השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל חשפה אתמול במסיבת עיתונאים את האוניה האחראית לזיהום הנפט החמור שאירע במרבית רצועת החוף בישראל, וסיפרה כי מדובר באוניה בבעלות לובית שהפליגה לאזור ישראל מאיראן. עוד הוסיפה, כי פעולת זיהום הים נעשתה בזדון ומדובר בפעולת טרור סביבתי, אמירה שעוררה הדים מכיוון המערכת הביטחונית, שלא הייתה שותפה כלל לחקירת האירוע. הפרשן הצבאי אלון בן דוד ("חדשות 13") שוחח עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והביא פרטים נוספים.

"אני לא שמעתי שזה פיגוע מכוון. אולי השרה גמליאל התכוונה לכך שהנזק כל כך גדול כך שהזיהום צריך להיחשב כפיגוע, אך אירועים מסוג זה בתחום הביטחוני לא יכולים להתנהל ללא המערכת הביטחונית. למשרד לאיכות הסביבה אין באמת כלים על מנת לוודא שהיה פיגוע, ולקבוע שהוא גם היה מכוון. על פניו, במערכות הביטחוניות לא מכירים פליטת נפט מכוונת מול חופי ישראל. מה שיכול להיות מאוד להיות, זה שאוניה איראנית שהבריחה נפט בניגוד לסנקציות ניסתה להעביר אותו לאוניה אחרת, מה שהם עושים לא פעם בלב ים, והעברה זו השתבשה להן. כדי לקבוע שבאמת מדובר בפיגוע, צריך עוד ראיות שלא הוצגו על ידי המשרד לאיכות הסביבה".  

לדברי בן דוד, "הספינה לובית ויצאה מאיראן, ולפי המשרד לאיכות הסביבה היא גם נמצאת באיראן. כדי לוודא שהיא באמת אחראית לזיהום, היה צריך לבדוק את שאריות הנפט שנותרו בספינה אך צריך לעשות זאת תוך זמן קצר, כי אחרי שממלאים אותה בנפט, אחר זה זה כבר לא רלוונטי".

הוא ציין כי גם בצה"ל וגם במוסד מנסים להבין איך גמליאל יצאה עם כותרת כזו. באופן טבעי, אם היה מדובר באירוע ביטחוני, לא סביר שיתבצע פיגוע כזה, וזה חתיכת פיגוע. עשו פה נזק שלא היה פה שנים, שחקירת פיגוע כזה תתנהל בלי גורמי מודיעין שמסוגלים לבנות תמונה ימית ולשחזר לאחור. זה לא מסוג הדברים שלמשרד לאיכות הסביבה יש את הכלים לחקור ולקבוע את זה בצורה כזו נחרצת. זה נשמע שלקחו צעד או שניים קדימה, אירוע רע ומטריד מאוד אך ללא ראיות או גיבוי לדברים, לא המוסד ולא הצבא הוזמנו להשתתף בחקירת הדבר הזה".

באשר להטלת צו איסור הפרסום על החקירה אמר בן דוד, כי "המשרד לאיכות הסביבה הוציא אותו. בכל נושאים הביטחוניים מערכת הביטחון תמיד מרכזית. אפשר היה לראות את כתם הנפט עוד קודם, אני לא יודע אם היה אפשר לבלום אותם, זה לא משהו שחיל הים יכול להתמודד איתו. אם רוצים להתמודד עם הסיכון של זיהומים סביבתיים, נדרש גוף שיהיו לו יכולות אופרטיביות להתמודד עם זה, ולמשרד לאיכות הסביבה אין יכולות כאלו".

על הריאיון עם סגן ראש המוסד הפורש ב"ידיעות אחרונות" אמר בן דוד, כי "האמירות שלו משקפות כמעט קונצנזוס במערכת הביטחונית. רוב המערכת הביטחונית, כשהיא מסתכלת על הסיטואציה בה אנו נמצאים כרגע, רובם יסכימו שהסכם כמו שהיה הוא הסכם רע, אך הוא עדיין עדיף על ללא הסכם בכלל. מצב בו איראן עושה מה שהיא רוצה, ואי אפשר לנתק את זה מתוצאות הבחירות בארה"ב שבכלל גרמו לאיראן להשתחרר ולהרשות לעצמה להשתולל במקומות שפעם היא לא העזה להשתולל, אני חושב שבסוף המשימה של ישראל היום זה לעבוד יחד עם האמריקנים ולהביא הסכם יותר טוב, אין לנו ברירה. האמריקנים נחושים שיהיה הסכם וכדאי שנהיה על הרכבת הזאת. האיראנים אלופי המו"מ, והאמריקנים צריכים לנצל את סבל האיראנים. אפשר להביא הסכם יותר טוב, האיראנים הם אלה שנאנקים תחת הסנקציות".