אלפי בני אדם הפגינו אמש (שישי) באום אל-פחם, זה השבוע השמיני ברציפות. זאת, לאחר שבשבוע שעבר נפצעו עשרות במחאה דומה, אותה המפגינים כינו כ "מפגן ברוטלי של אלימות משטרתית". בין הנפגעים בשבוע שעבר במחאה היה גם ח"כ יוסף ג'בארין וראש העיר סמיר מחאמיד. כביש 65 שנחסם עקב המחאה נפתח לתנועה לכל הכיוונים. 

במהלך המחאה, חלק מהמפגינים הפרו את הסדר ויידו אבנים לעבר כוחות משטרה הפרוסים מחוץ לתחנת המשטרה בעיר. יו''ר מפלגת רע"מ, ח''כ מנסור עבאס, אף הותקף במהלך ההפגנה על ידי מפגינים שקראו לעברו "החוצה", והוא נאלץ לעזוב את המקום בעזרת מספר בני אדם שגוננו עליו עד שהגיע למסעדה מקומית.


ח''כ מנסור עבאס מותקף בהפגנה באום אל פאחם (צילום: צילום מסך טוויטר)
ח''כ מנסור עבאס מותקף בהפגנה באום אל פאחם (צילום: צילום מסך טוויטר)


מהמשטרה נמסר כי "אנו רואים בחומרה ידויי אבנים על ידי פורעי חוק ומפרי סדר שעלולים לפגוע בחיי אדם, הן בשוטרים והן במפגינים עצמם. כוחות המשטרה פרוסים באזור ויפעלו ככל שיידרש לשמירה על הסדר הציבורי במקום".

עוד קודם לכן ועדת המעקב קראה לציבור הערבי להגיע בהמוניו, וגם אוטובוסים רבים של מפגינים יהודים הצטרפו להפגנה. בין המשתתפים היו גם חברי מפלגת מרצ, בהם יו"ר המפלגה ח"כ ניצן הורוביץ, ח"כ יאיר גולן, ג'ידא רינאוי זועבי ועיסאווי פריג'.

ג'ידא רינאווי זועבי אמרה: "אנחנו מוחים על התנהלות המשטרה שבורחת ממשפחות הפשע ותוקפת מפגינים. על המשטרה להיאבק בפשיעה ולא בהפגנות".

עיסאווי פריג' מסר: "באנו לכאן ערבים ויהודים להגיד די לפשע המשתולל בחברה הערבית ולדרוש ביטחון אישי. החברה הערבית מדממת מפשיעה, ואנו נמשיך להיאבק עד למיגורה".

יאיר גולן, ג'ידא רינאווי זועבי ועיסאווי פריג' (צילום: דוברות מרצ)
יאיר גולן, ג'ידא רינאווי זועבי ועיסאווי פריג' (צילום: דוברות מרצ)

ח"כ יוסף ג'בארין, תושב העיר שנפצע מירי משטרתי בהפגנה בשבוע שעבר: "אום אל-פחם מספקת עכשיו תשובה ניצחת לשוטרים האלימים, שחלשים מול פושעים וברוטליים מול מפגינים. אלפים רבים ברחובות, ערבים ויהודים שמשמיעים צעקה צודקת למען שוויון ומיגור האלימות למרות משטרה שניסתה לחסום את הדרכים בפני המפגינים. אנו דורשים תכנית אמיתית למיגור הפשיעה במקום הפייק-תכנית של נתניהו שאפילו לא מדברת על ריסוק ארגוני הפשע, ונעדרת מענים ראויים בחינוך, דיור ורווחה".

ההפגנה באום אל פאחם. צילום: דוברות "הרשימה המשותפת"

סירין מחמד ג׳בארין, תושבת אום אל פחם אמרה כי "אנו מבקשים מהחברה הישראלית היהודית לעמוד לצדנו ולעזור לנו יד ביד, כתף אל כתף, כדי ללחוץ על הממשלה והמשטרה ולהכין תכניות קצרות וארוכות טווח כדי לנצח ולחסל את האלימות בחברה הערבית".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה אמר כי "עשרות אלפים נמצאים כאן באום אל פחם. עם שלם שנאבק למען בטחון אישי, בשביל לחיות בשלום, ובשביל לנצח את האלימות ואת הפשיעה. המשטרה מונעת מהאנשים להגיע לאום אל פחם כי היא פחדנית מול המפגינים ומול ארגוני הפשע. אנחנו נמשיך להאיבק בשביל לחיות בכבוד ולנצח את האלימות והפשיעה".

המפגינים יורים זיקוקים בהפגנה באום אל פאחם. צילום: דוברות המשטרה

קודם לכן כתב עודה בטוויטר כי "רק משטרה שפלה וגזענית חוסמת את הגישה לאום אל פחם כדי למנוע ממפגינים להגיע. אני קורא לכל האזרחים הדמוקרטים במדינה, ערבים ויהודים, להגיע לאום אל פחם ולהפגנות נגד האלימות והפשיעה ברחבי הארץ. לא ניתן למשטרה לעצור את ההפגנות, ונדרוש ממנה לעצור את הפשיעה ואת הפושעים".