעה על כולם. עשיתי סדרת מפגשים עם אנשים מתחומים שונים, כולם מאוד רוצים לחזור לפעילות". הוא נשאל האם העובדה שאנחנו נמצאים שלושה שבועות לפני בחירות - משפיעה על קבלת ההחלטות, והשיב: "אני באמת לא בטוח. אני חושב שעיקר ההשפעה זה עניין החיסונים". 

מבצע החיסונים הנייד נגד הקורונה של מד''א, בעפולה (צילום: דוברות עיריית עפולה)
מבצע החיסונים הנייד נגד הקורונה של מד''א, בעפולה (צילום: דוברות עיריית עפולה)

הפרויקטור ציין כי השינויים שייכנסו לתוקפם ביום ראשון "זו תוכנית ששמנו על השולחן לפני מספר שבועות". הוא נשאל על העובדה שקבינט הקורונה לא הקשיב לגורמי הבריאות: "לאורך הדרך היו הרבה פעמים שלא הקשיבו לנו, אבל השבוע מאוד התלבטנו משום שבמדדים אנחנו עומדים, אבל היו את אירועי פורים ורצינו לקבל את ההחלטה כמה שיותר קרוב למועד הפתיחה והתלבטנו אם לבקש דחייה". הוא הדגיש כי "אנחנו יומיים לפני הפתיחה ואנחנו עומדים במדדים, אתמול היו 4,200 מאומתים".

בהמשך הראיון התייחס להחלטה הנוגעת לפתיחת נתב"ג וציין כי היא אינה אידיאלית. "יש כאן שיקולים ציבוריים", הדגיש, "האנשים שתקועים בחוץ לארץ כבר כמה שבועות ואנשים שרוצים לבוא להצביע בבחירות, שזו זכות בסיסית - צריך לתת לזה מענה".

פרופ' אש התייחס לווריאנטים השונים שהתגלו עד כה לנגיף, וציין כי הדבר מדאיג מאוד. "ברור שזה מדאיג אותנו. בסופו של דבר, ההגנה בפני המוטציות היא מאוד בסיסית - לעשות בדיקות בנתב"ג וללכת לבידוד", הסביר, "רצינו שיהיו אמצעים שיאפשרו את אכיפת הבידוד, אבל לצערי לא הגענו להבשלת הצעדים האלה. ההחלטה התקבלה מתוך השיקולים שאמרו 'אי אפשר להחזיק את אזרחי ישראל בחו"ל כל הזמן'". הפרויקטור הוסיף: "אני לא בטוח שההחלטה אינה נכונה, אני הרגשתי מאוד לא נח עם זה שאנחנו לא מאפשרים לאזרחים לחזור. סוג של כלואים בחו"ל". 

הוא נשאל האם השמיים לא היו נפתחים במידה ולא היה צורך להחזיר לישראל את האזרחים כדי שיוכלו להצביע: "אני לא בטוח, ברור שאם לא היו בחירות לא היה צריך להחזיר את האנשים... אבל אני מוכרח לשים את זה בפרופורציות. בואו תעלו את המסעדנים ותשמעו מהם את הטיעונים. יש לנו שלושה מיליון מחוסנים". 

הוא הגיב לטענה של השף חיים כהן, לפיו המסעדנים מעוניינים לפתוח - אבל אינם יכולים לעשות זאת. "הטענה שלו היא למה לא הודענו קודם על זה שפותחים את המסעדות ביום ראשון, וחיכינו באמת לרגע האחרון לראות שהנתונים מאפשרים את זה", הדגיש, "הלחץ לפתוח קיים ואני מבין אותו. כולם אומרים שיש לנו מחוסנים ומכניסים רק את המחוסנים, אז למה אי אפשר? אני מקווה שהתנאים שקבענו יאפשרו סביבה בטוחה גם בתוך המסעדות". 

חיים כהן (צילום: אור גפן)
חיים כהן (צילום: אור גפן)

הפרויקטור נשאל האם הוא רואה זגזוג אצל ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גנץ: "אני בטח לא יכול לשייך את זה ולא רוצה להיכנס לתוך העניינים האלה". הוא הדגיש כי "מספר המאומתים בימים האחרונים נותר יציב, וכעת ישנו מעקב אחר מקדם ההדבקה - דבר שראש הממשלה הזכיר גם בדיון עצמו, ואמר כי גם כשה-R עולה כאשר מספר החולים הקשים יורד - אולי צריך לקחת את הסיכון הזה".

"אנחנו לא מתעלמים מה-R, אבל האמירה אומרת שאפשר לספוג עלייה מסוימת, ואני מדגיש מסוימת, ב-R כאשר מספר החולים הקשים יורד. זו אמירה מקצועית לגיטימית", הוסיף ונשאל לגבי אפשרות של סגר רביעי: "האפשרות הזו קיימת. בהחלט יכול לראות שנראה עלייה בתחלואה בעקבות הפתיחה. אמרנו את זה ואני חוזר על זה". 

הוא סיכם: "אני לא בטוח שאת ההחלטה בנושא לא נצטרך לקבל לפני הבחירות, נצטרך לראות בשבועיים הקרובים מהם הנתונים ובהחלט יכול להיות שנמליץ על אפשרות כזו לפני הבחירות, זה תלוי ברמת התחלואה".