אחד הענפים שגדלים, תרתי משמע, במהירות בעולם בשנים האחרונות הוא גידול קנאביס, ובמקביל מתפתחות טכנולוגיות חדשות שמיועדות לפתור את שתי הבעיות העיקריות שמהן סבל הענף: חוסר הדירות וסטנדרטיזציה של המוצרים המפותחים מקנאביס ועלויות הגידול הגבוהות שלו.

"גידולים חקלאיים מגודלים כברירת מחדל מזרעים, מה שמאפשר את הדירות הגידול והיבול, ובתהליכי השבחה גנטית משופרים הזרעים עם תכונות המבטיחות את היבול ואיכותו", אומר מנכ"ל קאנבריד עידו מרגלית.

"זהו תהליך שלוקח שנים רבות ודורש ידע בגנטיקה, מיומנויות ותשתיות מתאימות. משום שעד לא מזמן קנאביס לא היה חוקי, לא בוצעה ההשקעה הנדרשת כדי לאפשר את הגידול שלו מזרעים. אי־לכך גידול קנאביס מתבצע מחיתוך קצוות של ענפים, מצמחים בוגרים וגדולים, הנקראים אמהות", מוסיף מרגלית.

"שיטה זו של ריבוי היא שורש הבעיה של חוסר סטנדרטיזציה בענף הקנאביס", מוסיף מרגלית, "כמו כל אורגניזם חי, גם צמח כשהוא מזדקן הגנים מתבטאים באופן שונה – ועל אחת וכמה צמח הקנאביס המשמש כתרופה לחולים. רק ריבוי מזרעים, שהם חומר הריבוי הטבעי הראשוני מבטיחים את אחידות ה־DNA של כל הצאצאים וגם את הדירות הביטוי של חומרים פעילים".

קאנבריד הוקמה על ידי יוצאי חטיבת הזרעים של קונצרן סינג'נטה העולמי, במטרה לשנות את האגרונומיה הנהוגה היום בגידול קנאביס, מרגלית אומר כי נכון לסוף 2020 הם היו הראשונים שהצליחו להגיע לזרעים יציבים והדירים.

"אבן הדרך המשמעותית הזאת פתחה את האפשרות לסטנדרטיזציה של הענף בכך שמגדלים יוכלו בעזרת הזרעים להציע חומרי גלם הדירים לתעשייה", הוא מסביר, "חוות הקנאביס בארץ תאפשר לחברה לבחון את הזנים החדשים שאותן פיתחה, לפתח זנים נוספים וכן לייצר זרעים יציבים בקנה מידה מסחרי, נוסף על כך, החווה שנרכשה בסן דייגו תאפשר לחברה להעביר את הידע לטובת פיתוח וייצור זרעי המפ יציבים עבור שיווק לשוק האמריקאי – כאשר הצפי הוא ששוק זרעי המפ בארה"ב יאפיל על היקף שוק הקנאביס".

מרגלית מסביר כי הטכנולוגיה החדשה היא עריכה גנומית על ידי שימוש ב־CRISPR-CAS9, מולקולה המסוגלת לנוע על ה־DNA של כל אורגניזם (חד־תא, צמחים, חיות ואדם) ולחותכו בנקודה ספציפית מוגדרת מראש. "חיתוך זה למעשה מונע את ההתבטאות של מולקולה מסוימת המקודדת מהמקטע החתוך – תהליך זה נקרא השתקה. הרגולטורים בישראל והרבה מדינות אחרות החריגו את השימוש בטכנולוגיית קריספר מרגולציית הנדסה גנטית, שכן היא איננה מחדירה גנים זרים, אלא מוחקת גנים קיימים", הוא מוסיף.

"על ידי שימוש בקריספר ניתן לפתח במהרה ובדיוק רב ישירות בצמח המסחרי את התכונה הרצויה ללא כל צורך במגוון גנטי וטיפוח קלאסי. קאנבריד היא החברה המובילה בעולם ביישום קריספר בקנאביס, ברשותה אחת המעבדות הגדולות לעריכה גנומית של צמחים, והיא החברה הראשונה וככל הנראה היחידה בעולם המחזיקה ברישיון שימוש מסחרי בקריספר בצמח הקנאביס, כאשר בעלי הפטנט הם אוניברסיטת הרווארד ו־MIT וכן הקונצרן דו־פונט.