יש אנשים שמדברים בהיגיון, ועל סמך עובדות. למזלנו, הם ודומים להם מהמחנה שלהם לא מנהיגים את המדינה. הנה מה שאמר אחד הסמלים והמבטאים של עולם ההיגיון, אמנון אברמוביץ'. הוא אמר זאת לפני כארבעה חודשים בתוכנית הטלוויזיה "שש עם עודד בן עמי". בדקה רהוטה אמר אברמוביץ' את המילים האלה: "והרי אנחנו יודעים, היום כבר ברור שייקח לפחות חודשיים עד שמנהל התרופות האמריקאי יאשר את החיסון, לאחר מכן השאלה מה קצב הייצור, לאחר מכן מדינות צפון אמריקה ואירופה קודמות לנו, ואנחנו אמורים לקבל, ללא התחייבות ברורה ובלתי חוזרת, ארבעה מיליון חיסונים עד סוף 2021, כלומר עוד 13 חודשים וחצי מהיום. לאחר מכן יש את בעיות השינוע והאחסון בטמפרטורות נמוכות בהיקפים האלה ושאלת תופעות הלוואי. ככה שאני לא יודע למה מישהו מיהר לקחת קרדיט והציג את ההסכם הזה, הרי זה לא הסכם, זה סוג של זיכרון דברים, כאילו זה היום החגיגי החשוב ביותר בתולדות מדינת ישראל מאז כ"ט בנובמבר".

החיסונים הגיעו, וחוסנו עד כה כחמישה מיליון ישראלים. אני מכיר את אמנון אברמוביץ' ועבדנו יחד ב"מעריב" שנים ארוכות בידידות ובהערכה שלי לתרומתו לעיתון, מקווה שגם הערכת מה מצדו. אני לא מאשים אותו בטעות הניתוח הזה. הוא קיבל נתונים ועובדות והציג אותם. מצד שני, נתניהו עשה את המעשה הנכון, גם כנגד העובדות והנתונים, כי הוא ראה מעבר להם, והצליח. לא רק בנושא החיסונים. הבעיה היא שאם אברמוביץ' ובני דמותו היו מקבלים נתונים ועובדות לטובת נתניהו, הם כנראה לא היו מציגים אותם. יש גבול לכל נתון ולכל עובדה, צריך לראות את המבט הכולל, שמנוסח בכלל העיתונאי הקובע, דהיינו: "השתגעת, זה עלול לשחק לידיים של ביבי".

אברמוביץ' איננו היחיד בעיתונות שעשה טעות ובז להודעה של ביבי שהחיסונים יגיעו וישראל תחוסן. בנובמבר 2020, לפני כארבעה חודשים, התפרסמה אותה הודעה של ראש הממשלה: "ההסכם נחתם! לפני שעה קלה נחתם ההסכם בין מדינת ישראל וחברת פייזר על אספקת 8 מיליון מנות חיסון שיספיקו ל־4 מיליון תושבים". ההודעה הכריזה עוד: "זהו יום גדול למדינת ישראל ויום גדול בדרך לניצחון שלנו על הקורונה. ברגעים אלו אנחנו חותמים על ההסכם עם חברת פייזר".

כל מחנה המשטמה לביבי, שלא מסוגל להשתלט על השנאה שלו ורק עוד שנאה מרגיעה אותו, יצא מיד במסע התקפה, חוסר אמון, ביטול ולעג. מתוך רחמים לא אחזור על שמות מי שכתבו אז מאמרים וניתחו ניתוחים. "שקרים!" הם זעקו, וקיבלו טפיחות על השכם מחברים דומים להם בתבונתם ובשנאתם. הם טענו שחיסון לא ייתכן, לא יהיה, ולא בקרוב.

הנה תגובה אופיינית בטוקבקים אחרי שפורסמה ההודעה של נתניהו שנחתם הסכם עם פייזר להבאת חיסונים, אז, ב־13 בנובמבר 2020: "השקרן שוב פועל. ה־FDA טרם אישר את החיסון, ואם יאושר - הייצור טרם החל, כך שישראל תקבלו בעוד זמן רב. הצלחת החיסון מאוד מפוקפקת כרגע, כשמנכ"ל פייזר מוכר את מניותיו בחברה. דז'ה וו לפרשת הצוללות והספינות".

חוזר ופוגע בי העצב הנורא של החיים בין חברים נבונים שלא מסוגלים להבין. העצב שנגרם מכך שיש כל כך הרבה ישראלים טובים ונבונים שהשנאה גוברת אצלם על טובת המדינה. לו רק היו מתייצבים שכם אחד עם אחיהם, הכל היה נראה נהדר, אבל זה לא יקרה. הם לא מאשרים את לגיטימיות נתניהו, לגיטימיות הליכוד ומחנה הליכוד גם כאשר הם רואים הישגים של ממשלת נתניהו למדינה. כאילו כל דבר בעולמם בטל בפני חשיבות הפלת נתניהו. הביטוי גס הרוח "לך" הוא העיקר, והשאר יכול להיהרס.

אלה אותם ישראלים שכבר מזמן לא קוראים לליכודניקים ולביביסטים אחים, אף שהליכודניקים והביביסטים רואים בהם אחים אבודים ומייחלים להושטת יד מצדם. מה לעשות, אלה האחים היחידים שיש לי ואני אוהב אותם. כמה עצוב שבגלל שנאתם שמעוותת את כישרונותיהם ויכולותיהם שהיו יכולים להיטיב עם כולנו - אנחנו מפסידים אותם.

אני מבקש: בואו יחד. למה לא לשבת בממשלה עם ביבי? ביבי אומר שהוא לא ישב איתכם? איפה ההיגיון, איפה ההגינות? הליכודניקים לא מוכנים לשבת איתכם? למה אתם מחרימים? התחסנתם, ואתם רואים: ביבי צודק לא פעם. הצטרפו להצלחה. למען כולנו. למענכם.
"חיסון נגד שקרים" זעקה כותרת לפני כשלושה חודשים אחרי ההכרזה של נתניהו שהוא יביא חיסונים. השקרים הוכחו כאמת וכמהלך נכון. מוכנים להפסיק לשנוא ולהסכים לשבת עם ביבי בממשלה?