רקע היסטורי ותרבותי
יום האישה הוא חג בעל משמעות היסטורית ותרבותית עמוקה ברוסיה, גם עבור אלו שחיים מחוץ לגבולות המדינה. יום האישה ברוסיה הוא למעשה שילוב של יום האם וכן של ולנטיין, יום האהבה בדת הנוצרית. מכיוון שברוסיה לא חוגגים את יום האם, יום האישה מהווה חגיגה אחת גדולה לכבודן של נשים ואימהות גם יחד, תוך הכרה בהישגיהן האישיים, הפוליטיים והציבוריים של נשים.

ראשיתו של יום האישה ברוסיה היא בשנת 1913, כאשר התחוללו הפגנות נשים בציבור לקבלת הכרה בזכות ההצבעה וכן בזכויות אחרות. בזכות מאבקן של נשות רוסיה, מועד זה הפך לחג לאומי בשנת 1917, ומאז ועד היום הוא המקבילה הנשית של יום הגבר (Defender of The Fatherland Day) - שנחוג ב-23 לפברואר. לשם השוואה, ארגון האומות המאוחדות אימץ את יום האישה הבינלאומי רק בשנת 1975.

חגיגת קניות לכבודן של נשים
ביום האישה ברוסיה - שנקרא באופן רשמי "השמיני במרץ" (Vos’MOye MArta בתעתיק אנגלי) - גברים ונשים נוהגים להביא פרחים ומתנות לנשים האהובות והחשובות בחייהם/ן, ולברך בברכת "שמיני למרץ שמח!" (!C vos’mym Marta).
 
לפי סקר של המרכז הרוסי לחקר דעת קהל (WCIOM), יום האישה הרוסי איבד ממשמעותו המקורית: רק 5% מהאוכלוסייה מקשרת את יום האישה למושגים של שחרור האישה. במקום זאת - יום זה הפך לחגיגה לכבודן של נשים באופן כללי.
 
נקודה חשובה נוספת: ניכר כי רק ברוסיה נהוג לתת מתנות ביום האישה. לא מאמינים? נסו להיזכר מתי נתתם מתנה לאימא או לבת הזוג ביום האישה האחרון... זה קורה בדרך כלל רק אצל רוסים, ולכן מדובר בסימן היכר מובהק, שבאמצעותו ניתן לטרגט קהלים בקלות רבה יותר.
 
לפי נתוני אתר Statista נכון לפברואר 2020, כ-35% מהמשיבים ברוסיה העריכו שהוציאו מתחת לאלף רובל למתנת יום האהבה (ולנטיין ב-14 לפברואר); זאת בהשוואה ליום האישה בשמיני למרץ, שם העריכו 28% מהמשיבים כי יוציאו בין 1,000 ל-3,000 רובל, וכן 38% אמרו כי יוציאו מעל 3,000 רובל עבור מתנות (1 רובל = 0.044 שקל).

נתוני אתר Statista  (צילום: Statista )
נתוני אתר Statista (צילום: Statista )

הפרחים האהובים ביותר כמתנה ביום האישה ברוסיה, הם שילובים אביביים כגון זרי צבעונים, זרי מימוזה וכן זרים של נרקיסים. גם שוקולד הוא מתנה נפוצה ואהובה במיוחד, ובמקומות העבודה אף חוגגים עם שמפניה ועוגות, מעבר למתנות הרגילות. בבתי הספר הילדים מביאים מתנות למורות, והכיתות הנמוכות מעלות הצגות ומיצגים אומנותיים הכוללים פרחי אוריגמי, צמידים וכרטיסי ברכה, אותם הילדים מביאים הביתה בסוף היום - לאימהות ולסבתות.

המבוגרים שבחבורה ממשיכים את החגיגות גם בערב, בין אם זה בארוחת ערב זוגית רומנטית ובין אם בחיק המשפחה. מתנות יקרות ערך מוחלפות בין אנשים בעלי קרבה גדולה (זוגות, הורים וילדים או קרובי משפחה אחרים). בשמים ותכשיטים הם בין הנפוצים במתנות יקרות הערך, ויש אף כאלה המרחיקים מעבר לכך מבחינת עלויות - כל אחד ואחת בהתאם לתקציבו ולקשר שבינו ובין הצד השני.

הכינו קמפיינים מראש
אם אתם עובדים לפי גאנט מסודר הכולל מועדים וחגים לאורך כל השנה, רוב הסיכויים שכבר הכנתם קמפיינים ייעודיים לחגי פברואר-מרץ ברוסיה - יום האהבה (ולנטיין), יום האישה ויום הגבר. כמו בכל חג אחר, גם במועדים אלו צפוי גידול בהוצאות, ומומלץ למקד את הקמפיינים לפי חלוקה מגדרית - גברים בנפרד ונשים בנפרד. כך תוכלו למקסם את מרב התועלת מהימים הללו שבין פברואר למרץ מדי שנה.

כמה טרנדים בולטים ברוסיה, שכדאי לשים אליהם לב בתקופה זו של השנה:

  • עלייה משמעותית בביצוע רכישות בקטגוריית "מתנות", שבועיים לפני החג.
  • עלייה של יותר מ-400% ברכישת פרחים בשבוע הראשון של מרץ (בהשוואה לשבוע האחרון של פברואר).
  • עלייה של 57% ברכישות אונליין ביום החג בקרב צעירים ברשתות חברתיות.
  • עלייה של 18% ברכישות פיזיות בקניונים בשבוע הראשון של חודש מרץ (בהשוואה לממוצע השבועי הרגיל).

מעבר לעובדה שניתן לטרגט קהלים ברמת דיוק גבוהה, יחסית, הודות לעלייה בצריכת המתנות במועדים אלו של השנה - ניתן לצבוע קהלים חדשים ורעננים באמצעות פרסום מאמרים המסייעים בבחירת מתנות (זר הפרחים המתאים, התכשיט הנכון לבני / בנות הזוג ועוד).

אל תפספסו מעל 100 מיליון רוסים שחוגגים את יום האישה / ולנטיין מדי שנה! קבלו שובר הטבה לפרסום במערכת Yandex.

רוצים להתחיל לשווק לקהל הרוסי?
לחצו על הלינק הבא והתחילו לממש את הפוטנציאל העסקי שלכם: http://bit.ly/3sUgpYE