שנה חלפה מפרוץ המגפה ששינתה את חיינו, ומי שנדבק בנגיף יודע לספר כי לחלות בקורונה זה לא "זבנג וגמרנו". מחלימים רבים בגילאים שונים מספרים על תופעות לוואי שמלוות אותם עד היום, גם לאחר ש"החלימו" מהמחלה.

עדויות רבות על תסמינים קשים וכרוניים אצל מחלימי קורונה הצטברו במהלך השנה החולפת: קשיי נשימה, דיכאון וחרדה, בעיות בזיכרון, עייפות, כאבי שרירים ועוד. בעקבות מספר רב של מקרים ותלונות שהובאו לקופות החולים ובתי החולים, נפתחו מרפאות קורונה למחלימים שעוקבות אחר שיקומם של החולים לשעבר.

לרגל ציון שנה למגפה אספנו מספר עדויות של מחלימים שמספרים איך חייהם השתנו ללא הכר, וביקשנו ממומחה שימליץ מה ניתן לעשות על מנת להרגיש טוב יותר ולחזור לשגרת החיים המוכרת מלפני המחלה. 

שני, 27, חולון: "בקיץ האחרון חליתי בקורונה. בימים הראשונים הרגשתי טוב, ואז בבום הגוף שלי התמוטט. הרגשתי חולשה, עייפות, כאבי שרירים, חום שעלה וירד וקשיי נשימה. כמה חודשים אחרי שהבראתי, עדיין חלק מהתסמינים מלווים אותי בחיי היומיום, ובחלקים מסוימים מהיום יש לי קושי להמשיך בשגרה.

אני מטופלת במרפאת קורונה בבית חולים 'שיבא', ואין פתרון או תרופה לתסמינים. הזמן עושה את שלו. אני בעיקר מחכה שזה יעבור והמצב יחזור להיות כמו שהיה קודם.

רופאת משפחה שלי הפנתה אותי לבית מרקחת ואמרה לי לרכוש תוספי תזונה כמו ויטמין D, ויטמין C, אבץ וברזל, בטענה שאלו יחזקו אותי ויעזרו לי להמשיך בשגרה המוכרת כמה שאפשר". 

רוני, 50, אשדוד: "חליתי בתחילת המגפה, כשהכל עוד היה חדש ולא מוכר. לא היו לי תסמינים קשים. טיפה חום שעבר מהר, ומעט כאבי שרירים. לאחר שאמרו לי שהבראתי, חזרתי לעבודה במפעל, ושם התחיל הקושי. הרגשתי כאבי שרירים ועייפות ניכרת. עברו 10 חודשים מאז שחליתי, ועדיין התסמינים לא עברו לי". 

שרון, 35, נס ציונה: "חליתי לפני כחודשיים, היו לי תסמינים של עייפות וכאבי שרירים ואיבדתי את חוש הטעם והריח. עם הזמן כאבי השרירים שלי התגברו ולא הצלחתי לקום מהמיטה. אני בחור צעיר, לא מעשן, מבנה גוף בסיסי, ולא ברור לי איך זה נפל עליי ככה. חזרתי לשגרה, עם תוספת של ויטמין D, ויטמין C והרבה ספורט".

"קיים מחסור בוויטמין D אצל חלקים ניכרים באוכלוסייה", מסבירה ד"ר שגית פרינץ, מנהלת מרפאת נווה עוז של "כללית" בפתח תקווה. לדבריה, "תוספות ויטמין D הוכיחו יעילות מבחינת חוזק של עצמות ושרירים. קיימות עדויות תצפיתיות שרמות ויטמין D תקינות יכולות לסייע גם לתפקוד תקין של מערכת החיסון כולל במחלות ויראליות. תוספי מזון וויטמינים דוגמת מגנזיום יכולים לעזור במקרים פרטניים, וראוי להתייעץ עם רופא המשפחה לגביהם בכדי לבדוק את התאמתם למטופל".

אז כיצד מחזקים את הגוף מחדש?

יבגני וייסברג, הרוקח הראשי של חברת תוספי התזונה "סופהרב", הסביר מה הם תוספי התזונה המתאימים לחיזוק ההגנה הטבעית:

ויטמין C: מדובר בוויטמין הנחשב לנוגד חמצון חזק, מגן מפני דלקות ובעל תפקיד חשוב בחיזוק המערכת החיסונית. חשוב לדעת שהגוף שלנו לא יודע לייצר את הוויטמין בכוחות עצמו ולכן יש לספק לו אותו באופן חיצוני. יחד עם זאת, קשה להסתמך על קבלת כל הוויטמינים והמינרלים מהתזונה שלנו כיום. אורח החיים המודרני והרגלי התזונה המערביים מקשים עלינו לאכול נכון ומגוון. בנוסף לכך יש גם את העובדה שוויטמין C רגיש ביותר לאור, חום ואוויר, ומתנדף מהרגע שהוא בא במגע עם כל אחד מהם. לכן לאכול פירות זה חשוב מאוד, וגם טעים, אבל חשוב לדעת שככל הנראה זה לא מספק לנו את המינון היומי הדרוש של ויטמין C. תוסף תזונה של ויטמין C הוא הדרך היעילה והבטוחה ביותר לשמירה על רמה מאוזנת שלו בגוף לאורך כל השנה.

אבץ: האבץ הוא מינרל בעל חשיבות רבה בתפקודה התקין של מערכת החיסון. מחקרים שנעשו על אבץ הראו כי עשויה להיות לו השפעה אנטי ויראלית על הגוף ואף הראו כי צריכתו עשויה לתרום להתאוששות מהירה יותר ממחלות, במיוחד בקרב אנשים מבוגרים. מחסור באבץ בגוף עלול להתבטא בין השאר בעמידות חלשה של הגוף מול נגיפים, חיידקים ופטריות. נמצאו אפילו עדויות שאבץ בלקיחה מקומית (מציצה) מחזק את עמידות הריריות מפני זיהומים שונים. 

ויטמין D: הוויטמין הידוע בכינויו "ויטמין השמש" הנו בעל חשיבות רבה לתפקוד תקין של מערכת החיסון. בהקשר זה, הוא מדגיש כי על אף שאנו חיים במדינה שטופת שמש, רוב האוכלוסייה סובלת ממחסור בוויטמין. על רקע זה יש להביא את המלצת משרד הבריאות לציבור הרחב בנושא, לפיה יש לשמור על סטטוס ויטמין D תקין באמצעות תוסף של 800 -1000 יחידות ויטמין D ליום, בעיקר לקשישים ולמי שאינו חשוף לשמש. המלצה זו מתחדדת על רקע החשיפה הנמוכה לשמש כתוצאה ממיעוט היציאות מהבית והסגר. אנשים הסובלים מהשמנה עשויים להזדקק אף למינונים גבוהים יותר כגון 2000 יחב"ל ליום ויותר.  

פרוביוטיקה: זהו שם כולל לחיידקים הטובים הנמצאים באופן טבעי במערכת העיכול וקשורים באופן ישיר למערכת החיסון. חלק גדול מגורמי מערכת החיסון, כ-70% למעשה, נמצאים במעי. החיידקים הטובים תורמים למניעת התפתחות ולמאבק יעיל כנגד פתוגניים שונים, לכן הוספת תוסף פרוביוטיקה לתפריט היומי, מעשירה את הגוף בחיידקים טובים ומסייעת לחיזוק מערכת החיסון.

חשוב לבחור בתוספי תזונה איכותיים, המכילים זני חיידקים שנבדקו, נחקרו והוכיחו יעילות במחקרים. תוספי התזונה המכילים כמות גדולה יותר של חיידקים ומגוון של לפחות 10 זנים מרוכזים ממספר משפחות שונות בכמוסה אחת יהיו אפקטיביים הרבה יותר. חשוב גם לבחור בתכשיר המספק הגנה על החיידקים הפרוביוטיים מלחות וחום במהלך חיי המדף שלהם ומחומציות גבוהה במהלך המעבר דרך המעי. ללא הגנה זאת מרבית החיידקים לא יגיעו למעי במצב שיהיו מסוגלים להשתרש שם ולהתרבות, וכך התכשיר לא יהיה יעיל מספיק. 

כורכומין: החומר הפעיל הנמצא בשורש הכורכום הנו בעל תכונות בריאותיות חשובות. מחקרים מצאו כי לכורכומין יש יכולת נוגדת חמצון גבוהה מאוד. כורכומינואידים, החומרים הפעילים בתוך הכורכום, ובמיוחד הכורכומין, תורמים לאיזון בין פקטורי החיסון ופקטורי הדלקת השונים וגם בעלי פוטנציאל לתרום לשיקום רקמות מהיר ויעיל יותר.

כורכום, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
כורכום, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

עם זאת, יכולת הספיגה של הכורכומין המגיע ממזון בגוף האדם היא נמוכה, בין 1%-3%, ואפילו גורמת ליעילות הקלינית שלו להיות נמוכה ולא אפקטיבית. לכן מומלץ לצרוך כורכומין המאפשר ספיגה גבוהה בגוף ומגביר את פעילותו בגוף לאורך זמן.