מכירים את המשפט האמריקאי על הברווז - "אם זה נראה כמו ברווז, אם זה הולך כמו ברווז ומגעגע כמו ברווז זה ברווז". כאשר אני מייצג בתביעות שעוסקות בעמלות מכירה/פרמיות אני נזכר במשפט הזה, פעם אחת אפילו השתמשתי במשפט בעת שהופעתי בדיון בבית הדין האזורי לעבודה ומאז עורך הדין שליווה אותי בדיון, מזכיר לי את המשפט ואנחנו צוחקים על זה.

האם עמלות מכירה אישיות מהוות שכר עבודה?
הסיבה שהמשפט הזה מזכיר לי את נושא עמלות המכירה היא כזו, בהתאם להלכה בבתי הדין לעבודה, עמלות מכירה אישיות מהוות שכר עבודה המחייב הכללתם בשכר הקובע בחישוב פיצויי הפיטורים, בהפרשות לפנסיה וקרן ההשתלמות, בשקלול ערך יום חופשה, ובמקרים מסוימים בשקלול ערך הגמול המשולם בשעות נוספות. לעובדים רבים שעיקר שכרם משולם בעמלות מכירה הדבר משמעותי מאוד מבחינה כלכלית ויכול להגיע למאות אלפי שקלים תוך מספר שנים בודדות.

לפניה ישירה אל עורך דין ליאור אלנקווה, לחץ/י כאן

הפרשת כספים על עמלות מכירה לקרן הפנסיה
נוסף על כך, עובדים שלא מופרשים להם כספים לקרן הפנסיה על עמלות המכירה, לא מבוטחים באובדן כושר עבודה בגין רכיב עמלות המכירה אשר הרבה פעמים מהווה עיקר שכרם, כך שבמקרה שיאבדו את כושר העבודה שלהם, אותם עובדים יקבלו מקרן הפנסיה פנסיית נכות רק לפי שכר הבסיס שלהם בלבד ללא רכיב העמלות ויפגעו באופן ניכר בשל כך.

בניסיון להתחמק מהכרה בעמלות אישיות כשכר עבודה ומההוצאות המתחייבות מכך, מעסיקים רבים רושמים את עמלות המכירה/פרמיות כרכיבים אחרים בתלוש השכר ובהסכמי העבודה כגון בונוסים, מענקים, שעות נוספות וכיוצ"ב. הסיבה שהם עושים זאת, היא מאחר שהם סבורים שאם ירשמו את עמלות המכירה כרכיבים אחרים ולא כעמלות מכירה, אלו לא יוכרו כשכר עבודה ולא ישוקללו בזכויות הסוציאליות השונות.

מבחני בית הדין לעבודה בנוגע לרכיבי שכר
אז איפה נכנס המשפט על הברווז אתם שואלים, הנה זה מגיע, כאשר בית הדין לעבודה מגיע לבדוק את אותם רכיבים הוא בעצם מאמץ את המשפט על הברווז ובודק, אם זה נראה כמו ברווז (עמלה), הולך כמו ברווז (מחושב כאחוז מהמכירות של העובד) ומגעגע כמו ברווז (משתנה מידי חודש בהתאם לכמות המכירות של העובד) זה ברווז (עמלה).

המבחן שאותו מחיל בית הדין לעבודה הוא האופן שבו שולם הרכיב ללא תלות באיך הוא נקרא בתלוש השכר או בהסכם העבודה. לפיכך, ככל שהרכיב הוא בעל אופי של עמלה - שולם כאחוזים ממכירות ובאופן אישי, הוא יוכר כעמלה אישית ויוכר כשכר עבודה הנכלל בשכר הקובע לפיצויי פיטורים, כמחייב בהפרשות לקרן הפנסיה וקרן ההשתלמות, בשקלול בערך יום חופשה ובשקלול הגמול בשעות הנוספות.

עורך הדין ליאור אלנקווה (צילום: גלעד הר-שלג)
עורך הדין ליאור אלנקווה (צילום: גלעד הר-שלג)

פניה לעורך דין מקצועי ומנוסה לצורך בחינת סיווג עמלות המכירה
אם חלק ממשכורתכם משולמת לכם כתמריץ על מכירות בלי קשר לצורה שבה רכיב זה נרשם בתלושי השכר או בהסכם העבודה, אם אתם עובדים כסוכני מכירות, אנשי שיווק, שווה לפנות לעו"ד לדיני עבודה שיבחן אם אכן עמלות המכירה שמשולמות לכם מוכרות ומחושבת בתלוש השכר כשכר עבודה ולא משולמות כרכיב אחר. סוגיה זו עשויה להיות משמעותית מאוד עבורכם ועבור עתידכם בכל הקשור לפנסיה, לאובדן כושר עבודה ולכספים המגיעים לכם עבור עבודתכם. בהקשר זה חשוב להדגיש שקיימת התיישנות ביחס לרכיב זה ולכן כדאי להזדרז ולבחון את הנושא בהקדם.

עורך דין ליאור אלנקווה עוסק בתחום דיני העבודה, בעל ניסיון רב בייצוג עובדים ומעסיקים בסוגיות דוגמת יחסי עובד-מעביד, פיטורים שלא כדין, התפטרות, תביעות שכר ושעות נוספות, אפליה בעבודה, פיצויי פיטורים, פרמיה בעבודה ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לא גייד.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.