חבר הכנסת וסגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן (מרצ) התייחס הבוקר (חמישי) להחלטת התובעת בבית הדין הבינלאומי בהאג אתמול לפתוח בחקירה נגד מדינת ישראל, בגין ביצוע פשעי מלחמה לכאורה. בראיון בתכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM הבהיר גולן: "אני מגנה את ההחלטה אבל לא מתפלא". 

ח"כ גולן השיב בהרחבה על החלטת בית הדין בהאג: "זו החלטה מאוד מאכזבת ומסוכנת לישראל. בית הדין לא הוקם בשביל עניינים כאלה שיש להם יותר נופך פוליטי מאשר מנופך של חקירת פשעי מלחמה. בית הדין הזה הוקם בשביל לשפוט רוצחי עמים - באמת דברים שנעשים במקומות האפלים ביותר בעולם. ישראל רחוקה מזה, אך עם זאת אני חייב להגיד שאני לא ממש מתפלא, כי האופן הרשלני בו מטפלת מדינת ישראל בנושא הפלסטיני פשוט הזמין את זה. אם אקרא לבית המשפט אעשה את המיטב שאני יודע. תמיד נקטתי לפי הכלל של הפעלת מינימום כוח הכרחי, בגישה שהביאה למינימום נפגעים לנו ולמינימום נפגעים אזרחיים אז אני לא חושש מהעניין הזה".

עוד אמר סגן הרמטכ"ל לשעבר: "אנחנו מנהלים ביו"ש סיפוח זוחל בו אנו לוקחים לעצמנו עוד קרקעות, מקדמים חוקים שנועדו להחרים קרקע, כולל פרטית, באופן שלא מאפשר התנגדות פלסטינים, אנו מנסים לסתום את הגולל על חלוקת הארץ ויוצרים מציאות של סיפוח. אני מגנה את ההחלטה וחושב שישראל לא עושה פשעי מלחמה, ואני לא חושב שאנו באמת צריכים להיחקר בבית הדין הבינלאומי בהאג. אך עם זאת, אני אומר בצורה ברורה שהעובדה שישראל לא מאפשרת שום מו"מ מדיני בעשור האחרון תחת הנהגת נתניהו, העובדה שאנו מעלים על דעתנו שאפשר לאמץ מן תוכנית טראמפ שנעשתה במעמד שני צדדים, האמריקנים ואנחנו, בלי הפלסטינים. אנחנו מביאים את זה על עצמנו. מה חשבנו שהפלסטינים לא ינצלו כל כלי בינלאומי כדי לנגח את ישראל? שהאירופאים לא ישתפו עם זה פעולה? ידוע שהם מתנגדים לסיפוח ורואים את מה שקורה בשטחים. אי אפשר ללכת עם ולהרגיש בלי".

גולן התייחס לחזונו המדיני בנוגע לסוגיה הפלסטינית ואמר: "הפלסטינים חייבים להיפרד וחייבים לייצר מציאות בשטח. כשהם לא משתפים איתנו פעולה ולא נעים בקצב שנוח לנו בנושאי מו"מ, כרגיל הם לא משתפים איתנו פעולה, הם אויבים שלנו, מה שצריכה ישראל לעשות זה לייצר מציאות של היפרדות מהפלסטינים. ישראל היא לא פושעת מלחמה! אבל עם זאת, ישראל, בכך שהיא לא נוקטת יזומה בנושא הפלסטיני ולא מגיעה למציאות של היפרדות אלא להיפך, מתדלקת מציאות של סיפוח, אנחנו משחקים לידי מתנגדינו בכל העולם, לידיו של בית הדין הבינלאומי בהאג ולידיהם של הפלסטינים. אנו חייבים ליטול יוזמה, בין שהיא חד, דו או רב צדדית.

"אנו כל הזמן מתחמקים מהסוגיה המרכזית, לישראל יש שתי ברירות קשות, להיפרד מהפלסטינים או לספח אותם. סיפוח הפלסטינים זה סוף החלום הציוני, זה סופה של מדינת ישראל ויצירת מציאות של היפרדות מהם תחייב אותנו לקבוע את גבולותינו בכוחות עצמנו, זה לא יהיה לפי תוכנית טראמפ, נצטרך לספק לפלסטינים לכל הפחות רצף טריטוריאלי בין חברון לג'נין, זה לא יכול לעבור אחרת. זו ההכרעה החשובה ביותר לגורלה של ישראל, לצערי הימין היום עוצם את עיני ומסרב להבין את זה".