פריצת דרך בחקירת הגורם לאסון הסביבתי בחופי הים התיכון בישראל: שבועיים בדיוק אחרי שנזקי זיהום הים בנפט החלו להתגלות בחופי הארץ, בישרה הערב (רביעי) השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, בציוץ בטוויטר כי האונייה שאחראית לזיהום היא אונייה בבעלות לובית, שיצאה לדרכה מאיראן.

מוקדם יותר צייצה גמליאל בחשבון הטוויטר שלה: "‏שמנו את ידנו על האונייה העבריינית. זרוענו הארוכה תגיע לכל מי שיפגע בטבע, בים ובחופים שלנו". כאמור, בהצהרה שנשאה השרה גמליאל מאוחר יותר היא חשפה את זהות האנייה: "בין 1-2 בפברואר, בתוך המים הכלכליים שלנו, נשפכה מכלית נפט גולמית בלב ים. גילינו שלא מדובר רק בעבריינות סביבתית אלא בטרור סביבתי. אונייה פיראטית בבעלות חברה לובית היא האחראית. לאחר שמילאה נפט גולמי היא עשתה את הדרך מאיראן והמפרץ הפרסי דרך תעלת סואץ וכיבתה את המשדרים שלה בניגוד לחוק בקרבת החופים שלנו ולאחר מכן המשיכה לסוריה".

במערכת הביטחון מדגישים הערב, על רקע הדברים של השרה גמליאל, כי אינם שותפים לקביעה של גמליאל בדבר "טרור סביבתי מאיראן". מבדיקות שביצעו במערכת הביטחון עולה כי לא מדובר בניסיון פגיעה מכוון ולא מתייחסים לזה כאל פיגוע.

רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה, שיתף בממצאי החקירה והיה פחות חד משמעי מהשרה באשר לקביעת מוצא האניה וסיבת הזיהום, כשאמר כי: "האניה טענה את הנפט במפרץ הפרסי, בעירק או באיראן". הוא הוסיף: "המטרה שלה היתה הברחת נפט בצורה לא חוקית מהמפרץ הפרסי באניה ישנה בת 19 שנה שאינה תקינה".

לדבריו מדובר במיכלית ישנה שמעבר לראיות נסיבתיות חזקות לזהותה כגורם המזהם, אין לדעת את סיבת הזיהום בין אם מדובר בתקלה או בפעולה בזדון". גם כיבוי המשדרים בקרבת חופי ישראל לא היתה הפעם הראשונה בהפלגה של המיכלית. עמיר הוסיף: "המיכלית הפליגה עד מצרים עם משדרים כבויים, הדליקה אותם כדי לעבור בתעלת סואץ ואז כיבתה אותם שוב".

"מבחינתנו אין ספק שזו המיכלית שגרמה לזיהום. היום וידאנו את זה בסיוע סוכנות האוקיאנוסים האמריקנית והנתונים שקיבלנו מהם מאששים את הממצא החד משמעי שלנו. ה"אמרלד" לא הסתובבה באגן המזרחי של הים התיכון בשמונה השנים האחרונות. ימים ספורים לפני שהיא הפליגה תחת דגל פנמה, היא החליפה לדגל מלטה כדי להסוות את זהותה. מדובר בהחלפת זהות של אונייה פיראטית בניגוד לחוקי השיט, כשיש סדרה של חברות לוביות שקשורות בבעלות על האונייה הזאת", סיכם עמיר את דבריו.

אירוע הזפת בראש הנקרה (צילום:  גידי בטלהיים)
אירוע הזפת בראש הנקרה (צילום: גידי בטלהיים)

עוד אמרה השרה להגנת הסביבה גמליאל: "מדובר באונייה ישנה שלא יכולה להתקבל בנמלי אירופה. האונייה נמצאת ממש בשעה זו באיראן. ישראל תתבע פיצויים ממבטחי המכלית "אמרלד" בשם כל אזרחי ישראל על הפגיעה בטבע, בבריאות, בבעלי החיים ובנוף. אנחנו מגלים שאיראן מפעילה טרור גם על ידי פגיעה בסביבה שאינה רק בישראל אלא באזור כולו. נדאג לתבוע את המחיר מהאחראים". 

השרה הוסיפה: "לפני שבועיים נפט גולמי שדלף מאונייה זיהם את חופי ישראל. בניגוד להרבה מאד פרסומים, הלווינים של האיחוד האירופי לא זיהו את הזיהום בזמן אמת. בשבועיים האחרונים חוקרי המשרד עבדו לילות כימים במסע חובק עולם, חיפשנו בכל פינה כדי לשים את ידנו על האונייה העבריינית. לזיהום הזה יש אחראים שצריכים לשלם את המחיר. למפעיל האונייה יש דם שחור על הידיים. אני רוצה לברך את הצוות במשרד להגנת הסביבה שהפעיל במקצועיות את כל הגורמים הבינלאומיים".

רק השבוע, האונייה שסומנה בתחילה כחשודה המרכזית בזיהום, "מינרווה הלן" היוונית, נוקתה מהחשדות אחרי בדיקה מקיפה שערכו עליה בנמל פיראוס פקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה. לאחר מכן מסר המשרד כי מתוך 35 אוניות שהיו חשודות בשפיכת הנפט לים, נשללו 12 ובהן האונייה היוונית. עם זאת, למרות מספר האוניות החשודות הגדול שעוד נותר נכון לתחילת השבוע, כבר לפני שלושה ימים בתדרוך לכתבי הסביבה היו אנשי המשרד אופטימיים ומנכ"ל היחידה להגנת הסביבה הימית, רני עמיר, אמר כי החקירה מתקדמת בקצב סביר.

זפת בחוף הים (צילום: שרון עדי ודן בירון, המשרד להגנת הסביבה)
זפת בחוף הים (צילום: שרון עדי ודן בירון, המשרד להגנת הסביבה)

למרות ההתפתחות החיובית בחקירה, הסוגיה החשובה יותר של היערכות המשרד להגנת הסביבה לאירועי זיהום ים עתידיים נותרה חסרה ונכה לאחר שבדיון בפגרת הכנסת שכינסה יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ מיקי חימוביץ' (כחול לבן) השבוע, הודו אנשי המשרד כי גם לו הייתה התראה מוקדמת על הזיהום ניתן היה באמצעים הקיימים של היחידה להגנת הסביבה הימית לשאוב רק עד כ-20% מהנפט מהים ולצמצם מעט מהנזקים בלבד. זאת משום שהיחידה אינה מתוקצבת כראוי על ידי משרד האוצר זה שנים, אין לה שתי תחנות התראה לפחות, להן היא זקוקה בים, והציוד שברשותה יכול לעכב ולצמצם רק במעט מנזקי זיהום ים מלהגיע לחופים.