בצה"ל סיכמו היום (חמישי) את מבצע החיסונים הצבאי שיסתיים באופן רשמי בשבוע הבא. ראש אט"ל, האלוף איציק תורג'מן: "צה"ל הוא הצבא הראשון בעולם שהגיע לחסינות עדר". על פי נתוני הצבא, לאחר תשעה שבועות של מבצע חיסונים, מספר המחוסנים בצבא והמחלימים מקורונה עומד על 81% מכלל החיילים בצבא, ובשבוע הבא הנתון כבר יעמוד על 85%.

ראש אגף הטכנלוגיה והלוגסטיקה בצה"ל, האלוף תורג'מן, אמור בתדרוך לעיתונאים כי כבר עכשיו, לאור הנתונים והתחלואה שירדה באופן דרמטי, צה"ל יאפשר חזרה לשגרה נרחבת יותר ביחידות צה"ל בניהול השגרה והאימונים.

התקדמות מבצע החיסונים בצה''ל (צילום: דובר צה''ל)
התקדמות מבצע החיסונים בצה''ל (צילום: דובר צה''ל)

קצין הרפואה הראשי בצה"ל, תת אלוף אלון גלזברג, הוסיף כי צה"ל הוא כנראה גם הארגון הגדול ביותר בעולם שכבר מחוסן. עוד הוסיף תת אלוף גלזברג כי צה"ל עמד במשימה לנהל את המבצע, מבלי לזרוק אפילו חיסון אחד שלא נוצל תחת מגבלות האחסון של החיסון.

צה"ל צפוי לעדכן בימים הקרובים את הנחיות ומגבלות הקורונה ביחידות השונות  ולאפשר הקלות נוספות בכל הקשור לאימונים והתכנסויות גדולות יותר.

יחד עם זאת, ולמרות הנתונים המעודדים, מדגישים שני הקצינים כי אתגר הקורונה בצבא עדיין לא תם, ועדיין יישארו מגבלות מסוימות וריחוק חברתי על פי ההנחיות שיינתנו ממשרד הבריאות.

בצבא בחנו לאחרונה האם ניתן יהיה לחסן את המתגייסים החדשים לצה"ל כבר בעת גיוסם לצה"ל, בשרשרת החיול בלשכות הגיוס, אבל לאור כך שהמתגייסים החדשים מקבלים חיסונים נוספים, הוחלט כי החיסונים למתגייסים שאינם מחוסנים מהאזרחות יינתנו בבסיסי הטירונות, לאחר כשבוע ממועד גיוסם לצה"ל.

מנתוני צה"ל עולה כי כשמונה אחוזים מכלל החיילים לא צפויים להתחסן, החלק הגדול מהם הם כאלה שאינם מעוניינים להתחסן, ובמספרים נמוכים יותר כאלה שמסיבות רפואיות אינם יכולים לקבל את החיסון, בצה"ל מדגישים כי לא יינקטו סנקציות אל מול חיילים שבחרו מרצון שלא להתחסן, אבל המפקדים ימשיכו לפעול על מנת לשכנע סרבני חיסונים לשנות את דעתם.

עקומה אפידמית שבועית בצה''ל (צילום: דובר צה''ל)
עקומה אפידמית שבועית בצה''ל (צילום: דובר צה''ל)

בתדרוך עדכנו הקצינים כי המשלחת הישראלית שנשלחה לסייע באסון התפוצצות התחמושת בבסיס צבאי בעיר באטה בגיניאה המשוונית באפריקה, נחתה בשעות הבוקר ביעדה ואנשיה מרביתם אנשי רפואה יתפזרו בשעות הקרובות בבתי החולים על מנת לסייע בטיפול הרפואי בפצועים. באסון, שנגרם כתוצאה מפיצוץ תחמושת אדיר, נהרגו למעלה מ- 100 אנשים ונפצעו מעל 600 בדרגות שונות של חומרת פציעה.

המשלחת הישראלית מונה 67 אנשי מקצוע, מתוכם 50 אנשי חיל הרפואה בהם גם מומחים המשרתים בצה"ל במילואים ובשגרה, בעלי תפקידים בבתי החולים, בכירורגיה ואורטופדיה, אנשי משרד הבריאות ופיקוד העורף.

בצה"ל מסבירים כי בניגוד לסיוע באסונות אחרים שבהם יש גם צורך להקים תשתית רפואית, המשלחת הזו משימתה להשתלב בתוך בתי החולים באזור האסון ולסייע בטיפול ובייעוץ בטיפול הרפואי.