מה עובר לכם בראש כשאתם חושבים על הכנסת? גברים מעונבים, נשים דומיננטיות, יותר מדי מחדלים ופחות מדי הגיון? כי בקומדיה החדשה של "כאן", שעלתה אמש בתזמון נהדר לכבוד הבחירות, יש את כל אלה, רק בקיצוני יותר, בוטה יותר – ולמזלנו, גם מצחיק הרבה יותר. 

זו לא תהיה טעות גמורה לקרוא ל"מותק בול באמצע" – "פולישוק 2.0", שכן גם אותה הגה וביים שמואל הספרי, אשר בילה חודשים ארוכים במסדרונות הכנסת לטובת כתיבת התסריט, וכמו הראשונה – גם היא שופכת אור קומי וסאטירי על המתרחש במסדרונותיה של כנסת ישראל. הפעם, במקום הח"כ המעונב והתמהוני, אנחנו מקבלים כדמות המרכזית את מותק שלי מרדכי, אולי האנטי-תזה המושלמת שלו:

מותק מרדכי (צילום: בנימין נמרוד חירם)
מותק מרדכי (צילום: בנימין נמרוד חירם)

פליטת ריאליטי צעירה ואהודה מבית הרוס ששוריינה במקום לא ריאלי לרשימת "בול באמצע" בעיקר כדי לסחוף מצביעים צעירים, אך לאחר רצף אירועים חריגים בכנסת מוצאת את עצמה, לתדהמתה ולתדהמת עמיתיה לרשימה, מושבעת כח"כית מן המניין. דרך חוויותיה במשכן, אנחנו עדים למעשה, לשלל אירועים פוליטיים-חברתיים אשר עטופים אמנם בגימיקים ובבדיחות אך כלל לא קשה לקשר אותם למציאות:

הועדות המאולתרות שלא מסייעות לדבר, הפרודיה על מירב מיכאלי (אופירה רחמים המעולה!), היעדר החופש של הח"כים להצביע כאוות נפשם, עמודי המעריצות והתיעוד האינטנסיבי, ההשפעה של הלוביסטים, ההטבות המופקעות שמקבלים הח"כים (סצנה מבריקה) ועוד תרחישים רבים שכתובים ומבוצעים היטב כך שהם מצליחים להעביר את המסר על אף השימוש בשמות מטופשים כמו מותק שלי, חלמון שאשא ואגוז בזלת.

ענת וקסמן בסדרה ''מותק בול באמצע'' (צילום: בנימין נמרוד חירם)
ענת וקסמן בסדרה ''מותק בול באמצע'' (צילום: בנימין נמרוד חירם)

הייתי שמחה למנות את כל השחקנים המשתתפים אבל לכולנו יש עוד דברים לעשות היום, אז על קצה המזלג: קובי מימון, משה אשכנזי, ענת וקסמן, יניב ביטון, דנה דבורין (!) , נעמי לבוב, חצי מקאסט "השוטרים" (דני שטג, דניאל גד ורות אסרסאי), והאמינו לי, זה עוד רחוק מלהסתיים. את ההרכב המעולה הזה מובילים, באופן מפתיע, שני שחקנים צעירים ועדיין די אנונימיים שעושים תפקידים משובחים ומצחיקים במיוחד – יקיר שוקרון, המגלם את זיף, העוזר האישי, וגילי איצקוביץ' ("בלקספייס", "כדברא"), הלא היא מותק שלי מרדכי, בכבודה ובעצמה.

איצקוביץ' נושאת על כתפיה את התפקיד הראשי ומפליאה בביצוע ורסטילי במיוחד: היא מצליחה לשמור את הצופה מרותק, להצחיק כשצריך וגם לגרום לו לחשוב, שלא נאמר, לדאוג (לדוגמה בנאום הבכורה שלה בכנסת). זו בחירה אמיצה, לבחור שחקנית בתחילת דרכה להוביל תוכנית חדשה, וההימור אכן השתלם – הליהוק לסדרה הוא כמעט ללא רבב (אם מתעלמים מדניאל גד, שדמותו לא הוכיחה את נחיצותה עד כה ובנוסף, גם מייצג את התופעה המעצבנת של בחירה בשחקנים בני 30 לגלם חיילים). 

איצקוביץ' נושאת על כתפיה את התפקיד הראשי ומפליאה בביצוע ורסטילי במיוחד (צילום: צילום מסך)
איצקוביץ' נושאת על כתפיה את התפקיד הראשי ומפליאה בביצוע ורסטילי במיוחד (צילום: צילום מסך)

לצד השחקנים המוכשרים, הטקסטים החריפים והקצב המהיר – מתבלטת "מותק בול באמצע" גם במהלכים שיווקיים חכמים ורלוונטיים המיועדים לסייע לה לחדור במהירות האפשרית לתודעה הציבורית: פתיחת פרופילים *אמיתיים* בפייסבוק ובטוויטר כמצופה מפוליטיקאית חדשה; העלאת חומרים אותנטיים ועדכניים הקורצים לתוכן שמעלים הפוליטיקאים שכולנו מכירים ולסוגיות אקטואליות (ספויילר: פקה פקה שאשא שאשא); פתיחת אתר למפלגת "בול באמצע" הכולל מצע מאולתר ומשעשע, ואם הייתי צריכה להמר – בעוד שבוע מהיום גם הווטאספ של כולנו יוצף סטיקרים תואמים. לאור העובדה שהסדרה עלתה היום ועתידה להיות משודרת מדי יום, בעוד שבועיים היא תהיה מאחורינו אך בזכות הנ"ל – כנראה שלא נשכח את מותק כל כך מהר.

בפתחו של כל פרק בסדרה מופיע הטקסט הבא: "כל האירועים בסדרה 'מותק בול באמצע' דמיוניים לגמרי – לא קרו, לא קורים ולא יקרו, חלילה. כל המוצא קשר למציאות חיינו עושה זאת על אחריותו בלבד". 

ההתנערות של התאגיד ברורה (הגנה משפטית וזה, אתם יודעים) אבל האמת הכואבת היא למעשה, שאם נחליף את השמות המצחיקים ונתעלם מהגימיקים השנונים – נקבל סוג של מסמך דוקומנטרי על מה שקורה במקום שמחליט איך ייראו חיינו. זו לא הפעם הראשונה שאנחנו נחשפים למחדל הזה שנקרא "הכנסת", פשוט הפעם, במקום עוד סדרת כתבות חוקרת במהדורה או פרק של "המקור", אנחנו גם מקבלים הזדמנות לצחוק. אז נכון, היא לא לגמרי מקורית ואפשר להשמיט ממנה כמה בדיחות והסחות דעת, אבל התוצר הסופי מהנה מספיק. מה שבטוח, במיוחד עכשיו, אסקפיזם – זה ממש לא.


"מותק בול באמצע" משודרת בימים א'-ה' בשעה 21:15 בערוץ כאן 11 ובדיגיטל החל מהיום (07/03/2021)