אני אב לשני ילדים בתחילת שנות ה־20 לחייהם. בני הבכור הודיע לי שבימים הקרובים הוא מתכוון להציע נישואים לבת הזוג שלו ולהתחתן. בחיים שלי לא חיתנתי ילד, אין לי ניסיון בדבר הזה. אני רוצה לתת לו כסף וכלים להתמודד עם בניית הקן המשפחתי שלו, אבל תוהה איך לעשות את זה נכון. מה דעתך?
"יש אמרה שהורה יכול לגדל עשרה ילדים, אבל עשרה ילדים לא יכולים לגדל הורה, ואני מסכים עם זה לחלוטין. הדבר הראשון שהורה צריך לוודא הוא היציבות שלו. הורה צריך להישאר יציב מבחינה כלכלית ככל שאפשר. זאת אומרת, לפני שאתה ממהר לעזור ולתת לילד שלך, אתה אמור להבטיח את עתידך. הרי אתה חי מספיק שנים על כדור הארץ בשביל לדעת שלא לעולם חוסן, ודברים יכולים להשתנות כל הזמן. כל אדם חייב לחיות בראש ובראשונה עבור עצמו. מה שאומר בפועל שבעוד עשר או 20 שנה אתה רוצה להיות שקט ובטוח מבחינה כלכלית, לא משנה מה יהיו נסיבות החיים, ולא להזדקק לאף אחד.

"מעבר לזה, אל תשכח שיש לך ילד נוסף, ואתה צריך לקחת גם אותו בחשבון. הרי גם הוא ירצה לקבל עזרה כלכלית לפני החתונה בעוד כך וכך שנים, לא? אני מבין שאתה רוצה לעשות את המיטב בשביל לעזור לילד לסלול את דרכו, ולכן חשוב מאוד שתחליט איזה סכום אתה רוצה לתת לו, ולמה בדיוק אתה מייעד אותו. אחר כך תשוחח עם הבן שלך ונסה להבין ביחד איתו מה הצרכים שלו ושל זוגתו, מה חשוב להם, איפה הם רואים את עצמם בעוד חמש או עשר שנים מהיום, ולמה הם באמת זקוקים.

"יכול להיות שהם רוצים את הכסף לצורך קניית נכס משותף, אולי הם רוצים להשקיע אותו, ויכול להיות שהם רוצים להתפתח מבחינה מקצועית בעזרתו. חשוב שתיישרו קו כמה שרק אפשר ותשימו את הדברים על השולחן. אני, אגב, רכשתי לכל אחד מילדיי דירה קטנה להשקעה, והרעיון שלי הוא שכשהם יגיעו לפרקם, לא בעוד הרבה שנים כמובן, אני אעביר על שמם את הדירה ואתן להם להחליט איך הם רוצים להתנהל: אם ליהנות מההשקעה ולמנף אותה, או ללכת לכיוון אחר לגמרי".

קצת לפני הקורונה החלטנו אני וחברתי הטובה להקים עסק המיועד לשיווק דיגיטלי של מוצרי קולינריה. השגנו כמה לקוחות והעסק החל לתפוס תאוצה, אבל מהר מאוד נאלצנו לעצור את העבודה שלנו, וכל אחת נתקעה עם הלוואות שלקחה בשביל להשקיע בעסק. החברה פרשה, אבל אני נשארתי עם העסק. כרגע אני מתלבטת אם להמשיך קדימה עד שאוכל לקטוף את הפירות או לסגור את העסק ולא להסתכן בזה שיהיה סגר רביעי או עוד איזו מוטציה. מהי הדרך הכי טובה לדעתך?
"אני רוצה להתחיל במשהו קצת פילוסופי: תמיד כשאדם נפטר ושואלים מהי סיבת המוות שלו, אני אומר שסיבת המוות היא החיים. אני באופן אישי חושב שזה רעיון פחות טוב לנהל את החיים שלנו מתוך דאגה מסיכונים. כל דבר שאנחנו עושים, כל החלטה עסקית שאנחנו מקבלים - מושפעים בכל רגע נתון מאינספור דברים שאינם נמצאים בשליטה שלנו. כשבן אדם רוצה להגשים את החלום שלו הוא עושה כל מה שצריך. אם אני הייתי במקומך, לא הייתי מעלה על דעתי לוותר. הייתי עושה מה שצריך. הייתי קם בארבע לפנות בוקר לחלק עיתונים, פוגש כל יום לפחות ארבעה־חמישה בעלי עסקים מתחום הקולינריה ומספר להם על העסק שלי. החשש שלך לא קשור לעסק שלך או לקורונה. את צריכה להחליט אם את מנהלת את החיים מתוך פחד או מתוך מחויבות מלאה לחלומות שלך ולביטוי שלהם. כשבן אדם חי את החלומות שלו כאילו אין אופציה אחרת, הוא יכול להגשים אותם באמת".

מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM