לאחר כחצי שנה, כ־10,000 בתי קפה ומסעדות צפויים להיפתח הבוקר (ראשון) להושבת לקוחות, בצל חוסר הוודאות והקשיים בהחזרת עובדים הנמצאים בחל"ת וממשיכים לקבל דמי אבטלה.

"נערכנו בימים האחרונים לקראת הפתיחה, אבל חוסר הוודאות בשל השינויים התכופים במתווה הקשה על ההתארגנות, ולא כולם מוכנים להסתכן ולפתוח במתכונת מלאה. היות שהמתווה השתנה בימים האחרונים כמה פעמים, יש מסעדנים שחוששים לפתוח ומעדיפים להמתין", אמר ל"מעריב" מנכ"ל ארגון "מסעדנים חזקים ביחד" תומר מור.

"רק בסוף השבוע סיכמנו שבחוץ ניתן יהיה לפתוח להושבה על פי מתווה התו הסגול, הכולל שמירת מרחק של שני מטרים בין שולחן לשולחן וקליטה של עד 100 אורחים, או 75% תפוסה. על פי המתווה של הממשלה, גם בפנים יהיה מרווח של שני מטרים, והכניסה תותר רק על פי התו הירוק – למתחסנים ומחלימים", הוסיף מור.

להערכתו, מבין כ־10,000 העסקים בענף המסעדנות ששרדו את השנה האחרונה של משבר הקורונה, רק כ־6,000 פעלו בחודשים האחרונים במתכונת של משלוחים וטייק אוויי. ההיערכות של המסעדנים בימים האחרונים כללה בנוסף לגיוס מחודש של עובדים שהיו בחל"ת, גם הזמנת סחורה וסידור מקומות הישיבה בהתאם למתווה משרד הבריאות.

מתארגנים לקראת פתיחת ענף המסעדנות מחדש (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
מתארגנים לקראת פתיחת ענף המסעדנות מחדש (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)


"אני ערוך לקראת הפתיחה, וכולם מתרגשים, אבל אפתח לאט־לאט. בימים האחרונים גייסתי עובדים, וזה לא היה קל. צריך להניע מערכת שלא עבדה חצי שנה. בבוקר נוציא שולחנות ונחזור בהדרגה לפעילות. זה יהיה סוג של הרצה", סיפר מני שקד, הבעלים של "קפה שקד" ברמת גן, שבחודשים האחרונים עבד במתכונת של משלוחים וטייק אוויי.

לדברי ברק אברמוב, הבעלים רשת מסעדות "ג׳פניקה": "לאחר תקופה ארוכה אנחנו נרגשים לפתוח את המסעדות שלנו. כרשת עם 44 סניפים ברחבי הארץ, הדבר היה כרוך בהיערכות מסיבית. הרשת פעלה ללא הפסקה לאורך כל תקופת הקורונה באמצעות מערך המשלוחים, אבל אירוח זאת המהות שלנו, ואנחנו שמחים לחזור לארח את קהל לקוחותינו".

ברנרדו בלחוביץ׳, הבעלים של קבוצת "קפה גן סיפור" ומסעדת "סילו" בחולון, הוסיף: "אנחנו פותחים את המסעדות שלנו בהתרגשות רבה ועם פרפרים בבטן. כולי תקווה שתקופת הסגרים מאחורינו, ושאנחנו יכולים להסתכל קדימה בבטחה לימים של שגרת עבודה".

"ניסיתי כמה ימים לגייס עובדים, ובקושי גייסתי שניים. אנחנו זקוקים לעוד עובדים, ונפתח בהדרגה להושבה. אחרי חצי שנה של משלוחים וטייק אוויי אנחנו פותחים להושבה ברגשות מעורבים, כי קיים חשש שזו לא הייתה הסגירה האחרונה", מספר עופר מילנר, הבעלים של "הקפה של דבורה" בשכונת רמת חן ברמת גן.

שחף טנצר, מנכ״ל ובעלים של מחלבת כפר תבור, שמייצרת חומרי גלם למסעדות ובתי קפה, מסכם: "מאז שהוחלט על חזרת המסעדות לפעילות, קלטנו הזמנות ממאות המסעדות ובתי הקפה ברחבי המדינה שעובדות איתנו. משעות הבוקר המוקדמות יצאו עשרות משאיות מלאות במגוון מוצרי החלב שאנו מייצרים אל יעדן, מצפון ועד דרום״. 

אייל דנילוב, מבעלי מסעדת גחלים ברחובות, אמר: ״אנו נרגשים מאוד לפתוח את המסעדה לקהל הלקוחות שלנו ובימים האחרונים עסקנו רבות בהכשרת המקום לפעילות אירוח מלאה. אנו מחכים בקוצר רוח לארח מחדש את הסועדים ולהעניק להם השירות המלא ולהגיש להם את האוכל הנפלא של המטבח שלנו. ההרגשה עבורנו היא של יום חג וכולי תקווה שלא נחזור חזרה לתקופת הסגרים שהיתה קשה עבור ענף המסעדות כולו״.