ביקור הבזק של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, באיחוד האמירויות, שתוכנן להיערך היום (חמישי), בוטל - כך נמסר מלשכת רה"מ.

מלשכתו של נתניהו נמסר כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו היה צפוי לבקר היום באיחוד האמירויות אך בשל קשיים בתיאום טיסתו במרחב האווירי של ירדן הביקור נדחה. הקשיים הללו נבעו ככל הנראה מביטול ביקורו של יורש העצר הירדני בהר הבית עקב מחלוקת בנושא סידורי הביטחון והאבטחה במקום".

בתוך כך, השלטונות בירדן אישרו כי יורש העצר של הממלכה ביטל את הגעתו להר הבית בירושלים כדי למנוע מישראל להטיל קשיים על ביקורו הראשון באתרים הקדושים בעיר. שר החוץ הירדני, איימן אל ספאדי אישר כי מחלוקות בנוגע להסדרי האבטחה במקום הובילו לביטול הביקור.

"בשעה האחרונה", ציינו בלשכת רה"מ, "הודיעה ירדן כי היא מאפשרת את טיסת רה״מ בשמי ירדן אך מאחר שההודעה התקבלה באיחור - סוכם ע״י ראש הממשלה ויורש העצר של איחוד האמירויות השייח מוחמד בן זאיד שהם יתאמו מועד אחר לביקור ראש הממשלה".

בבוקר אמר בכיר ישראלי לוואלה! כי הביקור צפוי להתבטל בעקבות אשפוזה של רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, בבית החולים הדסה עין כרם. מנגד, מקור אמירתי אמר לאחר מכן לג'רוזלם פוסט כי הביקור באמירויות יתקיים כמתוכנן, על אף אשפוזה של שרה נתניהו.

כזכור, שרה נתניהו לא חשה בטוב והגיעה לבדיקה בבית החולים הדסה עין כרם. היא אובחנה הבוקר עם דלקת בתוספתן ועל כן תישאר באשפוז מספר ימים. כמו כן, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ליווה אותה בכל מהלך הבדיקות.

גורם מדיני אמר מוקדם יותר כי הסיבה לדחיית הביקור היא אחרת: יציאת ראש הממשלה לביקור באמירויות מתעכבת בשל אי אישור נתיב הטיסה על ידי הירדנים עד לשעה זו. ההערכה היא שעיכוב זה, שהתגלה רק בסמיכות לטיסה, הוא בעקבות ביטול ביקורו של יורש העצר הירדני בהר הבית אתמול שנבע מחילוקי דעות בנושא סידורי האבטחה והביטחון.

שר הביטחון בני גנץ ביקר בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "ירדן היא שותפה אסטרטגית של ישראל , יחסינו הביטחוניים והמדיניים הם אבן יסוד בתפיסת הביטחון הלאומי שלנו. אני מבקש להדגיש, שישראל מחויבת להסכמים ביננו לבין הירדנים, ורוכשת כבוד רב לממשל הירדני ולמלך עבדאללה. לצערי, בהתנהלותו בשנים האחרונות נתניהו פגע קשות ביחסים עם ירדן, מה שהביא לאובדן נכסים משמעותיים עבור מדינת ישראל".

ח"כ לשעבר קסניה סבטלובה, מנהלת התכנית ליחסי ישראל- המזה"ת במכון מיתווים, התייחסה לתקרית בה בין ישראל לירדן. "מדוע ישראל ממשיכה לירוק לבאר ממנו היא שותה? היחסים עם ירדן הם קריטיים ואסטרטגיים לביטחון של מדינת ישראל והזלזול המופגן של נתניהו ביחס למשפחת המלוכה ולעתיד היחסים עמה עלול לעלות לנו ביוקר. המשבר הנוכחי לא בא יש מאין: ממשלות נתניהו לדורותיהן פוגעות ביחסים האסטרטגיים עם ירדן. הגיע הזמן להעריך את השכן הקרוב ולהשקיע בשיקום היחסים עמו".

דר' רועי קיבריק, מנהל המחקרים במכון מיתווים, התייחס גם הוא לסוגיה והאשים את ראש הממשלה באחריות למשבר. "נתניהו, אשר מקפיד לתאר את עצמו כאלוף ישראל ביחסי חוץ, הביא בהתנהלותו למשבר כל-כך עמוק עם ירדן, עד שהמלך ונציגיו לא מוכנים לשמוע ממנו. שר החוץ אשכנזי ושר הביטחון גנץ ניסו לשקם את היחסים עם ירדן בחודשים האחרונים, אבל ביטול ביקורו המתוכנן של יורש העצר הירדני חוסיין בן עבדאללה בירושלים, הציף מחדש את המשבר ביחסים".

"לא מפתיע שהירדנים עושים חיים קשים לנתניהו. זאת רק עדות קטנה נוספת לעובדה, שעל אף שנתניהו מציג עצמו כ"מר יחסי החוץ", יש לו גם כל כך הרבה כשלונות בזירה זו - הרס התמיכה הדו-מפלגתית בארה"ב, חיזוק החמאס על חשבון הגורמים המתונים בזירה הפלסטינית, חיזוק הגורמים האנטישמים והגזענים באירופה על חשבון הדמוקרטיות הליברליות, וכן, גם הרס היחסים והאמון עם ירדן", אמר עוד ד"ר קיבריק.