השנה האחרונה הייתה קשה לכולנו. הסגרים, הבדידות, ההיעדרות מהעבודה ומהלימודים היו נחלת הכלל, אך השנה הזו גם העצימה פערים וחשפה פצעים, שבשנת משבר הפכו חמורים וכואבים הרבה יותר.

יום האישה הבינלאומי הוא הזדמנות לדבר שוב על מעמדן של הנשים בישראל ועל לקחי השנה האחרונה. משבר הקורונה חשף את עוצמת חוסר השוויון המגדרי בישראל ואת העובדה שנשים סובלות מחוסר יציבות תעסוקתית הרבה יותר מגברים.

על פי נתוני הלמ"ס, 70% מהמובטלים החדשים הם מובטלות. בנוסף, הלימודים המקוונים בשנה האחרונה אילצו אמהות רבות לתמרן בין העבודה למשפחה – מה שגרם לחלקן להתייאש ולעזוב את העבודה. כן, גם אבות התקשו, אבל עיקר הנטל נפל על אמהות. המשבר חשף עד כמה מהר יכולה להתערער ההצלחה התעסוקתית של אישה; עד כמה היא מושפעת הרבה יותר מעמיתיה הגברים משינויים וממשברים.

בשנה האחרונה נחשפנו גם לעלייה החדה באלימות בתוך המשפחה. המקרים הקשים ביותר מגיעים לתקשורת, אבל המציאות היא שמאות אלפי נשים חיות בשגרה של אלימות ופחד, שהתגברה בקורונה ב־300%. ההיקפים מחרידים. מגיפת האלימות יכולה להיות מסוכנת לעתים מכל מגיפה אחרת, וקורבנות המגיפה הזו הם רבים מדי.

משבר הקורונה חשף שגם אם לעתים התחושה היא שאנחנו מתקדמים, שנשים תופסות יותר עמדות בכירות במגזר הפרטי והציבורי, ששוק העבודה הופך למותאם יותר לצורכי המשפחה, שנשים זוכות לביטחון פיזי ותעסוקתי - זו מציאות שבירה שעם פרוץ המשבר התנפצה לרסיסים. לכן השנה האחרונה צריכה לשמש לנו תזכורת עד כמה ארוכה הדרך שנותרה עד להשגת שוויון חברתי ומגדרי והבנה שלא מספיקים הדיבורים, אלא יש צורך במעשים.

על הממשלה הבאה להכין תוכנית חומש מגדרית למזעור אי־השוויון המגדרי בעבודה, במשפחה ובחברה. כחלק מהתוכנית יוכנסו יותר תכנים ונורמות של שוויון מגדרי למערכת החינוך, מהגן ועד לתיכון; יופעלו מערכי הכשרות מקצועיות לנשים, שיקלו עליהן להשתלב ולהתקדם בשוק העבודה; צה"ל, אולי ערוץ הניוד החברתי המוביל בישראל, יהפוך לשוויוני יותר; והתוכנית הלאומית למאבק באלימות במשפחה תיושם מיד ותכלול גם השקעה מרובה בטיפול בגברים אלימים ובהעמקת שירותי הסיוע. כמו כן, התוכנית תכלול העדפה מתקנת לטובת נשים, לנוכח העובדה שישראל מפגרת אחרי מרבית מדינות העולם במספר הנשים בתפקידים בכירים במשק ובמגזר הציבורי.

ואולי הכי חשוב, לצד החינוך לשוויוניות, התוכנית תהפוך את המשק כולו מותאם יותר לצורכי המשפחה. משק שדורש מעובדים לעבוד מדי יום עד שעות מאוחרות, מציב מראש מכשולים בפני הורים, שבסופו של דבר פוגעים הרבה יותר באמהות מאשר באבות. 

הכותבת היא יו"ר ויצו