שידורי תעמולת הבחירות לכנסת חזרו אמש, דמוקרטיה במיטבה, ממש שיעור באזרחות, אלו שידורי חג לחופש הבחירה. אך הפעם, הפעם השלישית, התחושה שונה, פחות חופש, יותר חל"ת. למרות זאת אני מגיע חדור מוטיבציה, נזכר בימי הנוער העליזים, אז שידורי התעמולה היו אירוע מרגש, מדורת השבט. כל המשפחה ישבנו יחדיו, צחקנו, בכינו, צעקנו על המסך והתפללנו לעתיד טוב יותר. "כשתגדל לא יהיו שידורי תעמולה", כך אמרה לי אימי, "יהיה אינטרנט ושלטי חוצות. ובכל מקרה, כולם יהיה תקועים כל היום במסך של הטלפון, מי בכלל יצפה בשידור הציבורי באמצע הלילה?". 

אך בדומה ללוף, לבורקס תרד ולעוד דימוי מאוכל, כי אני רעב, שידורי התעמולה תקועים בעבר, אינם רלוונטיים, אינם משכנעים, הם סוג של בידור פוליטי, כולנו מגיעים לתעמולה עם דעה ברורה, בוודאי שאחרי שני סיבובים. עם זאת, בעודי צופה בשידורי התעמולה, שמחתי לגלות שהקסם והתמימות לא נעלמו. במילותיו של וין דיזל: להיות זכר זה עניין של לידה. להיות גבר זה עניין של גיל. להיות ג'נטלמן זה עניין של בחירה. אז קדימה, שוב הגיע הזמן לבחור מפלגה, והפעם נעשה את זה כמו שצריך.

השידורים נפתחו עם מפלגת הפיראטים, דרך נפלאה לפתוח את השידורים, סוג של אתנחתא קומית עוד לפני שהתחלנו. שלא תבינו אותי לא נכון, אני מכבד מאוד את מפלגת הפיראטים, את ההתמדה, החזון והיכולת למצוא תיבות אוצר. תשדיר הפיראטים (ףז) רציני, ההמנון מתנגן, על המסך חולפים מסרים: "ביטול אחוז החסימה, אינטרנט חינם לכל, שקיפות נגד שחיתות, החזרת ששטוס ולגליזציה". בהצלחה, אני מחזיק להם קרס. 

תשדיר של הפיראטים יר (צילום: צילום מסך כאן 11)
תשדיר של הפיראטים יר (צילום: צילום מסך כאן 11)

אחריהם הגיעה תורה של ש"ס, הבנתם? תורה, ש"ס. זהו, אני לא מתכוון יותר לספר בדיחות על ש"ס, שלא יעשו לי דרעי. התשדיר של ש"ס מופק כהלכה, הבנתם? כהלכה, בדיחה אחרונה, מבטיח. ברקע שומעים ילד פלא שר בקול שטרם התחלף, "גיבורי הקורונה" מדברים, סבים וסבתות שראו הכל בחיים, מלחמות, פגזים שלא התפוצצו, את העונה הראשונה של כוכב נולד כשזה עוד היה תוכנית קריוקי, ימים קשים. מניין כל הטוב הזה? מהשם, והשם בקלפי שם את השם של ש"ס. מבולבלים? השם פועל בדרכים נסתרות.

גם הפעם יש לא מעט מפלגות אזוטריות, כולן יחדיו לא עוברות את אחוז החסימה. יתרה מכך, רובן אפילו לא עוברות מסך. אך הנה הן, נלחמות בציפורניים בעזרת תשדיר שצולם בטלפון, בליל של אזרחים, חקלאים ורב חובל אשר מבטיחים להילחם בשחיתות, לשים סוף לקומבינות, להילחם בבנקים ולחולל שינוי אמיתי. האם הם חיים באשלייה? או אולי זה שחי בנטפליקס? הייתכן שבסבב בחירות שלישי יש להם בכלל סיכוי? האם הגמלאים יעשו בחזרה לעתיד שוב? מבחינתי, בחזרה לעתיד ובבחירות לכנסת, טרילוגיה זה מספיק, בואו נתרכז בעיקר. 

הגיע הזמן לתשדירים של הליכוד, כך נראית תעמולה, ולא, אני לא מתכוון לביבי ב"סטנד-אפ ניישן". מתחילים לאט, ברכות, תשדירים, נעימים, ביבי ראש הממשלה של כולם, אתיופים, צ'רקסים והיפסטרים. כולנו מתחסנים, כולנו גיבורים, יופי, נגמרו הנעימויות, כעת אפשר ללכלך על המתחרים: מי ינצח בקרב עד המוות, אהובת הספן או מיליוני חיסונים? למי תצביעו: עוכרות ישראל שלא יודעות לדבר בלשון זכר או לארבעה הסכמי שלום? הבחירה קלה. רק הליכוד יביא ממשלת ימין על מלא, אז די, בואו נקיים את הדמוקרטיה ונצביע כמו שביבי רוצה בשביל שלא יהיו שוב בחירות.

תשדיר של הליכוד  (צילום: צילום מסך כאן 11)
תשדיר של הליכוד (צילום: צילום מסך כאן 11)

גדעון סער (ת) הפתיע עם תשדיר שהקריין לא מפסיק לצעוק כמו פרסומת למחסני חשמל: "אין יותר אני, אני, אני. אין פילוג, יש תקווה יחידה לשינוי וטוסטר משולשים". לצידו אישה חזקה ומרשימה, גאולה אבן, סליחה, יפעת שאשא ביטון. אני אוהב שמישהו מנסה להתמודד על הכס. אפילו אם במקום דרקונים יש עתיד, כלומר, תקווה חדשה. 

מתמודד נוסף בולט, המנסה לחצוב לעצמו כסא בכנסת, איפה שהוא באמצע, הוא ירון זליכה, מפלגת כלכלית (יז). פרופסור זליכה מתחייב לחיסכון של 25,000 שקלים למשפחה בשנה, "המדינה הורגת לך את העסק? הפנסיה מדאיגה אותך?". שאלות רטוריות, התשובה ברורה, מה שלא ברור הוא הסיכוי שלו להיכנס לכנסת. הוא טוען שהוא עובר את אחוז החסימה, אך בעולמנו יש מתנגדי חיסונים, מעריצי יהודה יצחקוב מהאח הגדול ואנשים שמאמינים שכדור הארץ שטוח, אפילו שקוראים לזה כדור הארץ. אז הרטורי כבר פחות ברור והכנסת הבאה עוד בגדר תעלומה. 

תשדיר של הליכוד  (צילום: צילום מסך כאן 11)
תשדיר של הליכוד (צילום: צילום מסך כאן 11)

לסיכום, הערב צפיתי יחד עם אשתי, הדעות שלנו מנוגדות, כן, אני לא שמאלני כמו שכל הטוקבקיסטים אוהבים לחשוב. אני גם יודע לא לצחוק על הבחירות שלה, אחרי הכל, אני אחד מהן. מלבד מסרים פוליטיים היה מסר ברור מתשדירי התעמולה, הקלפי מתקרב בצעדי ענק. לכן, חשוב שנזכור, ליפול זו תאונה, להישאר למטה זו בחירה. ולצערנו, הבחירות לכנסת בפעם השלישית הם נפילה רצינית. לסיכום, ערב פורה של תעמולה מיושנת, מוזרה וחסרת משמעות. אך טלוויזיה במיטבה, בידור להמונים. היו מפלגות נוספות כמו מרץ, אמת ועוד רבים, כל אלה ועוד בסיקור הבא.