משבר הקורונה גרם להרעה משמעותית במצבם הכלכלי של רבבות ישראלים. בין הנפגעים הרבים נמצאים מאות נכי צה"ל ובני משפחותיהם, שמצאו את עצמם הופכים בן לילה לנזקקים. בניסיון לסייע להם, יוצאת כעת אגודת הידידים של נכי צה"ל במבצע מיוחד, ובו יחולקו 1,300 חבילות מזון למשפחות נכי צה"ל עד ערב החג, בעוד שלושה שבועות.

"בן זוגי הוא חייל מילואים נכה צה"ל מוכר, עם 42% נכות, שמתמודד עם פוסט טראומה וצלקות", סיפרה ס'. "לפני משבר הקורונה, עבדתי במשק בית בבית פרטי, אבל בעקבות הסגר הראשון והעובדה שנכנסתי להריון, נאלצתי להפסיק לעבוד. למרות זאת, לא הייתי זכאית לדמי אבטלה או הבטחת הכנסה ולמעשה, בן זוגי ואני לא זכינו לקבל סיוע כלכלי כלשהו בשל המצב".

ס' הוסיפה כי "הקצבה של בן זוגי לא מספיקה לנו לקיום וכאשר הגענו למצב שאין דרך להביא אוכל הביתה פנינו בלית ברירה לארגון נכי צה"ל שיסייעו לנו בחבילות מזון".

מצוקת נכי צה''ל הנזקקים לקראת פסח (צילום: דוברות ארגון נכי צה''ל)
מצוקת נכי צה''ל הנזקקים לקראת פסח (צילום: דוברות ארגון נכי צה''ל)


על פי הנתונים, בתוך שנה, מאז חג הפסח אשתקד, מספר נכי צה"ל שפנו לארגון בבקשה לעזרה שילש את עצמו. את היוזמה לחלק לרבים מהם חבילות מזון מוביל יו"ר אגודת הידידים עדי שטראוס, שזוכה לשיתוף פעולה במיזם של ארגון לתת וארגון נכי צה"ל.

את המיזם מפעילים בשטח מתנדבים שהם פצועי צה"ל בעצמם, אליהם הצטרפו חיילי צה"ל ומערך הנפגעים: "אם יש מישהו שהוא נזקק, לא משנה מאיזה מגזר או מעמד, הוא קודם כל צריך לקבל, ומה יכול לסמל את הנתינה הזאת יותר מפצוע צה"ל שנפגע אבל חוזר לתת יד בעצמו לנזקקים. זו הוכחה לחוסן של הארגון ושל נכי צה״ל עצמם", הדגיש שטראוס.

במסגרת התחלת פרויקט האריזה והחלוקה של החבילות, הגיע השבוע יו"ר ארגון נכי צה''ל עידן קלימן לשוחח עם המתנדבים. לדבריו, "רק כשאנחנו רואים את הקיר העצום של ארגזי המזון, אנחנו מבינים את גודל עוצמת המעשה שאנחנו עושים כאן, אבל מנגד מבינים את גודל הבעיה. ארגון נכי צה״ל כאן כדי לתת את המענה, לא נחכה למדינה. אנחנו בעצמנו נדאג לחברים שלנו. אני חושב שזאת האחווה והרעות של ארגון נכי צה״ל ואין כמו הקיר הזה כדי להמחיש זאת".

 ארגון לתת מעניק את כל התשתית הלוגיסטית והמצרכים למבצע התרומה. בשיחה עם "מעריב", הסביר מנכ"ל לתת ערן וינטרוב כי "מאז פרוץ הקורונה והתפתחות המשבר הכלכלי, אנו עדים להחמרת מצבן של אוכלוסיות רבות: משפחות שהיו עניות טרום הקורונה ומתמודדות עם שגרת חיים קשה מנשוא ומשפחות נורמטיביות מהמעמד הבינוני המבקשות סיוע בפעם הראשונה בחייהן, בהן נכים ואנשים עם מוגבלויות".

לתרומות היכנסו לאתר https://ourstories.co.il/

בתוך כך, השבוע החלה עמותת מגדל אור, שאותה ייסד הרב יצחק דוד גרוסמן, במבצע השנתי שלה תחת השם "חג שבע לילדים". בעמותה דיווחו כי נרשם גידול של כ־200% במספר הפניות לעמותה לסיוע לקראת פסח בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

"הקורונה פגעה בצורה קשה מאוד באזרחי ישראל. יש הרבה אנשים שעבדו והתפרנסו בכבוד עד לא מכבר, וכעת אין להם כל יכולת להתקיים", הדגיש הרב גרוסמן. "את המחיר הכבד משלמים הילדים , דור שלם שאיבד את הילדות במשבר הזה – בפן הכלכלי ראו את הבית קורס ובפן הרגשי בידוד חברתי, ריחוק ממסגרת בית הספר והעולם המוכר. הזנחת הדור הצעיר ואי־הושטת יד היום תביא לקטסטרופה בעתיד".

לתרומות: בטלפון 5630* או באתר chagsavea.com