במהלך השבוע החולף, בג"ץ הכריע כי עבור חוק השבות, יש להכיר כיהודים גם מי שעברו גיור רפורמי וקונסרבטיבי. הבוקר (שישי) עלו ב-103FM הרב דב הלברטל האורתודוקסי והרב גלעד קריב, מועמד מפלגת העבודה לכנסת ה-24, על מנת להגיב על הכרעת בית המשפט.

כבר בתחילת העימות אמר הרב הלברטל כי ההחלטה היא "פיגוע אסטרטגי קשה למדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית. המדינה תשנה את יחסי הדת והמדינה עד כדי כך, שאולי היא תאבד את מעמדה כמדינה יהודית אורתודוקסית כפי שהיה במסורת ישראל במשך מאות שנים. אצל האורתודוקסים, לגיור רפורמי אין משמעות".

על כך השיב לו הרב קריב: "הפסיקה חשובה וממשיכה את המגמה שהחלה בשנות ה-80. היהדות האורתודוקסית לא מייצגת את רוב מניין העולם היהודי, לא בתפוצות ולא בארץ. העובדה שהממסד החרדי הרבני השתלט על היהדות הישראלית, רק הרחיקה את הציבור החילוני והמסורתי מהיהדות. הסיבה המרכזית שהיום יש מיליוני יהודים רפורמים בעולם, היא בגלל ההתנהלות החרדית וחוסר יכולתה להתגמש".

לאחר מכן התייחסו השניים לנושא הגיור בתוך צה"ל. "הזרם האשכנזי אומר שהגיור הרפורמי לא שווה את הנייר שהוא רשום עליו", אמר הרב הלברטל, שסייג את עצמו ואמר כי לעומת האשכנזים, הרב עובדיה יוסף "גייר חיילים בסיטונאות". קריב טען מנגד כי לדעתו, אין הבדל בין עובדיה יוסף לאשכנזים. "החרדים לא רוצים לגייר. הם יודעים שרוב הציבור חילוני, אז הם לא רוצים להוסיף חילונים לחברה הישראלית, למרות זאת, הציבור הרפורמי הולך וגדל".

בשלב זה, הדיון גלש לעבר ויכוח על גודל הציבור האורתודוכסי והרפורמי בארץ. הלבנטל טען כי "90% מהציבור הם אורתודוקסים, החילונים הם אורתודוקסים", קריב לעומת זאת אמר כי "היהודי הספרדי שנוסע בשבת, גם אם הוא הולך לבית הכנסת, יותר קרוב אלי מאשר אלייך".

"הוא בז לך בכלל", השיב הלבנטל, מה שגרר את קריב להשיב כי "לציבור הישראלי הרחב, המסורתי והחילוני, נמאס מההתנהלות המסתגרת והגסה של הממסד החרדי. לא מעניינים אותו הוויכוחים בין הפוסקים האשכנזים והמזרחים".

"אם הוא אומר שאני לא יהודי, אז אני אומר שהוא לא יהודי גם"

מי שעוד התראיינו הבוקר בעקבות החלטת בג''ץ היו ח''כ אלכס קושניר ממפלגת ישראל ביתנו וא', חייל בודד שעלה מאוקראינה ששוחחו עם ג'ודי שלום ניר מוזס בתוכניתה ב-103FM.השניים הגיבו על אמירתו של ח''כ יצחק פינדרוס שטען כי "מי שהתגיירה בגיור צה"לי היא שיקסע. אם מישהו מתחתן איתה – האבא צריך לשבת שבעה". א' הסביר כי הוא בוחר להישאר בעילום שם מכיוון שהמצב "מסוכן. כל מי שקשור להליך הגיור חושש לדבר, כי הוא מפחד שישללו ממנו את היהדות שלו. היו מקרים שלאחר הגיור נחשף כי הם לא שומרים את כל המצוות, אז לקחו להם את היהדות".

קושניר הגיב על כך ואמר: "אתם מבינים להן הגענו? חיילי צה"ל ששירתו את המדינה ועשו את תהליך הגיור מפחדים לדבר. ופינדרוס וחבריו מדברים בפרהסיה בלי שום פחד".

עוד קודם לכן הסביר א' כי הוא חייל שעלה ללא אימו, הלא יהודייה, למרות שכל משפחתו יהודים והוא עצמו התחנך בחינוך דתי. "כל החיים הרגשתי יהודי, חצי משפחתי נרצחה בשואה, חוויתי אנטישמיות נוראיות, אמיתית, לא כמו זו שח''כ יצחק פינדרוס מדבר עליה", אמר א'.

לטענתו, נציגי המפלגות החרדיות "לעולם לא חוו אנטישמיות כמו שהמשפחה שלי חוותה. אח שלי קיבל אבן בראש רק כי הוא יהודי. אמא שלי לא התקבלה לאוניברסיטה כי אבא שלה היה יהודי - להם זה היה מספיק אגב, כדי להחשיב אותה כיהודייה. האמירה של פינדרוס משפילה, עברתי תהליך גיור אורתודוקסי בצבא, זה לא תהליך פשוט ואני אוהב את המסורת היהודית. לא צריך את ההתנצלות שלו, אם הוא לא רואה בי יהודי, אז אני אומר שהוא לא יהודי. כי יהודי אמיתי לא היה אומר את זה".

קושניר תקף את חברי המפלגות החרדיות, ובמיוחד את דבריו של ח''כ פינדרוס. "פינדרוס וחבריו לא מייצגים את היהדות, הם מייצגים במקרה הטוב כת שמזכירה יהדות. א' וחבריו רוצים להשתייך לעם היהודי ומסכנים את חייהם, הם הרבה יותר יהודים מפינדרוס וחבריו", אמר קושניר.

ח''כ הוסיף כי פינדרוס אפילו לא ידע על מה הוא מדברכי " הגיור הצבאי הוא גיור אורתודוקסי שנמצא תחת ההנחיה של הרבנות הראשית. לבוא ולומר כזה דבר על חיילים, זה מתחת לכל ביקורת".