המרכז האמריקאי לבקרת מחלת ומניעתן (CDC) הודיע היום (שני) כי אמריקאים אשר קיבלו את שתי מנות החיסון לקורונה, יוכלו לבלות בקרב מכריהם המחוסנים גם כן, ללא מסכה וללא שמירה על כללי הריחוק החברתי. יתרה מכך, סבים וסבתות שחוסנו, יוכלו להתרועע עם בני משפחתם ואף לא לשמור מהם מרחק, גם אם לא חוסנו, כל עוד אינם נמנים בקבוצת סיכון.

לדברי המרכז האמריקאי, לאחר שבועיים מקבלת מנת החיסון השנייה של החברות מודרנה או פייזר, או מנת חיסון אחת של ג'ונסון אנד ג'ונסון, ניתן לשהות בקרב חברים או בני משפחה, במידה וחוסנו גם הם ללא הקפדה על מסכות או ריחוק חברתי. בנוסף ניתן לשהות בקרבם של אלו שלא חוסנו, באם אינם נמנים בקבוצת סיכון וסיכויים לחלות באופן קשה בנגיף הקורונה – נמוך. 

קורונה בארצות הברית

ראשת המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן, רושל וולנסקי, אמרה במהלך תדרוך בבית הלבן כי "אם תרצו לסעוד עם חבריכם או בני משפחתכם, והצדדים מחוסנים – תוכלו לעשות זאת". בקבוצה בה נוכחים אנשים שחוסנו אך גם כאלו שאינם, הסבירה רושל כי הדבר מהווה סיכון נמוך עבור אלו שחוסנו, במידה ואלו שלא חוסנו אינם בקבוצת סיכון, או אדם אחר מבני ביתם. "אם סבים וסבתות חוסנו, הם יוכלו לבקר את בני משפחתם, גם אם לא חוסנו, כל עוד בני המשפחה אינם בקבוצת סיכון", הוסיפה רושל.

בנוסף, על פי ההנחיות החדשות, אנשים שחוסנו אינם צריכים בבידוד יותר, או אף לערוך בדיקות קורונה, גם אם באו במגע עם חולה מאומת. עם זאת, במרחב הציבורי על כלל האוכלוסייה לעטות מסכה ולשמור על ריחוק חברתי וכן ההנחיה היא עדיין לא לקיים מפגשים פרונטליים מרובי משתתפים.

"אנחנו יודעים שאנשים רוצים להתחסן על מנת לחזור לשגרה", אמרה וולנסקי, "ישנן כמה פעילויות שאנשים שקיבלו את מנות החיסון יוכלו לחזור לעשות. עם זאת, כולם, כולל אלו שחוסנו, צריכים עדיין להקפיד על ההנחיות במרחב הציבורי".

חיסון לקורונה של פייזר (צילום: אבשלום ששוני)
חיסון לקורונה של פייזר (צילום: אבשלום ששוני)

בהמשך, נשאלה וולנסקי במהלך התדרוך, האם ניתן יהיה לצאת מגבולות המדינה, והיא השיבה כי הנתונים עדיין מעידים על כך שיש קשר בין מעברים בין מדינות לבין זינוק בתחלואה. "אנחנו יודעים שבכל פעם שיש זינוק בנסיעות ובמעברים, ישנה עליה בתחלואה. רבים מהווריאנטים שזוהו הגיעו בעקבות המעברים אל מחוץ למדינה", הדגישה. 

גורמים ממשלתיים הפועלים למען הורדת התחלואה הסבירו כי הם רוצים לספק אופטימיות לאזרחים המותשים, לאחר שנה של מגבלות. עם זאת, מספר המאובחנים עדיין גבוה בארצות הברית, ועל כן הם מאפשרים הקלה מסוימת, אך תוך הקפדה על משנה זהירות.

"אנו מאמינים כי ההמלצות החדשות חשובות במאמץ לחזור לשגרה. עם זאת, יותר מ-90% מהאוכלוסיה לא חוסנה לגמרי, אך אנחנו עובדים על כך", הסבירה וולנסקי.

רושל וילנסקי, ראשת המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
רושל וילנסקי, ראשת המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)