לטור המלא של יהודה שרוני:

1. פוליטיקת הבריאות
שבועיים וחצי נותרו עד לבחירות, והפוליטיקה חוגגת במקביל לקורונה. ההחלטות שהתקבלו בימים האחרונים בנוגע לפתיחת נתב"ג, המשק והמסחר - ולמעשה כמעט כל החלטה אחרת - מונעות בעיקר משיקולים פוליטיים. אפילו בכירי משרד הבריאות, ובראשם המנכ"ל החביב פרופ' חזי לוי, מודים שההחלטות השבוע מנוגדות להמלצות המומחים, ובראשם פרויקטור הקורונה נחמן אש.

לנוכח העלייה במקדם התחלואה (ה־R המפורסם), המלצת המומחים הייתה לפתוח ביום ראשון הקרוב את מערכת החינוך גם לכיתות ז' עד י' ולדחות בשבוע את פתיחת המסחר. נתניהו התעלם מהמומחים שאותם הרבה לשבח עד כה, והחליט לפתוח במקביל את המסחר ואת החינוך.

אם לא די בכך, קיבל נתניהו החלטה איומה המתכתבת במישרין עם שיקולי הבחירות: היתר לדחוס עד 300 איש (בעלי תו ירוק) באולמות סגורים ועד 500 מחוץ לאולמות. נתניהו משתוקק להבעיר את השטח הדומם, אבל בניגוד למפלגות אחרות (יש עתיד, ימינה), הוא סולד מכינוסי זום.

האיש שהדביק למפגיני בלפור בשטח הפתוח כינויי גנאי איומים יעשה הכל כדי לעורר את מצביעי הליכוד, גם אם הדבר עלול לסכן את בריאות המשתתפים באסיפות. ואם כל זה לא עובד, הוא ירוץ לאולפני הטלוויזיה כאילו הוא מתחרה על תואר הראשון בבידור ולא על ראשות הממשלה.

ההחלטה לפתוח את נתב"ג לנכנסים מחו"ל (עד 6,000 ביום) התקבלה בגלל הכישלון המהדהד של ועדות החריגים. פרופ' גבי ברבש הרגוע יחסית התפרץ השבוע בטלוויזיה (חדשות 12) בדרך שלא ראינו עד היום. הוא רתח על החלטורה והביע את חרדתו מיבואן לישראל של מוטציות קורונה חדשות, שיורידו את מפעל החיסונים לטמיון.

דבר נוסף שמטריף את ראש הממשלה הוא חוסר יכולתו להשיק כלכלת בחירות (המכונה בפיו "שיקום הכלכלה"), ובראשה תוכנית המענקים. נתניהו סיפר השבוע שאנשי העסקים שפגש משוועים לסיוע, אך הוא אינו מגלה שרוב המומחים, ובהם פקידי האוצר, היועץ המשפטי ונגיד בנק ישראל, מסתייגים מהתוכנית.

בני גנץ כבר מודה במפורש שמדובר בכלכלת בחירות ובפייק תוכנית כלכלית, ושאם יש צורך בסיוע - שיתאפקו עד אחרי הבחירות. מיותר לציין שאחרי הבחירות נתניהו יציג תוכנית כלכלית חדשה כמו שימלא את הבטחתו לראשי העדה האתיופית למנות את גדי יברקן לשר.

בהיקף התחלואה הנוכחי, כ־5,000 נדבקים ליום, ואחרי שתוצאות "הסגר" בפורים ייוודעו, סגר רביעי נוסף הוא בלתי נמנע. הפרויקטור אש רק יכול לחלום שהוא יוטל לפני הבחירות. אין לכך שום היתכנות פוליטית, וחבל להשלות את הציבור.

ברבש הרגוע יחסית התפרץ השבוע בטלוויזיה בדרך שלא ראינו עד היום (צילום: באדיבות מכון ויצמן)
ברבש הרגוע יחסית התפרץ השבוע בטלוויזיה בדרך שלא ראינו עד היום (צילום: באדיבות מכון ויצמן)

נתניהו הימר בהצלחה על מפעל החיסונים אבל הפך אותו לחזות הכל ושם עליו את כל הז'יטונים. אלא שבניגוד למה שהבטיח לראשי ארגון המורים בעניין הארכת תוכנית הלימודים – "עליי" (הוא ידאג למימון) - ההימור הבריאותי הוא על חשבוננו.

נתניהו מגדיל לעשות ומשדר שרק הוא יצליח להגשים את תוכנית ההצטיידות הבאה של החיסונים. אבל אפילו הוא יודע שההחלטות הקשות באמת יתקבלו (במקרה שייבחר) יום אחרי הבחירות. ואם ייבחר מישהו אחר, צפויה לו משימה קשה לא רק בבריאות אלא גם בכלכלה.

לכן בעלי המסעדות, בתי הקפה, וכל ענפי המסחר שייפתחו בשעה טובה החל מיום ראשון, חייבים להצמיד לחגיגה כוכבית ענק ולהיערך לאפשרות של סגר רביעי בתחילת אפריל. גם לבעלי אולמות האירועים אסור להתלהב ומומלץ שלא למהר לגייס עובדים. לנוכח נתוני התחלואה והמוטציות המיובאות, השמחה באולמות עלולה להתברר כמוקדמת.

ולנו, הציבור שנתניהו המליץ לו אין ספור פעמים ללכת לחגוג (ב־10 בינואר הבטיח שיהיה לנו פסח שמח באמת) - ואתמול בראיון לרשת פוקס אמר ניצחנו את הקורונה, ואנו המדינה הראשונה לצאת ממנה - מומלץ להתכונן לכך שגם בליל הסדר הזה עדיין לא נהיה בני חורין.

2. עבודת נמלים
לפני ארבע שנים מונתה אורנה הוזמן־בכור ליו"ר דירקטוריון נמל אשדוד. השבוע השלימה את אחת המשימות החשובות מאז כניסתה לתפקיד, והיא חתימת הסכם הרפורמה בנמל, שיאפשר בעתיד הקרוב את ההפרטה. הקרדיט מגיע לשר האוצר ישראל כ"ץ, שכשר התחבורה עשה את הבלתי ייאמן וקידם את הרפורמה למרות כל הלחצים.

לזכות היו"ר נזקפת הובלת השקעה של 2.4 מיליארד שקל בהעמקת הנמל ובניית רציפים. בנוסף נחתם לאחרונה הסכם לשיתוף פעולה עם הסולטן אחמד בן סלים, יו"ר ענקית הלוגיסטיקה מדובאי DP WORLD.

הרפורמה תאפשר לנמל אשדוד להיערך לתחרות מול "נמל הדרום", שנבנה בקרבת מקום. ההסכם כולל ביטחון תעסוקתי לעשר שנים ל־1,200 עובדי הנמל, הגנה על הפרמיות והסכם פרישה מרצון של 270 עובדים. כל אחד מהם יקבל חבילת פרישה בסכום עתק של 3 מיליון שקל. "המטרה שלנו היא שנמל אשדוד יהיה רזה יותר ויעניק להנהלה גמישות ניהולית בשינוע עובדים בתוך תחומי הנמל. את ההוצאות בגין פיצוי הפרישה נחסוך בהוצאות השכר השוטפות", אמרה לי הוזמן־בכור.

נמל אשדוד הוא הגדול בישראל והעשיר ביותר. ב־2018 נהנתה הממשלה מדיווידנד של 100 מיליון שקל שחילק הנמל, ובעשור האחרון הוא מסתכם ב־770 מיליון שקל. ההשקעות כוללות את העמקת הנמל, הצטיידות במנופים חדישים, הארכת הרציף ובניית מסוע גרעינים.
"נמל הדרום" המתחרה, הנמצא בבעלות החברה ההולנדית TIL, יתחיל לפעול בספטמבר. ההולנדים מחזיקים בחברת המכולות הבינלאומית MSC ומתפעלים 32 טרמינלים בעולם. נמל מתחרה נוסף הנמצא בחיפה הוא בבעלות סינית.

נמל אשדוד נפרקת סחורה מכל הסוגים: מכוניות (122 אלף מכוניות בשנה האחרונה), מכולות, מטען כללי, מלט, גז (הנפרק לטובת רצועת עזה) ועוד. החברה מתכננת הקמת מסוף לפריקת דלק.

אורנה הוזמן בכור (צילום: רונן אקרמן)
אורנה הוזמן בכור (צילום: רונן אקרמן)

מה ייצא לצרכן מהרפורמה?
"התחרות בין הנמלים תגדל, מחיר הטיפול במטענים יירד, והמוצר הסופי יהיה זול יותר. נכון שהמחירים התייקרו, אבל זה קרה בגלל מחירי ההובלה ולא בגלל הנמל. בשנה האחרונה שברנו שיא כשטיפלנו במיליון מכולות".

יש טענות מצד יבואנים על חוסר יעילות בפריקת מטענים.
"הנמל מופעל ב'תוכנית חלונות', כמו 'סלוטים' למטוסים נוחתים. אונייה עוגנת בחלון הזמן שניתן לה, וממשיכה ליעד הבא. אם היא מגיעה בצורה מזדמנת, היא תמתין בתור. אבל התהליך יתייעל, ובכוונתנו להפעיל רציפים ייעודיים".

אני שומע שאוניות נוסעים מסרבות לעגון באשדוד בגלל איום הטילים מעזה ובגלל הקורונה.
"נכון ש'קרניבל קרוז' מגיעה רק לחיפה, אבל נפגשתי עם סגן הנשיא שלהם במיאמי, שהודה שמדובר בנסיבות ביטחוניות. ניסיתי לשכנע אותו לחזור לאשדוד".

לדבריה, "הקרוזים היו צריכים לחזור ב־2020 בזכות הביקוש הגדול, אבל הקורונה שיבשה הכל. הביקוש הגיע ל־80 אוניות קרוז, ומדובר בשיא שנתי. נפח האוניות שיוכלו לעגון ברציף החדש יגיע ל־24 אלף מכולות, וזה רלוונטי במיוחד לגבי אוניות המגיעות מהמזרח.

חתמנו השבוע על ההסכם הקיבוצי, ועכשיו אנחנו צריכים לשבת עם העובדים כדי לסכם את הפרטים הקטנים. עכשיו, כשהעתיד התעסוקתי בטוח ויש פרישה מרצון, הדרך להפרטת החברה סלולה, אבל זה יקרה רק אחרי הבחירות".

3. שמן למדורה
בתחילת השבוע שוגר לבורסה דיווח לקוני שלפיו מפעל שמן המיתולוגי בחיפה נסגר לאחר מאה שנה, העובדים פוטרו, והקונה החדש יתחיל ביבוא שמנים מחו"ל. הידיעה אינה מפתיעה: תעשיית השמנים מרחיבה את פעילות היבוא על חשבון הייצור המקומי.

בישראל פועלים 160 יצרני שמן, רובם קטנים הפועלים בקיבוצים ובמושבים. הגדולים ביותר הם זיתא, שנמכרה לקבוצת ויסוצקי, יד מרדכי, שנמכרה לקבוצת שטראוס, ועץ הזית, שהוא מותג הבית של שמן. רובם מייבאים את שמן הזית מספרד, הנחשבת ליצרנית הגדולה בעולם. לצד אלה פועל מותג יוצא דופן וחריג בשם ג'השאן, שמייצר את השמן בעצמו בבית בד בגליל.

מדובר במותג הפועל יותר מ־160 שנה, וזה חריג בנוף התעשייה הישראלית. סוד הישרדותו הוא הניהול המשפחתי, היכולת להמציא את עצמו מחדש והפופולריות הגואה של שמן הזית, שוק המגלגל כ־300 מיליון שקל לשנה. הביקוש נמצא במגמת עלייה, וב־2020, שהייתה שנה רעה מבחינת יבול הזיתים, המחיר עלה. שמן הזית יקר גם כך בכ־25% לעומת שמנים אחרים, אך למרות זאת הצריכה רק גדלה.

בניגוד למפעל שמן שנסגר, משפחת ג'השאן הגלילית עם הסיפור המשפחתי יוצא הדופן שרדה כאמור יפה. החברה השלימה השקעה של 12 מיליון שקל במפעל שבפארק התעשיות קדמת גליל, ושכללה את בית הבד ומרכז המבקרים במושב כלנית.

מכירות המפעל נאמדות ב־32 מיליון שקל, אבל בתקופת הקורונה הן ירדו ב־33% בגלל סגירת המסעדות. לצד שמן הזית נמכרים גם טחינה, חלווה ומוצרי קוסמטיקה הנחשבים למוצרים משלימים פופולריים. החברה נמצאת בעיצומו של מיתוג מחדש ושכלול מערך הייצור.

משפחת ג'השאן היא דוגמה לתעשייה שצלחה את משבר הקורונה על אף הקשיים. היא אינה תלויה בייצור ומפעילה את העסק ביעילות רבה. אב המשפחה, ג'ריס ג'ורג' ג'השאן, המכונה אבו נאסר, מספר: "לא נולדנו עם כפית זהב בפה, אבל עם כפית שמן זית, והוא זורם בעורקינו ובנשמתנו.

סיפור ההיסטוריה המשפחתית שלנו הוא סיפור ההיסטוריה של עץ הזית בארץ ישראל. לפני 250 שנה הגיע סבי סבינו לנגב, מאוחר יותר היגר לצפת ונשא את בת הכפר סכנין. את המשפחה פרנסו בגידולי חקלאות וזית. כשהפיץ סבי את תוצרתו בשוקי צפת וטבריה, הוא הוזמן להתיישב בכפר מראר. ב־1863 נטע סבי את עצי הזית הראשונים והקים בית בד. מאז ועד היום כולנו חיים, עמלים ונושמים שמן זית".

משפחת ג'השאן מונה תשעה ילדים, והצעיר שבהם, האני ג'השאן, מנהל את העסק המשפחתי. ערין הבת משמשת כמזכירת המפעל. הבן הבכור נאסר הוא שופט מחוזי בחיפה. פאדי הוא עורך דין, ושאדי הוא נוירולוג המתמחה בצנתור מוח. למטופליו הוא ממליץ על שמן הזית בזכות סגולותיו.

כשהתעניינתי אם הקורונה איימה לחסל את המפעל אחרי יותר מ־160 שנה, התשובה הייתה שלילית: "על הירידה במכירות במסעדות פיצתה המכירה באונליין. המוקד הטלפוני ושירות המשלוחים גדלו משמעותית", אומר המנכ"ל. "לא קיבלנו הלוואות מקרן הסיוע, והעובדים הבודדים שיצאו לחל"ת חזרו לעבודה. לא קיבלנו מענקי השקעה כי החברה אינה מייצאת".

אב המשפחה, ג'ריס ג'ורג' ג'השאן (אבו נאסר) (צילום: רביע ג'השאן)
אב המשפחה, ג'ריס ג'ורג' ג'השאן (אבו נאסר) (צילום: רביע ג'השאן)

4. יש עם מי לדבר
השבוע עמד בסימן אירועים תקשורתיים ומתוקשרים. מנכ"לית הוט, טל גרנות־גולדשטיין, הודיעה בשיתוף בעל הבית פטריק דרהי על חנוכת פרויקט הסיבים האופטיים, ואילו מנכ"ל סלקום אבי גבאי השיק קמפיין פרסומי ראשון מאז מינויו לתפקיד לפני כשנה.

עד היום שמר גבאי על שקט תקשורתי והעדיף לדבר רק לאחר שיהיו לו קבלות. גבאי, ששימש בעבר כיו"ר מפלגת העבודה ונאלץ לפרוש, מתרחק כיום מנושאים פוליטיים כמו מאש. השבוע כינס כתבי תקשורת שלא בזום לצורך השקת הקמפיין הפרסומי של סלקום, ופריסת חזון השירות המחודש של החברה.

את דבריו פתח בסיפור: "עם כניסתי לחברה שלחתי מייל שבו הזמנה לעובדים המעוניינים להיפגש איתי בשעות 17:00־19:00. הגיעו עובדים רבים, ואחת מהן הייתה מיכל, המשמשת כמנהלת מוצר בחברה. היא העירה שסלקום אינה ממוקדת לקוח, אלא מעוניינת רק בשורה התחתונה של ההכנסות (המכונה ARPO), ושאלה אם הכוונה היא באמת לשנות את הגישה".

המנכ"ל השיב שקיימת כוונה לשנות את גישת השירות הבסיסית, מה שכרוך באובדן הכנסה כספית. ההשקעה בהקמת מערכת CRM חדשה, אתר אינטרנט חדש והפעלת מוקד אוטומטי לשיבוץ טכנאים גררה מחיקת השקעות של עשרות מיליוני שקלים.

לקוחות הסלולר איבדו בשנים האחרונות את האמון בחברות, וגבאי מתכוון לשנות את זה. הקמפיין הפרסומי הוא אחת התוצאות. "מה שעשינו בסלקום מבחינת מהפכת האמון לא קיים בשום חברה אחרת", הוא מתיימר לקבוע.

כיצד השפיע משבר הקורונה על הפעילות השוטפת ועל מכירת ציוד קצה?
"חברות התקשורת נמצאות באירוע לא פשוט, כי בעקבות המשבר אנשים נמצאים יותר בבית ומעוניינים להגדיל את צריכת שירותי התקשורת. המכירות באונליין זינקו במאות אחוזים. אנשים קונים יותר מכשירי סלולר. האייפון 12 זכה להצלחה גדולה בעולם, וגם בישראל יש עודף ביקוש ולא נותרו מלאים. אנחנו המוכרים הגדולים ביותר של מוצרי אפל בישראל ומכרנו פי שלושה. חלק מהלקוחות שהיו רגילים לקנות בחו"ל קונים בגלל הקורונה ברשת דינמיקה".

אתה מדבר על שיפור בשירות וחוויית הלקוח, אבל במדדי השירות של משרד התקשורת סלקום נמצאת במקומות האחרונים, ואת המקום הראשון תופסת פרטנר.
"כאשר יתפרסמו הנתונים של 2020, תגלה שסלקום נמצאת במקום אחר לחלוטין ביחס למה שהיה בשבע השנים האחרונות. יהיה לך סוג של הפתעה. יש לנו ירידה עצומה בפניות הציבור. המטרה שלנו היא לא לתת ללקוח סיבה להתקשר אלינו או למוקד השירות. אנחנו מעוניינים שמראש לא תהיה לו סיבה לפנות".

אחת הדרכים לשיפור הרווחיות ללקוח היא מחיקת לקוחות לא פעילים. האם זה מה שעשיתם?
"מחקנו כ־20 אלף מינויים לא פעילים בסלקום TV. בפעילות הסלולר לא הייתה סיבה למחוק. יש לנו 80 אלף לקוחות בתשתית הסיבים האופטיים. בניגוד לחברות אחרות (פרטנר - י"ש) הסופרות לקוח כשטכנאי רק מסתובב בשכונה, אצלנו הספירה נעשית רק כשהחיבור נעשה פיזית, ובתוך 24 שעות הוא מושלם".

''אני נהנה כיום מאוד ממה שאני עושה''. אבי גבאי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
''אני נהנה כיום מאוד ממה שאני עושה''. אבי גבאי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)


"בעקבות הסכם התשתיות עם הוט אני צופה ששיעור הפריסה ב־2021 יהיה הרבה יותר רחב. ממשק הטלוויזיה של סלקום הוא המתקדם ביותר בארץ (אף שלחברה אין הסכם לחיבור ישיר לנטפליקס – י"ש). בתשובה לשאלתך, לא ניצלנו את התקלה בפרטנר כדי לנסות לפתות לקוחות להגיע אלינו. למרות זאת, בעקבות התקלה הגיעו אלינו הרבה לקוחות. אנחנו מתמקדים בלקוחות שלנו בלבד. אנחנו מאמינים שבעקבות שיפור החוויה יגיעו לקוחות חדשים".

האם אתם מתקשים בגיוס עובדים?
"אכן, קשה מאוד היום לגייס עובדים. בגלל מודל החל"ת (המאפשר תשלום דמי אבטלה עד יוני השנה - י"ש), לצעירים אין תמריץ לחזור לעבוד. חסרים לי עובדים צעירים שיכולים להיות נציגי שירות או אנשי מכירות. תביא לי מאה עובדים ואגייס אותם מיד. לא רוצה להתייחס במישרין למודל החל"ת. היום אני לא בפוליטיקה ולא רוצה לחזור לשם. אבל אני יכול לומר שהמשבר חידד הרבה מאוד דברים, ובראשם את חשיבות איכות השירות ואת ההוגנות מול הלקוחות, שהיום צריכים אותנו יותר מתמיד".

האם אתה מקבל גיבוי לפעילותך מהדירקטוריון? מתי תחלקו דיווידנד?
"יש דירקטוריון חיובי ומקצועי שבראשו עומד דורון כהן, וכמובן שאני מקבל גיבוי. מתי בפעם האחרונה חילקה סלקום דיווידנד? "כרגע השאלה לא רלוונטית".

אתה מתגעגע לפוליטיקה?
"אני שנה וחצי מחוץ למערכת הפוליטית ונמצא במקום אחר לגמרי. אני נהנה כיום מאוד ממה שאני עושה".

[email protected]