כבר שנים רבות שקיימת מחלוקת לגבי מהו סוג התזונה העדיף לבני האדם - צמחוני, בשרי או אולי טבעוני. לכל הצדדים יש טענות בזכות התרומה הבריאותית של התזונה שלהם ולעתים זה מגיע להחלטה שפחות נובעת מבריאות אלא יותר מעניין ערכי. אבל מה אם יש הוכחה לעדיפות הבריאותית של תזונה כזו או אחרת? ד"ר מאיה רוזמן התייחסה בתוכניתה ב-103FM למחקר חדש שבדק את הסיכון למוות אצל מי שאוכל בשר, טכעוניים וצמחוניים. 

"במחקר שבדק את העניין, החוקרים אספו בעזרת שאלונים נתונים על יותר מ-70 אלף בני אדם, וחילקו אותם לחמש קבוצות בהתאם להרגלי התזונה שלהם: טבעונים, צמחונים למחצה, צמחונים שצורכים דגים, צמחונים שצורכים מוצרי חלב וביצים, וכאלה שאינם צמחונים כלל", סיפרה רוזמן.

"המעקב נמשך כשש שנים, ובמהלכו מתו 2,750 נבדקים. הסיכון למוות בקרב הצמחונים היה נמוך ב־12% בהשוואה לסיכון בקרב הלא-צמחונים. ההשפעה הייתה בולטת יותר בקרב הגברים: אצל גברים צמחונים נרשמה ירידה ניכרת בתמותה כתוצאה ממחלות לב וכלי דם".

"הצמחונים נטו להיות רזים יותר, וגם עסקו יותר בפעילות גופנית, מה שבפני עצמו מפחית סיכון למחלות לב. גם עישון היה פחות נפוץ בקרב צמחונים. בנוסף, הצמחונות גורמת לאנשים לצרוך יותר ירקות ופירות, ופחות מאכלים מתועשים".

ד"ר רוזמן סייגה את הדברים: "האם יש סיכונים בתזונה צמחונית או טבעונית? בתזונה כזו יש סכנת מחסור בויטמין B12 ואנמיה, כי ויטמין זה נמצא רק במזון מן החי ובכמות מאוד קטנה גם בירקות מותססים".