לרגל יום האישה: נשים החולות בסרטן השד נאצלו השנה להתמודד לא רק עם משבר הקורונה אלא גם עם המחלה והבירוקרטיה שבאה בעקבותיה. עמותת אחת מתשע, המסייעת ומלווה נשים המתמודדות עם סרטן השד, מדווחת שנשים הפונות לקבל סיוע כלל לא מודעות או מודעות באופן חלקי מאוד לזכויות המגיעות להן בחוק.

"כשאישה היא חולה, שבורה ונלחמת על חייה, ההתעסקות בביורוקרטיה וההתנהלות מול הגופים השונים הן לפעמים מעל ליכולותיה ובגדר אבסורד", הסבירה שירין ג'ריס, עו"ד מטעם "אחת מתשע". כ-900 נשים בשנה החולפת נעזרו בשירותי מיצוי הזכויות בעמותה שהוא ללא תשלום וכולל מתן אינפורמציה וייעוץ, ליווי וייצוג בהליכים משפטיים. 

ויוי קנוביץ' בת 52 מגן יבנה נשואה עם שני ילדים סיפרה: "קיבלתי סיוע מהעמותה בכמה מישורים - עורכת דין שהסבירה לי מה הזכויות שלי, מלווה אישית שהחלימה בעצמה ויודעת מדיוק מה עבד עליי וכן טיפול פסיכולוגי בעלות סמלית של 50 שקלים עבורי ועבור הבת שלי. ביתי שהייתה בת 18, חששה שהיא הולכת לאבד אותי אחרי שראתה את אמא, החברה הכי טובה שלה, עם קרחת ולא מסוגלת לקום מהמיטה. היא עזבה את הבית לתקופה מאחר ולא יכלה להתמודד עם הפחד. העמותה הציעה לעזור בטיפול הפסיכולוגי, ובזכותן קיבלתי את הבת שלי בחזרה".

ויוי קנוביץ' כאשר חלתה בסרטן (צילום: פרטי)
ויוי קנוביץ' כאשר חלתה בסרטן (צילום: פרטי)

שלי, חולה בסרטן השד, סיפרה: "פניתי לעמותה לאחר שחברת הביטוח שלי לא הייתה מוכנה לכסות טיפול הקיים בפוליסה על סך 40 אלף שקלים לערך. תוך מספר שיחות טלפון וכמה מיילים, שירין הצליחה להחזיר לי את הכסף שלי ואף גרמה לחברת הביטוח להודות בטעות שנעשתה". 

סיגל רצין מנכ"לית העמותה, אמרה למעריב: "העצמת נשים היא המשימה שלנו לאורך כל השנה ויום האישה הוא הזדמנות להביא למודעות את נושא מיצוי הזכויות. אנו פועלות לרווחתן של הנשים החולות ושל קרוביהן בכל היבט שהוא, מתוך הנחה, שאישה שמועצמת ושעטופה בתקופת מחלתה, חוסנה הגופני והנפשי מתחזק ומשפיע לטובה על מהלך ההתמודדות וההחלמה".

סיגל רצין, מנכ''לית ''אחת מתשע'' (צילום: יח''צ)
סיגל רצין, מנכ''לית ''אחת מתשע'' (צילום: יח''צ)