המרכז למדיניות הגירה ישראלית פרסם היום (שלישי) את עמדת המפלגות השונות בנושא סוגיית המסתננים. המסמך כולל את עמדתן של מספר מפלגות המתמודדות בבחירות הקרובות, כאשר הליכוד, הרשימה המשותפת, יהדות התורה, ישראל ביתנו, רע"ם, וש"ס בחרו שלא להתייחס לנושא.

בנושא סוגיית המסתננים, ציינו במפלגת העבודה כי "מדינת ישראל מחויבת להתנהגות ראויה ומוסרית כלפי הפליטים ומבקשי המקלט בהתאם לכללים הבינ"ל להם מחויבת ישראל. בד בבד, רשויות השלטון בישראל מחויבות לפעול למניעת הגירת עבודה בלתי חוקית הפוגעת בתעסוקתם של אזרחי ישראל ומשיתה נטל כלכלי וחברתי על החברה כולה, ולא אחת על קהילות מקומיות בשכונות הסובלות בלאו הכי מהזנחה רבת שנים על ידי השלטון המקומי".

עוד הזכירו במפלגה כי ליושבת הראש ח"כ מרב מיכאלי, ישנה הצעת חוק לשיקום שכונות דרום תל-אביב ותמריצים לפיזור גאוגרפי של מסתננים. "המדיניות כלפי הגירה בלתי חוקית לישראל נדרשת להיות משולבת. בחינה יעילה ומהירה של הבקשות התלויות לצד צמצום מספרם של מהגרי העבודה הבלתי חוקיים.

מסתננים בדרום תל אביב, ארכיון. (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה, צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
מסתננים בדרום תל אביב, ארכיון. (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה, צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

ממפלגת הציונות הדתית נמסר כי הם יקדמו בחקיקה ראשית את פסקת ההתגברות, ומיד לאחריה את חקיקת החוק למניעת הסתננות שיאפשר כליאה לתקופה ארוכה של מסתננים תוך מתן אפשרות ותמריצים לעזיבה מרצון למדינת המקור או למדינה שלישית.

בימינה הציגו תכנית, בהובלת שרת המשפטים שעבר ח"כ איילת שקד, לפתרון הבעיה, בה נכתב בצורה ברורה כי עמדת המפלגה היא החזרת המסתננים למדינות המוצא במסגרת קידום היחסים הדיפלומטיים עם אותן מדינות וכן הסדרת יציאה למדינות שלישיות בטוחות". עוד נמסר מהמפלגה כי בממשלה בראשותה, תקודם חקיקה מחדש של ה“חוק למניעת הסתננות“ במתכונתו האחרונה, שבוטל בשנת 2018, ויפעלו להעמדה לדין פלילי של מסתננים.

עוד נמסר כי הם יקדמו חקיקה מחדש של חוק הפיקדון שמחייב מעסיקי מסתננים להחזיק אחוז משכרם של המסתננים עד ליציאתם מישראל בצורה אפקטיבית. מתן הגנה בישראל למקרים הומניטאריים באופן זמני בלבד, עד שתתאפשר חזרה למדינת המוצא או השתקעות במדינה שלישית בטוחה.

מכחול לבן נמסר כי נדרש כעת טיפול אך ורק בסוגיית מבקשי המקלט שכבר נכנסו לישראל בשנים עברו. במפלגה הדגישו את תמיכתם ב"מתווה האו"ם" שהביא ראש הממשלה בנימין נתניהו, במסגרתו תפעל נציבות האו"ם לפליטים, באמצעות הסדריה עם מדינות מערביות שונות, ליציאה מישראל של לכל הפחות 16,250 מהגרים, ואילו ישראל תסדיר את מעמדם של אוכלוסיות מוגנות שמרביתן ממילא היו נשארות בישראל מתוקף החתימה על אמנת האו"ם לפליטים.

ראש הממשלה בסיור בדרום תל אביב

במפלגה הדגישו כי הם מאמינים שהדרך הטובה ביותר לטפל בבעיה היא להפסיק את ריכוזם של המסתננים באזורים חלשים, לצד הסדרת מעמדם החוקי - כדי שיוכלו להתפרנס. עוד ציינו בכחול לבן כי ידרשו ליישם את המתווה עליו חתם נתניהו, אשר אמור היה להתפרס על פני חמש שנים, בשלושה שלבים, ובמסגרתו אמורה הייתה לקום מנהלת לשיקום דרום תל אביב. אותה מנהלת, אמורה הייתה לעודד את הפריסה הגיאוגרפית, תוך הכוונה תעסוקתית, הכשרה מקצועית ועוד. 

במרצ הדגישו כי "על המדינה לנהל מדיניות שמושתתת על הזיכרון הלאומי של חוויית הפליטות, מדיניות שתחלק את המאמץ הדרוש למתן תשובה אנושית למצוקת מבקשי המקלט בין כל שכבות החברה. המדינה מנהלת מאבק במהגרי העבודה אך ממשיכה במקביל לגייס עובדים נוספים ברחבי העולם אשר פעמים רבות מוצאים עצמם מנוצלים, הן על-ידי חברות כח האדם אשר הביאו אותם לארץ והן על-ידי המעסיקים".

הם ציינו כי יפעלו בין היתר לביטול מדיניות הגירוש והכליאה של מבקשי מקלט ומניעת הישנותו או פתיחה מחודשת של מתקן כליאה, הקמת מערכת בדיקת בקשות מקלט הוגנת ומתפקדת והענקת מעמד פליט למבקשי המקלט שיוכרו כפליטים ומתן אישורי עבודה למבקשי המקלט עד לבירור המעמד, לצד קידום מתווה האו"ם שהושג תוך הסכמה עם מדינות בעולם, להוציא מישראל ליישוב מחדש במדינות מערביות מחצית ממבקשי המקלט החיים כיום בישראל, ולתת מעמד הומניטרי למחצית הנותרת, תוך פיזורם ברחבי הארץ באופן שיוריד את העומס על השכונות בדרום תל אביב.

מ"תקווה חדשה" נמסר: "אנו מתחייבים לאכוף את שלטון החוק, למנוע את תופעת השהייה הבלתי חוקית ולחזק את הביטחון האישי של תושבי דרום ת"א ושכונות ואזורים נוספים בהם מתגוררים מסתננים ושוהים בלתי חוקיים . אנו נתגבר את מספר פקחי ההגירה ברשות האוכלוסין, נקדם חוק פיקדון חדש ונבצע פעולות נחושות לצמצום מספר המהגרים הבלתי חוקיים לישראל".