כל מלצר או מי שעונה לשיחות טלפון להזמנת אוכל הביתה זוכר לציין בפני הסועד שמזמין מנה שיש בה כוסברה: "זו מנה עם כוסברה, אוקיי?", שכן כמעט אף אחד לא אדיש לכוסברה. יש לה אוהדים מצד אחד ומתנגדים מצד שני. לא ברור לאיזה צד יש רוב. להבדיל מעשבי תיבול אחרים, הכוסברה נמצאת בקצוות, ויש הסבר לשונות הרבה בהעדפות הטעם בין אדם לאדם, מעבר להבדלי תרבות והרגלים.

על טעם ועל ריח: קיימים 25 גנים לקולטני הטעם המר בבני אדם, המכונים TAS2R. כל גן משפיע אחרת על הטעם המר שחש כל אחד מאיתנו. מחקרים שבוצעו אפיינו את הגנים הספציפיים האחראים לקבלת מזונות מרים שונים כמו אלכוהול, אשכוליות, כוסברה, כינין (תרכובת ארומטית המשמשת בעיקר כתרופה) וממתיקים כמו סכרין.יתרה מכך, ההבדלים הגנטיים משפיעים לא רק על הטעם המר. הוכח כי הם בעלי השפעה גם על הרגישות לריח של בשר מקולקל או דשא קצוץ, למשל. הטעם המר אבולוציונית הגן מפני צריכה של מזון מקולקל.

על פי מחקר שהוביל הביולוג והפסיכולוג, ד"ר צ'רלס וויסוקי, ממרכז החושים הכימיים מונל בפילדלפיה, ייתכן שיש נטייה גנטית לאהוב או לשנוא כוסברה. וויסוקי וחבריו, שפרסמו את המחקר כבר לפני 20 שנה, בחנו את ההתייחסות לכוסברה בקרב תאומים זהים ותאומים שאינם זהים. נמצא כי רק ל־40% מבין התאומים שאינם זהים הייתה התייחסות דומה, בעוד בקרב תאומים זהים הייתה ל־80% מהם התייחסות דומה.

נראה שתוצאות אלו מצביעות על כך שהעדפת כוסברה עשויה להיות תכונה גנטית, אך וויסוקי סייג וטען כי לא היו מספיק נתונים על מנת להגיע למסקנה נחרצת. וויסוקי שיער כי הסלידה מכוסברה נובעת בעיקר מריחה ולא מטעמה, והניח כי למי שלא אוהב כוסברה חסרה יכולת לזהות כימיקלים מסוימים בעלים של הכוסברה (בעלי ריח הדרים נעים) ומזהים רק את הריח "הסבוני" שמשפיע על הטעם.

שם טוב ומשפחה טובה: גד השדה הוא השם העברי של הכוסברה, המוכרת גם בשם פטרוזיליה סינית, פטרוזיליה ערבית או קוריאנדר. הכוסברה שייכת למשפחת הסוככיים כמו גם הגזר, הסלרי, הקימל, השומר וכמובן הפטרוזיליה.

כוסברה טרייה או מבושלת משתלבת במגוון מנות במטבחים בעולם, בעיקר אסייתיים (בתאילנד, בווייטנאם, בקמבודיה, בסין, בהודו), במדינות דרום אמריקה (בעיקר בפרו ובמקסיקו), באירופה וגם אצלנו במזרח התיכון.

בארץ היא זמינה כל השנה. לרוב השימוש הוא בעלי הכוסברה, שהמראה שלהם דומה לזה של עלי הפטרוזיליה, אך יש שמשתמשים גם בזרעים, שטעמם שונה לחלוטין. זרעים טחונים הם חלק מתערובות תבלינים כמו קארי או מסאלה.

מהשמן האתרי המופק מהם מעשירים טעמים של מאפים, מוצרי שוקולד, משקאות אלכוהוליים ותרופות. כוסברה היא בעלת עלים עדינים, וכדאי לאחר שטיפתם להוסיפם כמו שהם למנה סמוך לתום תהליך הבישול, על מנת לשמור על הטעם, המרקם, הצבע והאיכות התזונתית שלהם.

הירוק הירוק הזה: שימוש בכוסברה, כמו בתבלינים ובעשבי תיבול אחרים, מעשיר את הטעם, עם תרומה קלורית זניחה. צמחי תבלין יכולים לסייע בהפחתת השימוש במלח - הכוונה לנתרן המרכיב את המלח, ומקושר לעלייה בלחץ הדם ולמחלות לב, ושהצריכה היומית הממוצעת שלו גבוהה מהכמות המומלצת. מחקרים מצביעים על כך שירקות עליים, וכוסברה ביניהם, תורמים מבחר גדול של ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון ורכיבים איכותיים נוספים.

הכוסברה עשירה בוויטמין K, ויטמין מסיס בשומן שמשתתף בתהליכי קרישת דם. בעבר מי שנטל תרופות נוגדות קרישה, כמו קומדין, היה מוגבל בצריכת מזונות עשירים בוויטמין K, ולכן חשובה התייעצות עם דיאטנית. לוויטמין K תפקיד גם בבניית השלד והשפעה על צפיפות העצם.
ויטמינים נוספים הם ויטמין C, החיוני למערכת החיסון, לרקמת החיבור ולהחלמה של פצעים, וויטמינים מקבוצה B, המסיסים במים. כמו כן ניתן למצוא גם חומצה פולית, המכונה פולאט (9B) ותורמת לפעילות תאי דם אדומים, תאי עור, למערכת העצבים וחשובה במיוחד בהריון. היא מפחיתה את הסיכויים למומים מולדים, ולכן מומלץ לצרוך חומצה פולית בתקופת הפוריות.

הכוסברה היא גם מקור לבטא קרוטן, נגזרת של ויטמין A. בטא קרוטן הוא נוגד חמצון המגן על תאי הגוף ומאט את הזדקנותם, חשוב לראייה בעיקר בחשיכה ולבריאות העור.

בין המינרלים שהכוסברה תורמת הם ברזל, הזמין במיוחד עם תוספת של ויטמין C ולכן כדאי בזמן שאוכלים כוסברה לתבל בלימון או בירקות אחרים שעשירים בוויטמין C. עוד מינרלים הם אשלגן, שהכרחי למערכת העצבים, העיכול והשרירים ומעורב בוויסות הנוזלים בגוף. כמו בכל הירקות והפירות גם עשבי התיבול עשירים בסיבים תזונתיים, המסייעים לתפקוד תקין של מערכת העיכול, לאיזון רמות הסוכר והשומנים בדם ותורמים לתחושת שובע.

ואם לא השתכנעתם: מי שלא אוהב כוסברה יכול ליהנות מאיכויות תזונתיות דומות שיש לתחליפים ראויים כמו פטרוזיליה, שטעמה מעודן, או בזיליקום, שטעמו דומיננטי יותר. בין שבכוסברה ובין שבפטרוזיליה או בבזיליקום עסקינן, קל לגדל עשבי תיבול בגינה או בעציצים על אדן החלון, מה שמעלה את הסיכויים למצוא אותם בצלחת.

ולסיום טיפ מומלץ: אם קונים צרור כוסברה, מומלץ לעטוף אותו בנייר סופג ולאחסן בקופסה אטומה במקרר. לחלופין אפשר להציב כוס מים במקרר כשגבעולי הכוסברה במים.