נלחמות על הזכות להתפרנס בכבוד. על פי הנתונים, מבין כל עשרה מפוטרים ב"שנת הקורונה", אשר טלטלה את המשק הישראלי - שבע נשים. שיעורן בקרב דורשי העבודה נע בחודשים האחרונים בין 52.5% ל־58.5%.

ארגון "בעצמי", שנוסד ב־1995 על מנת לעזור לנשים וגברים באוכלוסיות המוחלשות במאבקם להתפרנס, מלווה כ־12 אלף נשים בתוכניות תעסוקה שונות. המנכ"לית נירה צימלס סיפרה כי, בין היתר, בארגון "דואגים לליווי, תמיכה רגשית, סיוע תעסוקתי, ומעניקים מערך מקיף של עזרה - אשר בזכותו אותן נשים זוכות ברקע תעסוקתי וכלכלי ובעתיד טוב יותר. לנשים אלו יש אלטרנטיבה ומקום לצמוח, להתפתח ולגדול. השתלבות במקום העבודה מהווה גורם משמעותי ומחולל שינוי לאותן נשים".

אחת מאותן נשים היא ענבל בכר (38). בכר, גרושה ואם לארבעה ילדים, פוטרה לפני כחמש שנים, ומאז נאבקה למצוא פרנסה יציבה. בעקבות משבר הקורונה, בכר וילדיה נקלעו למצוקה כלכלית עמוקה. בצר לה, פנתה בכר לתוכנית "תעסוקה לרווחה" שמנהל ארגון בעצמי. בזכות התוכנית היא פתחה בחודשים האחרונים עסק לעיצוב ומיתוג מתנות.

"בעבר עבדתי בהייטק תשע שנים. יש לי ניסיון רב, אבל עם תקופת הקורונה פוטרתי והתפטרתי מכמה מקומות", סיפרה בכר בשיחה עם "מעריב". "בשלב מסוים הבנתי שאני חייבת לקדם את עצמי, ובמהלך הקורונה הקמתי עסק מכלום. המנחה בתוכנית 'תעסוקה לרווחה' וסיוע כלכלי - גרמו לי להצליח ולהתקדם בעסק שלי".

ארגון ויצו עורך היום כנס מקוון בנושא משבר התעסוקה המגדרי בישראל ובניסיון לסייע לנשים לחזור למעגל העבודה. בכנס משתתפים עשרות מומחים מתחומי התעסוקה, הכלכלה, המשפט ומיצוי הזכויות בקרב המעסיקים.

במקביל, ויצו השיק מוקד מידע וסיוע רב־תחומי, אשר יעניק מענה טלפוני לנשים באמצעות עשרות מומחים בתחומים חיוניים לחזרה לעבודה ולהתמודדות עם פגיעה בזכויות. את המוקד מאיישים עורכי דין לדיני עבודה, נציגי המוסד לביטוח לאומי, יועצי מס, נציגי איגוד הבנקים, נציגי מעסיקים ומטפלים רגשיים.

נשים המעוניינות לפנות לשם קבלת מידע וסיוע כללי, מוזמנות להתקשר למספר 03-6923791, ולסיוע משפטי בדיני עבודה - למספר 03-6923825.

בנושא נוסף, אחד הארגונים שנפגעו קשה בעקבות משבר הקורונה הוא "כנפיים של קרמבו". מדובר באחד הארגונים החברתיים המובילים בישראל, שמסייע לילדים רבים עם צרכים מיוחדים ושמצא עצמו מול קריסה כלכלית, כאשר תקציבו, שעמד על 42 מיליון שקל לשנה - נחתך בכמעט 50% בשל הפגיעה במשק.

מנכ"לית הארגון טליה הראל בז'רנו (38) וצוותה לא ויתרו, והצליחו לצלוח את האתגר הכלכלי. "שנת הקורונה זימנה לנו אתגרים לא פשוטים, ובמיוחד הדאגה להישרדות הכלכלית של הארגון", סיפרה בז'רנו. "העמותות היו הראשונות להיפגע, ועל מנת לדאוג להכנסת התרומות, קיימנו בחודש נובמבר משדר התרמה, שהסתיים בהצלחה גדולה ושאפשר לנו להמשיך לתת מענה לאלפי ילדי 'קרמבו' ברחבי הארץ. אהדת הציבור לתנועה הייתה מרגשת וחסרת תקדים".