עתירה שהוגשה לאחרונה על ידי עורכות הדין נחמה עובדיה ועדי ברגר, המתמחה בדיני ארנונה, מטעם משרד כהן, דקר, פקס וברוש, מעידה הלכה למעשה, אודות קלות הדעת המאפיינת לעיתים חלק מהרשויות המקומיות, אשר נוטות לדחות על הסף בקשות לפטור מארנונה של ארגוני המגזר השלישי ומונעות מהם את ההנחה שמגיעה להם, דה פקטו, על פי החוק.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד כהן, דקר, פקס וברוש לחץ/י כאן

המועצה המקומית דחתה בקשה של עמותה לפטור מארנונה ללא כל נימוק
מדובר במקרה אחד מיני רבים שבו בקשתה של עמותה שפועלת ימים כלילות לטובת הציבור לפטור מארנונה נדחתה על הסף, על ידי המועצה המקומית אליה היא משתייכת. במקרה זה, הרשות לא טרחה אפילו להסביר ולנמק מדוע דחתה את הבקשה לפטור – והבקשה נדחתה ללא שום נימוק והסבר, באמירה סתמית כי העמותה אינה עומדת בקריטריונים.
 
עורכות הדין עובדיה וברגר הגישו ערעור בגין דחיית הבקשה והבהירו מדוע העמותה עומדת בכל הקריטריונים, אך בשנית, המועצה נתנה החלטה סתמית שאינה מפרטת באילו קריטריונים אין העמותה עומדת, לטענתה.
 
לאחר שנקלעו למבוי סתום, הגישו עורכות הדין עתירה לבית המשפט לשם מתן הפטור לעמותה, שאכן עמדה בכל הקריטריונים. רק אז התקבל הסבר מופרך מטעם המועצה שלפיו "הבקשה נדחתה לאור העובדה שלא הייתה פעילות בעמותה עד לחודש מאי". מאחר ואת הבקשה לפטור יש חובה להגיש עד לסוף חודש מרץ, טענה המועצה כי בעצם יש לדחות את הבקשה לא משום שהעמותה לא עומדת בקריטריונים, אלא משום שהעמותה לא הייתה פעילה בעת הגשת הבקשה. בית המשפט שלל את נימוק המועצה בגין דחיית הבקשה לפטור, והבהיר למועצה כי ככל שלא יינתן הפטור בהסכמה, יינתן פסק דין כנגדה. המועצה נתנה אם כן את הפטור, שתקף לשלוש שנים מכוח החוק, ולטובת העמותה נפסקו הוצאות בסכום של 10,000 ₪. 

זכאות לפטור מארנונה למוסדות מתנדבים
עמותות וארגונים שמתנדבים לטובת הציבור, ללא מטרות רווח, זכאים לקבל פטור מלא או חלקי מארנונה. על פי תקנות מיסי העירייה ומיסי הממשלה (פיטורין) 1938 - מוסד ללא כוונת רווח שמספק שירות לציבור ודואג לטובתו רשאי לבקש הנחה מתשלום ארנונה. מדובר בפטור משמעותי של 2/3 הנחה מדמי הארנונה השנתיים ועשויים להסתכם במאות אלפי שקלים בשנה. הפטור ניתן למשך 3 שנים. המטרה היא לסייע לעמותות שמתקיימות על פי רוב מתרומות, באמצעות צמצום ההוצאות שלהן על מנת שהן יוכלו להמשיך להתקיים ולעזור לזולת, וההיגיון שעומד בבסיס זה הינו שהעירייה שתושביה נהנים מהפעילות של העמותה, תממן את ההנחה. 

מהם הקריטריונים לבקשת פטור מארנונה?

  1. קודם כל, כאמור, על המוסד המבקש להיות עמותה או חברה לתועלת הציבור (חל"צ) המוגדר כמוסד ללא כוונות רווח (מלכ"ר).
  2. על המלכ"ר לפעול בהתנדבות ללא קבלת תשלום או לפעול בתשלום הנמוך ב-50% ומעלה מהמקובל בשוק - תשלום המעיד על האופי ההתנדבותי לציבור.
  3. המוסד המתנדב נדרש לשרת את הציבור בגבולות הגיאוגרפיים בהם הוא פועל.

עורכות הדין נחמה עובדיה ועדי ברגר (צילום: שירי דקר)
עורכות הדין נחמה עובדיה ועדי ברגר (צילום: שירי דקר)

הקושי של ארגוני המגזר השלישי בקבלת הפטור מארנונה 
זה לא סוד שקיים קושי רב בקבלת פטור מארנונה מהרשויות. הקושי נובע לרוב מהגדרת אופי הפעילות הארגונית. הרשויות מעוניינות להגדיל את אחוזי הגבייה והתשלומים שמתקבלים מארנונה המשולמת מהנכסים שבידיהן. חשוב לזכור שמס הארנונה, בעיקר המס לעסקים, משמש בעבור הרשויות כמוקד הכנסה עיקרי שחוזר אל התושבים כהשקעה בפיתוח העיר. אך מנגד עמותה המוגדרת כ"מוסד מתנדב" (מלכ"ר) תלויה בפטור מארנונה שמסתכם בעשרות אלפי שקלים, ולעיתים מדובר בגורם מכריע שיקבע את המשך קיומה בעתיד. 

הגשת הבקשה לפטור מארנונה: מתי תוכלו להגיש בקשה לפטור?
הגשת הבקשה לפטור מארנונה לעמותה - מתבצעת עם קבלת חיוב ארנונה שנתי, עד סוף חודש מרץ של אותה השנה. לרוב יש צורך לצרף מסמכים ואסמכתאות כגון: תעודת רישום, דוחות בקרה, אישור ניהול תקין, תצהיר חתום על ידי עורך דין ותקנון עמותה. 

הגשת פטור מארנונה באמצעות עורך דין רשויות מקומיות
עורך דין רשויות מקומיות מתמחה בליווי עמותות, מלכ"רים ומוסדות מתנדבים בתהליך הביורוקרטי המורכב אל מול הרשויות ומוביל אותם לקבלת הפטור מארנונה על פי החוק. עורך דין רשויות בקיא בניהול משא ומתן אל מול הרשויות, מכיר את כל הזכויות שיש לארגוני המגזר השלישי על פי החוק ומכיר את תחום הרשויות על בוריו, כך שיש ברשותו את הידע המקצועי, המומחיות והניסיון לחסוך לכם תשלומי ארנונה המסתכמים, בסופו של דבר, במאות אלפי שקלים בשנה. 

הכתבה נכתבה בסיוע גב' שני כנפו מגולת הכותרת. 

עורך דין יהושע פקס ממשרד עו"ד כהן, דקר, פקס וברוש עוסק בתחום הארנונה והמיסוי המוניציפאלי כולל הגשת בקשות לפטור או הנחה מארנונה, התנגדויות ועררים. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לא גייד.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.