עד לא מזמן, אם הייתם שואלים ישראלים מה הם חושבים על הערבה - הם בוודאי היו מסתכלים עליכם בתמיהה ומציינים שזה הכביש המשעמם בדרך לאילת. אבל מאז ועד היום הרבה חול עבר באוויר, ותושבי הערבה החליטו לפתוח את ביתם ולבם עבור המטיילים, עד כדי כך שאנשים הבינו שכל השנים הם פספסו את אחד האזורים היפים בארץ.

הערבה ומושביה הפזורים לאורך הכביש מלאה באנשים מקסימים, לא מעט מהם עברו לאזור לאחר שחיו חיים סוערים ומעייפים במרכז. אותם מתיישבים חדשים הביאו רוח חדשה למקום, כך שעם הזמן נפתחו עוד ועוד יוזמות חקלאיות ותיירותיות למי שמחפש חופשה שונה ממה שמציעה לנו עיר הנופש אילת. זה לא שבערבה אין מלונות מפנקים וצימרים מושקעים, אך יש משהו בקצב פה שמנתק את המטייל מהשגרה בצורה שונה. אז אם יש לכם 24 שעות פנויות או יותר, אתם מוזמנים לצאת איתנו למסע קצת אחר. הערבה - חלק א'.

גן ירק – צופר

בשנים האחרונות אנחנו רואים פריחה של תיירות חקלאית וכל מה שקשור ב"פארם טו טייבל". ואחרי עשורים שבהם התרגלנו לאכול אוכל ש"גדל בסופרים", באמת הגיע הזמן שנראה מהיכן המזון שלנו מגיע. "גן ירק" שבצופר הוא בדיוק המקום לכך. בגינת הירק של רונית ומוטי אלעזרי מציעים ארוחות בוקר ובראנץ' המבוססות על ירקות אורגניים שהם מגדלים. בני הזוג מגדלים כ־150 סוגים של ירקות ופירות למטרות תיירות ומפעילים גם חוגי חקלאות לילדים.

למעשה הם מציעים חוויה משולבת של סיור חווייתי בגן פלוס ארוחת בוקר, שאותה הם מגישים בתוך חממה. בשל מגבלות הקורונה, כל שולחן נמצא באזור מבודד יחסית, מוקף בירקות ושאר הפתעות, כך שיש תחושה שאנחנו לבד בעולם. מלבד ירקות טריים, הארוחות משלבות גבינות, לחם טרי, מטבלים, תה צמחים ועוד.

ארוחת בוקר, גן ירק (צילום: מיטל שרעבי)
ארוחת בוקר, גן ירק (צילום: מיטל שרעבי)

המסעדה פתוחה מתחילת נובמבר עד אמצע מאי, ההגעה בתיאום מראש: 052־3666819
מחירים: 75 שקלים לאדם, ילדים בני 3־12 - 50 שקלים, בני שנתיים עד 3 – 30 שקלים.

עדי אתרוג - רעיית כבשים

זוכרים שבדרך ראיתם עזים וכבשים מסתובבות בשטחים הפתוחים ודמיינתם איך זה להיות רועה צאן? אז אתם יכולים להפסיק לדמיין ולהתחיל לחוות. עדי אתרוג, רועת כבשים ומאלפת כלבים, מזמינה את הסקרנים לפעילות התנסות בחוויית הרעייה. הפעילות שלה משלבת המון חוויות מאתגרות, כשלמעשה היא יוצרת משימות שמצריכות שיתוף פעולה עם הכבשים. למשל, לגרום לכבשים לעבור מנקודה אחת לשנייה, להכניס אותם למכלאה, לפצל אותם לקבוצות ועוד. כמובן שהכל משולב עם הסברים על החיה הנפלאה, ועל שיטות האילוף שלה. במקביל, היא מציגה את מערכת היחסים המיוחדת בין כלבי העבודה, שאותם אילפה, לכבשים. אם אתם רוצים לצאת למסע עם הכבשים בשטח - היא גם מציעה פעילות זוגית שמשלבת יציאה לשטח עם הכבשים למרעה בליווי כלבים, כשמכינים בשטח תה ואוכלים עוגיות.

פעילות רעיית כבשים (צילום: מיטל שרעבי)
פעילות רעיית כבשים (צילום: מיטל שרעבי)

מחיר: 400 שקלים למשפחה לשעה וחצי פעילות. אם תוסיפו עוד משפחה, זה יעלה 250 שקלים לכל אחת. שלוש משפחות ומעלה - 200 שקלים כל אחת.
מושב צופר, בתיאום מראש: עדי – 052־3868909

יקב מואה

בצופר מסתתרת עוד הפתעה נפלאה: יקב מואה, שנקרא על שם החאן הנבטי הנמצא סמוך למושב. את היקב הקים יהודה פרידמן לפני כחמש שנים, במשק המשפחתי שבנה עם זוגתו צביה. אחרי שבמשך שנים גידלו ירקות שנמכרו בחו"ל, בני המשפחה החליטו לשנות כיוון והקימו יקב משפחתי אינטימי. היקב, שבינתיים גדל וכולל מרכז מבקרים מקסים, התחיל בבית האריזה הישן של המשק. את הענבים ליין המצוין שלהם הם מביאים מכרמים באזור מצפה רמון, מתוך מחשבה שהם רוצים ליצור יין שיסמל את ייחודיות המדבר. 

יקב מואה (צילום: מיטל שרעבי)
יקב מואה (צילום: מיטל שרעבי)

במרכז המבקרים של היקב יש חצר נחמדה, שבה ניתן לשבת ולערוך טעימות של יינות. כרגע הם מציעים לטעימה ארבעה סוגי יינות: רוזה ושלושה אדומים, בתוספת פלטת נשנושים נחמדה.

מחיר טעימות: 40 שקלים; פלטת גבינות – ארבע גבינות קשות של מחלבת בארי - 70 שקלים.
פתוח כל השבוע, בשעות: 11:00־18:00.
לפרטים נוספים: 052־3666095

צימרגולה

במרחק כעשר דקות נסיעה מצופר נמצא מושב עין יהב. במושב הוותיק יש שלל אטרקציות ואפשרויות לינה. אחת מהן היא צימרגולה - צימר זוגי מפנק ובנוי מעץ, שכולל את כל מה שצריך לחופשה נעימה וכיפית. לצימר יש גינה ומרפסת פרטיות, שמאפשרות להתנתק לחלוטין מהעולם. למי שבכל זאת רוצה חיבור למציאות, יש גם טלוויזיה וחיבור לנטפליקס. להשלמת החוויה, תמצאו בצימר גם מטבח מאובזר, כך שאם בא לכם להכין ארוחה קלה, זאת אפשרות. אם בא לכם להתפנק יותר, יש גם שלל אופציות קולינריות באזור - שעליהן תכף נספר.

צימרגולה (צילום: מיטל שרעבי)
צימרגולה (צילום: מיטל שרעבי)

נתחיל בארוחת בוקר: בעלת הצימר שרון עפרוני ואמה נעמי רותם מציעות את "עפרוני במדבר" - קייטרינג בוטיק שממנו ניתן להזמין ארוחות בוקר בסל פיקניק שמגיעות עד לצימר.

וזאת לא היוזמה היחידה של משפחת עפרוני. כיום בני המשפחה מקימים בכניסה למושב את "בא לי טוב" - חנות קונספט שבה הם יציעו תמרים ומוצרים מהערבה. החנות תיפתח לפני חול המועד פסח, כך שהמטיילים לאורך הערבה יוכלו לעצור ולקחת איתם תמרים ושאר פינוקים מקומיים לדרך.

צימרגולה: 052־3665962
קייטרינג עפרוני במדבר: 052־8991127
בא לי טוב: 058־7259696

הגלריה של נעמי רותם

ואם כבר מדברים על יוזמות משפחתיות: נעמי רותם, מקייטרינג "עפרוני במדבר", היא גם אומנית מוכשרת ובעלת גלריה במושב. בגלריה היא מציגה את עבודות הפיסול שלה, שעוסקות בסביבה שבה היא חיה, בציונות, בנשיות ובאקטואליה. אפשר ללכת לאיבוד בין העבודות המרגשות שהיא יוצרת, כל אחת מהן מלווה בסיפור מרתק. רותם עורכת סיורים מודרכים בגלריה, בתיאום מראש, כך שאם אתם מטיילים באזור, לא כדאי לפספס ביקור אצלה.  

''העדר'' - עבודה של נעמי רותם (צילום: מיטל שרעבי)
''העדר'' - עבודה של נעמי רותם (צילום: מיטל שרעבי)

נעמי רותם: 052־8991127

אסטרונומיה עם אלון גולדשטיין

בערבה, שנמצאת במרחבים האינסופיים של המדבר, זיהום האור מזערי, מה שהופך אותה ליעד אידיאלי עבור חובבי האסטרונומיה. כדי לערוך תצפית כוכבים כל שעליכם לעשות הוא להרים את הראש מעלה ולהתרשם מהפלא השמיימי. אם בא לכם לדעת על מה אתם מסתכלים, או מה מסתתר מאחורי הכוכבים המנצנצים, תוכלו להצטרף לאחת מתצפיות הכוכבים שעורך אלון גולדשטיין מעין יהב.

השמיים סיקרנו את גולדשטיין מאז היה ילד, ובבגרותו הוא החליט להפוך את התחביב לעיסוק "כוכבים בערבה". השאיפה שלו היא לחשוף מטיילים רבים ככל האפשר לעולם האסטרונומיה, ותחת כיפת השמיים הוא עורך הדרכות מרתקות שמתאימות לכל הגילים.

צפייה בכוכבים (צילום: מיטל שרעבי)
צפייה בכוכבים (צילום: מיטל שרעבי)

במסגרת ההדרכה הוא מסביר בצורה די פשוטה וחווייתית על תנועת הכוכבים, איך מזהים את כוכב הצפון, מה המרחק של כדור הארץ מהכוכבים הנראים לעין, ובסוף אפשר לצפות בכוכבים באמצעות טלסקופים.

מחיר: מגיל 6 - 80 שקלים. מחיר מינימום לקבוצה (עד שמונה משתתפים) - 600 שקלים.
לפרטים נוספים: 054־5234197

טל במדבר

טל סקר, חקלאית בדם ומורת דרך מעין יהב, עורכת טיול ג'יפים בין נופי המדבר הפראיים. סקר, שחיה ונושמת את המדבר, היא האדם האידיאלי ללכת איתו "לאיבוד" בשטח ולשמוע על החקלאות המקומית, בעלי החיים שייחודיים לאזור ונפלאות המדבר. אם בא לכם להיות רומנטיים, היא מציעה גם סיורי שקיעה מרתקים ומסעות המיועדים לקבוצות נשים.

את הטיולים שלה, האתגריים ואלה שפחות, היא מציעה בין הנופים המקומיים - ממש בחצר האחורית של עין יהב, עם אפשרות לעצור במצפור ג׳בל חופריה ולהציץ על השכנים בירדן, לעבור דרך נחל ערבה שבימים גשומים מתמלא בשנייה, ולהתוודע לפינות הקסומות של שמורת שיזף בין העצים המוריקים והשבילים האינסופיים. אם אתם חובבי מים, תוכלו לבקש ממנה גם לעצור במאגר עין יהב ולראות את המקומיים מתחרדנים לצד המים. בקיצור, השמיים הם הגבול, כי היא מציעה מגוון של טיולים בהתאמה אישית. וכמובן שכולם משלבים עצירה לתה/קפה בשטח.

טיול ג'יפים (צילום: מיטל שרעבי)
טיול ג'יפים (צילום: מיטל שרעבי)

מחיר: 800 שקלים לג׳יפ לסיור של שעתיים עד שלוש שעות, כולל הדרכה והפסקת תה בשטח. 1,200 שקלים לחצי יום.
לפרטים נוספים: 052־3666570