פרויקטור הקורונה, פרופסור נחמן אש, שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתכנית ב-103FM. הוא נשמע אופטימי במיוחד לאור ה"ירידה היפה בתחלואה", ואמר, בניגוד לשבוע שעבר, כי "בסבירות גבוהה מאוד המדינה לא תיכנס לסגר "עד הבחירות או עד פסח". 

אש הציג את נתוני התחלואה והחיסון העדכניים ואמר כי "אתמול היו 2,870 מאומתים חדשים, בהשוואה לשבוע שעבר, ירידה משמעותית. ברגע זה יש כ-650 חולים קשים. עברנו את 5 מיליון המתחסנים, אני מעריך שמקדם ההדבקה ירד".

בפתח דבריו התייחס לחגיגות בפורים, והסביר כי החגיגות שנראו לא ייצגו את הציבור הרחב: "אין לי ספק שהחיסונים משפיעים וכנראה הם עזרו לנו באמת ביצירת תמונת המצב הנוכחית. אני חושב שגם התמונות שהיו לא ביטאו את ההתנהגות של כלל הציבור. כנראה שהשמירה על ההנחיות בקרב הציבור הרחב טובה יותר ממה שאנחנו רואים, וביחד זה יצר את התמונה היותר אופטימית היום. תפקידנו זה להזהיר ולגרום לכך שאנשים מתנהגים כמו שצריך אוני שמח שזה אולי גם משפיע על כך שהתחלואה בירידה".

חגיגות פורים בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)
חגיגות פורים בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

עם זאת, ציין את נקודות התורפה של המדינה במאבק בתחלואה: "יש לנו את הכניסה משדה התעופה שאנחנו מכירים. עדיין לא סגרנו את זה בצורה הרמטית או כמו שהיינו רוצים. אנחנו מקדמים את הנושא של הצמיד האלקטרוני שיעזור מאוד באכיפת הבידוד. שמירה על בידודים בכלל זו נקודת תורפה, אנשים צריכים להקפיד הרבה יותר".

עוד בנושא הצמידים האלקטרוניים, הבהיר כי מעבר ל-100 הצמידים הראשונים, טרם נעשה שימוש נרחב בהם. ובפועל, יש אלפי ישראלים שיצאו לבידוד כאשר הם ללא צמיד ולא שוהים במלונית: "אנחנו בסיום של הפיילוט. המספרים היו קטנים מאוד ועכשיו מקדמים את החקיקה שתאפשר את השימוש צמידים בצורה רחבה יותר וגם להביא צמידים. יש אחריות אישית הרבה יותר גדולה של כל אחד ואחת כשהם חוזרים מחו"ל לשמור על הבידוד בתוך הבית, וודאי לא לצאת מהבית".

כשנשאל האם יום הבוחר מועד לפורענות, הוא השיב שהוא "מאוד מקווה שלא. אני מעריך שלא, אני חושב שנערכים ואפשר להגיע למצב בו הבחירות עצמן מתנהלות בסדר, שומרים על ההנחיות גם בתורים ולא תהיה צפיפות. אני מבין גם שהציבור יבחר ביום הזה לבלות, אני מעריך שנעבור את היום הזה בשלום".

בנוגע לחיסון הילדים, הוסיף: "אני חושב שנגיע לזה, זה נדרש כדי להגיע למצב בו תהיה חסינות נרחבת במדינת ישראל אבל אני מחכה לסיום המחקר שיוכיח את הבטיחות והיעילות, שה-FDA  יאשר את זה".

אש שלל את הטיעון לפיו ישראל מבצעת סוג של ניסוי באזרחיה, והבהיר כי חיסון הילדים נכלל גם כ"חלק מאותו שיתוף פעולה עם החברות, בעיקר עם פייזר, באותה מסגרת, לא יהיה משהו אחר ומיוחד. אני לא אוהב את השימוש במילה מעבדה כי בסך הכול אנחנו עושים את המדיניות שאנחנו רוצים ומשקפים לחברה ולעולם כולו שמתעניין בתוצאות שלנו. זה שיתוף הפעולה ואני חושב שזה מצב של WIN-WIN".