מי יודעת כמה עולה קרטון חלב? אתן ודאי חושבות – שאלה מוזרה. מי לא? כן, רוב הנשים יודעות. מצד שני, אנחנו מכירים לא מעט גברים שבטוחים שקרטון חלב עולה שקל אחד. או עשרים. תלוי את מי שואלים. ברור לכולם שהיכולת לאמוד את מחירו של קילו מלפפונים, בקבוק שמפו, נעלי ספורט לילדים או ביקור אצל רופא השיניים לא שמורה לנשים בלבד, נכון?

מדידה והערכה הן לא תכונות מכוונות מגדר. לנשים אין מידע מדויק יותר או נתונים שלא זמינים לגברים לגבי תעריפים של מוצרים ושירותים שונים, ובכל זאת – בבדיקה אקראית לגבי פריטים שכולנו צורכים מדי יום תקבלו תשובות שונות לחלוטין. נחשו איזה מגדר יהיה קרוב ומחובר יותר למציאות? 

השנה היא 2021. עדיין, איכשהו, התפיסה הרווחת בציבור היא שנשים וכלכלה זה משהו שפשוט לא הולך ביחד. עניין תרבותי, כך אומרים. לא, קפלו את האצבע המאשימה שהפניתם כלפי הגברים: גם נשים נרתעות בעצמן מכל מה ש"מריח" קצת פיננסי. מה להן ולכלכלה? הרי הן "רק" מטפלות בכל מה שקשור לכלכלת משק הבית.

רגע אחד. מה לגבי אותן נשים שמכהנות בתפקידי מפקחות ומנהלות בנקים? טוב, זו בטח מן תופעה רחוקה כזו שקוראים עליה בחדשות. בחיי היום־יום? תעשי לי טובה, תבדקי כמה עולה קילו מלפפונים אצל הירקן ותשאירי לי את המשא ומתן מול הבנק ואת הטיפול בקרן ההשתלמות שלך.  

זו שלא יודעת לשאול
אם הגעת עד כאן והרמת גבה, את בטח אומרת לעצמך – נו, באמת! אנחנו לא בפיפטיז. אני יודעת באלו אג"חים, עם אלו מח"מים להשקיע, אני יודעת מי זו קאת'י ווד ומה תשואות ה-ETF של הקרן שלה, ברור לי כמה ריבית אני משלמת על המינוס או מקבלת על ההשקעות שלי ואני גם יודעת מה גובה ההפרשות החודשיות של המעסיק לקופות הגמל שלי. 

אין מצב שקורה משהו שאני לא מעודכנת לגביו בחשבון העו"ש שלי והחסכונות שלי מתנהלים מצוין, תודה ששאלתם. אם זו את, אנחנו שמחים בשבילך ומזמינים אותך להתנדב אצלנו ב"פעמונים" כדי להפיץ את הידע ואת הביטחון העצמי שלך ולהעניק ממנו גם לנשים אחרות.

כי בעצם – לא נעים, אבל חייבים להודות בזה: הסטטיסטיקה מראה שרוב הנשים מתקשות לנהל את הכסף שלהן בעצמן. כן, גם אותן נשים משכילות ובכירות – כשזה מגיע לניהול הכסף, ממש כמו כישוף או קארמה רעה – הן תופסות מרחק. 

אל תחכו לקטסטרופות, אל תקטינו את עצמכן ואל תתנו לפחדים וחוסר הביטחון לשלוט בכן – למדו לבד. נשים פי מיליון יותר טובות בלשאול שאלות, אם את לא מתביישת לשאול את הירקן למה אותו קילו מלפפונים עלה בשבוע שעבר 5.99 והשבוע 9.99, למה שתתביישי לשאול את הפקיד בבנק מדוע דמי הניהול עלו ב-0.2%? 

מחקרים מראים שזהירות ודבקות במטרה הן תכונות שגורמות לתשואות גבוהות, הרבה יותר מפזיזות ומעודף ביטחון עצמי. רתמו את הזהירות הטבעית שלכן לטובתכן. כל המידע נמצא בהישג ידכן – באינטרנט, ברשתות החברתיות, אצל החברות שלכן. אל תחכו, קבעו פגישה עם עצמכן והתחילו עוד היום.

ידע שווה כסף
בקבוצת הפייסבוק "עוברות ושוות" (גם באינסטגרם) שהוקמה בעיקר כדי ליצור שיח נשי בנושאים פיננסיים, לייעץ, לקבל רעיונות ובעיקר להפסיק לפחד, אפשר למצוא טיפים מעולים לגבי הפנסיה שלכן, קופות גמל, ביטוח לאומי וגם ענייני מיסוי, משכנתא והשקעות. 

הבלוג של דורין הרטמן, הידועה בכינויה "הסולידית", כבר הפך עבור אלפי אנשים למדריך לחיים. גברת הרטמן, שדוגלת בחופש כלכלי ובניהול עצמי של הכסף, חוללה שינוי של ממש בחייהן של נשים רבות. אל תיבהלו אם תפלו על פוסט קשוח (מז'אנר החיסכון הסופר-אגרסיבי של מקלחות קרות וסירי מג'דרה). חפשו את מה שמתאים לכן והתחילו משם. האמינו לנו, הידע ממכר.

יש כל מיני קבוצות פייסבוק שמתמקדות בהשקעות, ביניהן Money talks, וכמובן – גם אצלנו באתר פעמונים יש תכנים ידידותיים וממוקדים המתעדכנים על בסיס שבועי. 

המסר החשוב שלנו לנשים הוא לא לפחד מניהול הכסף. תתחילו לקרוא בלוגים, פוסטים, כתבות, דעות ופורומים ותכריחו את הבנות שלכן לעשות כך כבר מגיל צעיר. לדעת איפה הכסף שלכן מסתובב ומה הוא עושה זו לא סתם המלצה, זו חובה. יום האישה שמח.

הכותבת היא מתנדבת פעמונים