יועץ עסקי מטעם ארגון להב, מנהלת מכירות אזורית בבנק הפועלים ובעלים של חווה לגידול יענים ושל משק תיירותי - מסבירים איך מתמודדים עם המשבר הכלכלי, ואולי אף יוצאים ממנו מחוזקים.

בילוי פתוח ובטוח במרחב הכפרי/ צופיה ואן חרבנברוק

"את חוות הבודדים שלנו הקמנו לפני 40 שנה בצפון הנגב לאחר שביקרנו, בעלי מייק ואני, בחווה לגידול יענים למטרות מסחריות בדרום אפריקה. זה היה הגלגול הקודם של החווה. עד שנת 2011 כל הענף הזה עבר עליות וירידות, בין היתר כי היען הוא עוף לא כשר, ואז הוחלט להגדיר אותו כ'חיה מוגנת', שאסור לגדל למטרות מסחר. אני הרגשתי אז שהנה נפתח חלון הזדמנויות להגשים חלום שלי - חווה קסומה עם שלל אטרקציות, שתהיה פתוחה למבקרים. ואכן אנחנו מארחים כאן גם קבוצות מהארץ ומחו"ל וגם משפחות עם ילדים, שמגיעות לכאן בעיקר בסופי שבוע לכמה שעות חוייתיות. הם מאכילים את היענים, מלטפים את החיות בפינת החי ומשתעשעים עם העזים והגדיים של עדר הצאן. בשנים האחרונות הוספנו גם פינות יצירה ובית קפה.

צופיה ומייק ואן חרבנברוק חוות אל היען (צילום: פרטי)
צופיה ומייק ואן חרבנברוק חוות אל היען (צילום: פרטי)


"בתחילת הסגר הראשון דווקא מאוד נהנינו - היתה פריחה אביבית ונולדה לנו נכדה, אבל אז כמו שאומרים 'מגיע סוף החודש' עם החשבונות שצריך לשלם - וזה קשה. נאלצנו להוציא לחל"ת את העובד שהחזיק את המשק ולקחנו את זה על עצמנו, שהרי יש כאן בעלי חיים שצריכים שיאכילו אותם ויטפלו בהם באופן שוטף. במקומו יש בחור שמגיע לעזור פעמיים־שלוש בשבוע, כשבסופי שבוע אנו מביאים גם קצת כוח עזר.
"כשאין סגרים, יש כאן הרבה ביקורי קבוצות ומשפחות. אנשים חשים צורך עז לצאת לבלות מחוץ לבית, במיוחד כשאי אפשר לנסוע לחו"ל. כעת מגיע פסטיבל 'דרום אדום', שבו אנו מציעים למבקרים באמצע השבוע הנחה משמעותית. ובכלל, בכל האזור יש המון אטרקציות ששוות ביקור בעונה הזו, בעיקר בסופי שבוע, כמו פארק הבשור, דרך נוף הבשור והגשר התלוי. מומלץ לכל אחד, ובמיוחד למי שמחפש מקום בילוי טבעי, פתוח ובטוח במרחב הכפרי".

הכותבת היא בעלים משותפת של חוות "אל היען". כביש 241 (מול פארק הבשור). טל': 077־7295726

סיורי המשפחות הם חבל הצלה/ שולי אלון

"הקמנו את המשק החקלאי ב־1988 במושב תלמי יוסף, לאחר שבעלי אורי סיים את לימודיו בפקולטה לחקלאות ברחובות. שנים ארוכות גידלנו עגבניות, פרחים, עשבי תיבול ועוד, כשאורי עובד במקביל גם כמדריך חקלאי בסביבה. בשלב מסוים הבנו שמחקלאות קשה לחיות והתחלנו בהדרגה להפוך את המשק ממסחרי לתיירותי. התהליך הושלם ב־2009, כשהתחלנו לעבוד עם קבוצות של פרויקט 'תגלית'. הסיורים החוויתיים שלנו מיועדים לקבוצות ולמשפחות. המשק בנוי מחממות ומשדות פתוחים, ולאורך המסלול יש תחנות שבהן המבקרים עוצרים, לומדים וטועמים מהגידולים - עגבניות שרי, תות שדה תלוי שחוסך בריסוסים, עשבי תיבול, שדות של גזר ושל תפוחי אדמה וגם פרדס. המשק שלנו מעין חלון ראווה של החקלאות הישראלית.

שולי אלון, שביל הסלט דרום אדום (צילום: פרטי)
שולי אלון, שביל הסלט דרום אדום (צילום: פרטי)


"עד שהגיעה הקורונה העסקנו מזכירה, שלושה עובדים תאילנדים, שאחראים על התחזוקה החקלאית, וכעשרה מדריכי קבוצות פרילאנסרים. עם הסגר הראשון הוצאנו את המזכירה לחל"ת שנמשך עד היום, ועצרנו את העבודה עם המדריכים, כי לא חזרנו לעבוד בהיקף מלא. תיירים וקבוצות מחו"ל אין, ומוסדות רבים שאנו עובדים איתם עדיין סגורים. בימי אמצע השבוע אנו מקיימים סיורים לקבוצות שמגיעות לכאן - ועדי עובדים, גימלאים וכדומה, ובימי שישי יש את מרב הפעילות עם המשפחות, שהיא חבל ההצלה הנוכחי שלו. הן נרשמות באתר שלנו, וכשיש מספיק משתתפים - אנו מוציאים סיור שאורך כשלוש שעות.

"בשנים האחרונות פתחנו שתי אטרקציות נוספות - עמדה של יוני דואר, שבה המבקרים לומדים על ההיסטוריה של הענף הזה וגם זוכים להפריח יונים, ומשחק מבוך שהקמנו בתוך חלקה של פסיפלורה. אז אנחנו ממשיכים לפעול תחת ההגבלות של התו הסגול, כמו למשל להוציא קבוצות יותר קטנות, ומחכים שהמשבר יחלוף ונחזור לקבל כאן מבקרים מהארץ ומחו"ל".

הכותבת היא בעלים משותפת של "שביל הסלט – סיורים חקלאיים חוייתיים. מושב תלמי יוסף. טל': 077־7295702

ליזום סיורים וירטואליים בתשלום/ דן קריסטל

"שולי מ'שביל הסלט' וצופיה מ'אל היען' נאלצו 'להמציא מחדש' את העסק שלהן במהלך משבר הקורונה, במיוחד לנוכח העובדה שהעסקים בתחום התיירות והפנאי היו הראשונים להיפגע עם פרוץ האירוע בארץ - והאחרונים להיפתח. שני העסקים שלהן מציעים חוויה אישית־משפחתית־רגשית הקשורה לחיבור ולקשר לטבע, ונראה שהן עשו את ההתאמות הדרושות, כמו לדוגמה מתן אפשרות לרכישת כרטיסים מקוונת או פעילות בקבוצות קטנות.

דן קריסטל (צילום: פרטי)
דן קריסטל (צילום: פרטי)


"אז מה כדאי עוד לעשות, כעת עם החזרה המדורגת לשגרה בצל הקורונה? ראשית, חשוב לקשור ולהדגיש בצורה ברורה, על רקע הלחצים של השנה האחרונה והיציאה מהסגרים, את יתרונות הפעילות בטבע בשמירה על בריאות הגוף והנפש. מומלץ ליזום סיורים וירטואליים, אך כשירות בתשלום ולא רק בסרטון־קדימון. אפשר גם להציע סדנאות וקורסים וירטואליים כמו בישול, גם בתשלום. והחשוב ביותר - למצוא דרך שבה תוכלו לקשר בין השירותים הווירטואליים שאתם מעמידים לרשות הלקוחות לבין החוויה הפיזית של ביקורים וסיורים במשק ובחווה".

הכותב הוא יועץ עסקי וניהולי ומומחה בפיתוח ההון האנושי

להפגין יצירתיות גם בחזרה לשגרה/ אילנית חכימי

"משבר הקורונה פגע במידה רבה בעסקים המציעים חוויות ונופש למשפחות, והם נאלצו להתמודד לאורך כל התקופה עם שני אתגרים עיקריים - התפעולי והתזרימי. מצד אחד, איך מנהלים את העסק במציאות החדשה, עומדים בתקנות משרד הבריאות ושומרים על חוויות הלקוחות ובריאותם. מאידך, איך מפצים על הפגיעה בהכנסות והירידה בביקושים, כשחלק מההוצאות לא פסקו. על מנת לצלוח את התקופה, בעלי עסקים רבים המציאו עצמם מחדש ומצאו פתרונות יצירתיים כמו מעבר למכירה בדיגיטל, פתיחת מערך משלוחים, מכירת מוצרים במארזים ועוד. למשל, בעלת סטודיו למלאכת יד שמציעה ומקיימת סדנאות בזום.

אילנית חכימי, בנק הפועלים (צילום: פרטי)
אילנית חכימי, בנק הפועלים (צילום: פרטי)


"בימים אלו, כאשר כולם נרגשים לקראת חזרה זהירה לשגרה, גם כעת חשוב לשמור על הרוח היצירתית. אחת האופציות המתאימות לחוזרים לפעילות היא שיתופי פעולה. למשל בעלי עסקים שמתארגנים יחד, תומכים זה בזה ומציעים חוויה שלמה ללקוחותיהם. דוגמה לכך היא אירועי 'דרום אדום' הנערכים החודש, בהם בעלי עסקים רבים נערכו במשותף לארח את מבקרי הפסטיבל שיגיעו מכל רחבי הארץ וייהנו ממגוון הפעילויות וההטבות המוצעות".

הכותבת היא מנהלת המכירות של בנק הפועלים באזור הנגב

מעריב ובנק הפועלים ממשיכים ללוות ולתמוך בעסקים קטנים בהתמודדותם עם היציאה ממשבר הקורונה. והפעם, לרגל פסטיבל "דרום אדום" הנערך החודש, אנו מתמקדים בעסקים ובמשקים בדרום הארץ. הציבור מוזמן להגיע ולתמוך בעסקים שרק עתה נפתחים מחדש. לאור זאת, מגוון סיורים ופעילויות ייפתחו לציבור הרחב בימים א'־ד' בהנחה של עד %50, בחסות בנק הפועלים. לרשימת האטרקציות והעסקים המלאה, חפשו בגוגל - דרום אדום.

המידע בכתבה נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.