יותר מ־930 מיליון טון מזון - 17% מסך המזון שנמצא בחנויות, במשקי הבית ובמסעדות, נזרקים מדי שנה לפחי האשפה. כך עולה מדוח חדש של תוכנית הסביבה של האו"ם, שפורסם בסוף השבוע, במטרה לקדם את המאמצים העולמיים להפחתת פסולת מזון עד שנת 2030.

על פי ההערכות, 61% מהפסולת שנזרקת לפח מקורה במשקי בית, 26% משירותי המזון ואילו 13% היא פסולת קמעונאית. בדוח הדגישו כי "מדובר במשקל של פסולת ששווה בערך למשקלם של כ־23 מיליון משאיות מלאות ב־40 טון כל אחת, שמספיקות להקיף את כדור הארץ שבע פעמים".

מחברי הדוח הוסיפו כי "מדובר בבעיה עולמית גדולה הרבה יותר מכפי שהערכנו בעבר. סוגיית פסולת המזון נושאת בחובה גם השפעות סביבתיות, חברתיות וכלכליות משמעותיות. 8%־10% מפליטת גזי החממה העולמית קשורה למזון שאינו נצרך. אם הגודל של המזון שנזרק לפח מדי שנה היה מדינה, מדובר היה בפולט השלישי בגודלו של גזי החממה על פני כדור הארץ".

בדוח הומלץ לממשלות, לארגונים בינלאומיים, לעסקים ולקרנות פילנתרופיות להעמיד את הנושא בראש סדר העדיפויות שלהם.
אינגר אנדרסן, מנכ"לית התוכנית הסביבתית של האו"ם (UNEP), הסבירה כי "הפחתת בזבוז המזון תקטין את פליטת גזי החממה, תאט את הרס הטבע, תשפר את זמינות המזון ובכך תפחית את הרעב ותחסוך כסף בעת מיתון עולמי".

על פי הנתונים בדוח, 690 מיליון בני אדם נפגעו מרעב בשנת 2019, כאשר מספר זה עלה משמעותית בעקבות פרוץ משבר הקורונה.
עוד התברר כי בזבוז מזון ביתי אינו מוגבל אך ורק למדינות בעלות הכנסה גבוהה. על פי הבדיקות שנערכו, ייצור פסולת מזון במשק בית עמד על אותם אחוזים בממוצע בכל קבוצות ההכנסה במדינות השונות.

בתוך כך, בעוד מספר שבועות תקים תוכנית הסביבה של האו"ם קבוצות עבודה אזוריות של פסולת מזון באפריקה, באסיה, באמריקה הלטינית, בקריביים ובמערב אסיה. אותן קבוצות יעבדו על פיתוח וקידום אסטרטגיות מזון במדינות השונות.