הודעת התביעה בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג על פתיחה בחקירה רשמית לחשד לביצוע פשעי מלחמה בגדה המערבית ובעזה, על אף שלא הפתיעה, מצאה את המערכת הפוליטית בישראל בעיצומה של מערכת הבחירות ועוררה גל ביקורת מצד ישראל הרשמית וממרבית המפלגות בימין ובמרכז.

נתניהו מגיב להחלטת בית הדין בהאג, קרדיט לשכת נתניהו

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, אמר כי "החלטת בית הדין צבועה ומגמתית, ומהווה אנטישמיות לכל דבר. בעוד מדינות רבות מפירות זכויות אדם באופן סדרתי בוחר בין הדין לחקור דווקא את ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון".

"מדינת ישראל תמשיך לעמוד על האמת שלה. נמשיך לבנות בכל חלקי הארץ. נמשיך להגן על אזרחינו ועל ביטחוננו. נתגבר גם על הרעה הזו", הוסיף לוין.

יו״ר תקווה חדשה ומועמדה לראשות הממשלה, גדעון סער, כינה את ההחלטה ״‏החלטה בזויה". לדבריו, "ההחלטה לחקור את הצבא המוסרי ביותר בעולם של המדינה המאויימת ביותר בעולם היא מעוותת מוסרית". 

יו"ר ימינה נפתלי בנט אמר כי "בית הדין בהאג הוא ארגון שטבול באנטישמיות. ובשנאת מדינת ישראל. ההחלטה שלהם לפתוח בחקירה נגד מדינת ישראל, בזמן שאנחנו נלחמים פה על קיום המדינה היהודית בארץ ישראל, היא פארסה".

יו"ר עוצמה יהודית והמועמד ברשימת הציונות הדתית לכנסת, עו"ד איתמר בן גביר, הציע בתגובה "להעמיד לדין בישראל את בכירי הרש"פ בגין פשעי מלחמה ולהחיל ריבונות ישראלית מלאה על שטחי יהודה ושומרון - אך זה יוכל לקרות רק אם תקום ממשלת ימין חזקה, שתפעל על פי האינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל ולא על פי גחמות של פרקליטים אנטישמים שרוצים רק ברעתה של מדינת ישראל ותו לא".

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן אמר על ההחלטה של בית הדין בהאג כי מדובר ב"החלטה הזויה של שזועקת צביעות ואנטישמיות. משחק מכור מראש. במקום לחקור את מעשיו של אסאד בסוריה או חמאס בעזה מערערים על זכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה".

גם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מתח ביקורת על ההחלטה וכינה אותה "חרפה אנטישמית שתשמש להעמקת הסכסוך ולעידוד הסרבנות הפלסטינית. אני גאה בחיילי ובקציני צה"ל שמגנים עלינו מפני איום הטרור. ישראל לא תאפשר לאף בית דין בינלאומי לשפוט את חיילינו".

גינוי חריף הגיע מועצת יש''ע שאמרה כי "בית הדין בהאג הוכיח היום שאין לו שום רצון להביא צדק, אלא להלך אימים על מדינת ישראל. ההתיישבות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן היא חוקית וכל יישוב שנמצא בשטחה עומד בכל התקנות".

"האנטישמיות שמובילה את בית המשפט הבינלאומי בהאג, היא עוד חלק בשרשרת ארוכה של מעשיות שרחוקות מהמציאות. אנו ממליצים לשופטים במגדל השן לרדת לכאן, לראות את חייהם של המתיישבים ושל הפלסטינים ולהבין עד כמה ההתיישבות הועילה לחיי השגרה של האוכלוסייה הערבית", נמסר בתגובה מועצת יש"ע.

עוד נאמר בתגובה כי "אנו מצפים מראשי המדינה לעמוד בעוז מול הקולות האלה. יש להחיל את הריבונות לאלתר על כל שטחי C כדי שלא יהיה ספק לגבי מעמד ההתיישבות ביהודה ושומרון ולאשר בנייה נרחבת בכל מרחבי יהודה, שומרון ובקעת הירדן. רק כך נוכל להראות לכל העולם שאנו בטוחים בצדקת דרכנו ושאנו לא מפחדים מאיומי סרק".

בשמאל לעומת זאת התגובות היו שונות. יו"ר מרצ ניצן הורוביץ והדגיש כי "ההתנחלויות והימין גוררים את ישראל להאג. המשך הבנייה בהתנחלויות ואיומי הסיפוח מסבכים את ישראל והופכים אותה לנאשמת בפשעי מלחמה.

יו"ר בל"ד, ח״כ סמי אבו שחאדה, אמר כי "ההחלטה האמיצה של בית הדין הבינלאומי בהאג היא עוד צעד בכיוון הנכון. ישראל דואגת מסיבה ברורה - היא יודעת שהכיבוש הוא לא ״נאור״ ולא כלום מלבד פשע מלחמה."

מעדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, נמסר כי "ההחלטה מאשרת את שאנו טוענים לאורך שנים, כי קיים חשד ממשי וכבד לביצועם של פשעי מלחמה חמורים על ידי ישראל. לצד פשע ההתנחלויות, הצבא הישראלי פועל בניגוד לכל הנורמות של המשפט הבינלאומי ומפר באופן שיטתי את דיני הלחימה במיוחד כאשר הוא פוגע ללא הבחנה באוכלוסייה אזרחית". 

"הפטור הגורף מענישה וסירובה המתמשך של ישראל לקיים חקירות אפקטיביות וממשיות בכל המקרים שהובאו בפני מערכות החוק הישראליות, כולל על ידי מרכז עדאלה, מוכיחים כי הצעד הזה הוא מתבקש והכרחי".

באגון בצלם אמרו כי "החלטת התובעת של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לפתוח בחקירה היא הצעד החיוני והמתבקש, לאחר שנים ארוכות בהן ישראל ביצעה – ועדיין מבצעת – פשעים בלי שהיא נדרשת לתת דין וחשבון.  לנגד עיננו קורבנות המדיניות הישראלית וההבנה שללא דין וחשבון – היא תימשך באין מפריע. בית הדין הוקם כמוצא אחרון לשם העמדה לדין של הגורמים הבכירים הנושאים באחריות לביצוע פשעים חמורים, כאשר המדינה עצמה כושלת בכך. ישראל, בכוונה, כושלת בכך".