חג הפסח בפתח, וכמו בכל שנה ניקיון הבית תופס מקום נכבד בהכנות לחג. מתברר שימי טרום החג משפיעים על התנהגות הקונים והצרכנים, גם על מי שאינם מעידים על עצמם שהם "עושים פאנלים". מתברר שחג הפסח הוא אחד החגים המשפיעים ביותר על צריכת חומרי הניקוי, והחלק המפתיע הוא שזה לא משפיע רק על המגזר החרדי והמסורתי, אלא גם על החילוני, ואפילו על תושביה הלא יהודים של ישראל, שאין להם צורך או מנהג להכשיר את הבית לפסח באמצעות ניקיון יסודי. תרבות הצריכה, כך מתברר, מקרינה במקרה הזה מהרוב היהודי על הכלל.

הנקודה המגזרית היא מעניינת בהקשר של חומרי הניקוי כי כאשר סוקרים צרכנים על רכישת מזון כשר לפסח וההקפדה על הימנעות מחמץ בתקופת החג, מתגלים דפוסי צריכה שונים בין דת לדת ובין מגזר למגזר (גם בין עדות שונות בתוך המגזר היהודי, למשל בנושא צריכת קטניות במהלך ימי החג), אך כאשר אנו מדברים על ניקיון, אפשר להבחין בתגובות שהן פחות מובחנות על פי דת, לאום או עדה, ועוסקות יותר בשלושה סוגים של צרכנים: "המנקה המתמיד", שהוא חובב ניקיון בכל ימות השנה, "הצרכן האדיש", ששום מועד או שיוך תרבותי לא יגרום לו לנקות יותר דווקא לקראת הפסח, ולקבוצה הגדולה של מי שמעידים על עצמם שהם מתכוונים לנקות את הבית באופן יסודי במיוחד לקראת החג הקרב.

כאמור, לא מדובר רק ביהודים: בחודש שלפני חג הפסח נרשם גידול חד במכירות מוצרי ניקוי גם במגזר הערבי. השאלה היא מה גורם לציבור החילוני או הערבי, שאינו מכין את ביתו לפסח בצורה מובהקת, לצרוך יותר חומרי ניקוי?

לשאלה זו יש שתי תשובות: הראשונה היא השפעה תרבותית של שנים רבות, שנמשכת עוד מדורות קודמים, שנהגו לנקות ולהכשיר את הבית לקראת פסח, נוהג שחלחל לדורות הבאים, אף שהתרחקו מהאמונה ומציוויי הדת. השנייה - והיא ההשפעה החשובה יותר – היא טריוויאלית בהרבה: מדובר בתקופה שבה מתקיימים מבצעים ופרסומים לחומרי ניקוי, והחשיפה אליהם בנקודות המכירה היא גבוהה בצורה ניכרת מאשר בימים כתיקונם.

קונים שמגיעים לרשתות השיווק לעשות קניות בתקופה הזו נחשפים לתצוגות מסיביות המלוות במבצעים אטרקטיביים של חומרי ועזרי ניקוי במחירים מפתיעים ומוזלים, לעתים בעשרות אחוזים מהמחירים שאנו רגילים אליהם.

ההשפעות בולטות אפילו באתרי המכירה המקוונים בתקופה הזו, כך שגם צרכן שלא יגיע בתקופה זו לרכוש באופן פרונטלי ייחשף לגירוי המוצרים והמבצעים, כך שהגירוי זהה כמעט עבור רוב הרוכשים הפוטנציאליים. אחד ממאפייני התקופה הוא קנייה מרוכזת ומוגברת של חומרי ניקוי. רוב הצרכנים רוכשים מותגים מוכרים, אך גם החדרת מוצרים חדשים לצרכן בימים אלו רושמת אחוזי הצלחה גבוהים יותר.

חיטוי במקום ניקוי
השנה האחרונה גרמה לשינויים גדולים בתרבות הצריכה. המודעות של הציבור לנושא ההיגיינה זינקה, ולא רק ההיגיינה האישית אלא גם הסביבתית, בדגש על מוצרים אנטי־בקטריאליים ומוצרים אחרים שאינם "רק" מנקים אלא נחשבים גם למחטאים. כן נרשמה עלייה במכירות של מטליות לחות ומרססי חיטוי וניקוי שונים.

בשוק העולמי של חומרי הניקוי ישנם לא מעט שחקנים מוכרים, אך בישראל סנו מובילה את התחום מבחינת היקף המכירות, חדשנות ונאמנות מותג גבוהה, ומציגה פתרונות בכל סגמנט בתחום מול המותגים הבינלאומיים, עם מותגים כגון סנו סושי, מקסימה וז'אוול. חברת פרוקטר אנד גמבל העולמית, שמיוצגת בישראל בידי חברת דיפלומט, מחזיקה במותגים כגון אריאל, טייד ופיירי.

עוד נציין בין היבואנים את חברת רקיט בנקיזר העולמית, שמשווקת את מותגי קליה, קולון, פיניש ודיטול. מותג ישראלי נוסף שעשה מתיחת פנים וזכה לחשיפה בחודשים האחרונים הוא המותג טאצ' של חברת שניב, המציע מגוון מוצרים ופתרונות, לרוב במחירים נמוכים יותר מהמוצרים של המותגים המובילים.

סקר ניקיון (צילום: מעריב אונליין)
סקר ניקיון (צילום: מעריב אונליין)

התחרות ברשתות השיווק בימים האלו גועשת וסוערת מהניסיון ללכוד את תשומת לב הקונים וליהנות מגידול במכירות עם הצגת מבצעים אטרקטיביים במיוחד לחומרי ועזרי הניקוי. המכון לחקר הקמעונאות, בשיתוף נתוני משרד הכלכלה המבוססים על מערכת השוואת המחירים של פרייסז (המחירים המצוינים מבוססים על מחירי הרשתות ששודרו למשרד הכלכלה והופקו באמצעות מערכת CHP ומערכת פרייסז בידי המכון לחקר הקמעונאות), יצא לבדוק אם ישנם פערים גדולים בין סלי חומרי הניקוי של הרשתות השונות, היכן נחסוך (עד) עשרות אחוזים והיכן נשלם יותר.

כפי שאנו רואים, ישנם פערים ניכרים בין רשת לרשת, שישפיעו על הוצאות משק הבית החודשיות שלנו לקראת פסח, אבל השאלה היא האם מבצעי חומרי הניקוי באים על חשבון מוצרים אחרים שעליהם נשלם יותר? הטיפ שלנו הוא להיות ממוקדים בקנייה, להימנע מפיתויים ומצריכה מיותרת ולבחון את כלל הסל ולא רק את המוצרים המוצגים לנו במבצע.

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות