1. מלך החיסונים
תן לנתניהו להסתער על משימה נקודתית, ואין לו מתחרים. למשל, קמפיין בחירות. למשל, שכנוע של יריב פוליטי להאמין להבטחותיו, נדנוד אינסופי למנכ"ל פייזר לחסן את אזרחיו, כל מה שקורה לטווח קצר ומוגדר. כך הוא מקים לעצמו בלוקים פוליטיים, מאחד ומפריד מפלגות ויריבים, מסתער על משימות מזדמנות ומפעיל עליהן את כל כובד משקלו. וזה עובד לו.

בכל מה שקשור לניהול, חשיבה לטווח ארוך או תכנון אסטרטגי, נתניהו הוא הגרוע במנהיגי ישראל. הראיון שהביא נדב איל ב"ידיעות אחרונות" עם א', סגן ראש המוסד, מדגים במילים פשוטות את התיאוריה הזו, שפורטה כאן לאורך השנים. הטיפול בגרעין האיראני והטיפול במשבר הקורונה מתאפיינים בדיוק באותה פתולוגיה של ניהול כושל עם הבזקי גאונות מוצלחת. בשני המקרים, היו הצלחות נקודתיות. ארכיון הגרעין האיראני, חיסול מדען הגרעין פח'ריזאדה (המיוחס לישראל), שכנועו של טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין. בנושא הקורונה, מבצע החיסונים המזהיר.

אלא שבשני האירועים הללו, השורה התחתונה מאכזבת מאוד: האיראנים הכי קרובים אי־פעם לגרעין, הכי קרובים אי־פעם לגדר הישראלית, הכי מתבססים אי־פעם סביבנו ולא סופרים את האמריקאים. למרות מבצע החיסונים חסר התקדים, ישראל מנהלת את משבר הקורונה בשלומיאליות מדהימה, מספרי המתים, המאומתים, ימי הסגר והנזקים למיניהם ממקמים אותנו במחצית התחתונה של הטבלה, כשעל פי נתוני הפתיחה היינו אמורים לזהור בצמרתה. מדינה שמסוגלת ליירט פצצת מרגמה במעופה, שהמציאה את הדיסק־און־קי, הווייז, המובילאיי, המכשול התת־קרקעי והקימה את אומת הסטארט־אפ, לא מסוגלת לייצר מערכת מסודרת שתאפשר כניסה מאובטחת לגבולותיה ומזעור סכנת המוטציות.

נתניהו הוא האבטיפוס המובהק של ניהול כאוטי, ריכוזי, נעדר ניתוח שיטתי כלשהו ורווי אינטרסים זרים. אם נוסיף לזה את הסיטואציה האישית שהופכת אותו לבן ערובה של גורמים פוליטיים, נקבל את מה שקיבלנו. קחו למשל את פרשת חלוקת החיסונים. ישראל, שהעניקה לחברת פייזר בלעדיות על חיסון המדינה, נתקעה עם מספר לא קטן של חיסונים (בעיקר של מודרנה) שתוקפם עומד לפוג.

נתניהו החליט לחלק אותם. האם קיים דיון מסודר? האם ישב עם הגורמים המוסמכים? האם שיתף את משרד החוץ, משרד הביטחון, משרדים נוספים? האם קיבל ייעוץ משפטי?

2.משלוח לסודן

"שר המודיעין" אלי כהן הוא עוד משלט קדמי של נתניהו, נכון לכל משימה. כשהטור הזה נכתב, מארגנים לו נסיעה למדינה שכנה, כולל חדירה לתחומם של לפחות שני שרים אחרים, מבלי שהשגרירות הישראלית באותה מדינה יודעת שכל זה עומד לקרות. לא מזמן טס כהן לסודן. טיסה היסטורית לכל הדעות. ההסכם עם סודן הוא הישג משמעותי. בין כהן לבןשבת מתמרן אחד בשם "מעוז", שבן שבת הביא איתו מהשב"כ. הוא אמור להיות המנכ"ל של כהן, בינתיים הוא עוזר לבןשבת במל"ל, כי המינוי לא מסתייע. כך או אחרת, בןשבת, כהן ומעוז לא עובדים אצלנו, אלא אצל נתניהו. הם לא חייבים דין וחשבון לאף אחד.

בצמרת המדיניתביטחונית של ישראל הופתעו לגלות לא מזמן שהשר כהן הוביל במטוסו לסודן לא רק אנשים, אלא גם סחורות. חמש מכונות הנשמה משוכללות שהוענקו באופן אישי, תשורה מיוחדת מהשליט שלנו לשליט שלהם.

עלות כל מכונת הנשמה כזו כמה עשרות אלפי דולרים. זה לא רק הכסף. זה העיקרון. ישראל מעולם לא נוהלה בצורה כזו. ראש ממשלה שלא משתף אף אחד, חוץ מקומץ מקורבים. מאשר לגרמנים למכור צוללות אסטרטגיות למצרים על דעת עצמו, משקר, נתפס בקלקלתו וטוען שמדובר ב"סוד". מאשר לאמריקאים למכור מטוסי חמקן לאמירויות על דעת עצמו, משקר, נתפס בקלקלתו ונמלט בעור שיניו. מעניק חיסונים כיד המלך לכל מיני בעלי ברית בארץ ובעולם, שולח מכונות הנשמה לשליטי סודן, מתעלם מהמערכת המדינית, מהמוסדות הממלכתיים, מדרך ההתנהלות
של מדינת חוק מסודרת כשיטת עבודה. תארו לעצמכם מה ילך כאן אם הוא יחצה את קו ה61 מנדטים ב23 במרץ.

מלשכת כהן נמסר בתגובה: "אכן נמסרו חמש מכונות הנשמה במסגרת תקציב ייעודי שאושר לטובת הנושא בהתאם לנהלים". מלשכות רבות אחרות נמסר בתגובה: "קשקוש מקושקש. לא אושר תקציב, הנושא לא נבדק משפטית, אף אחד במשרדי הביטחון, החוץ והאוצר לא ידע על זה עד שגילינו את זה במקרה".

הטור המלא של בן כספית מתפרסם היום ב"מעריב-סופהשבוע"