ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (חמישי) לביטול הביקור באיחוד האמירויות ואמר כי "לצערי הביקור באמירויות לא התאפשר בגלל קשיים בתיאום ואי הבנה שקרתה בהר הבית. עד שכבר הושג התיאום עם ירדן - הביקור לא התאפשר". הוא הוסיף כי "לקח כמה שעות ליישר את ההדורים עם ירדן וסיכמתי עם מוחמד בן זאיד שיהיה לנו ביקור נוסף".

ראש הממשלה אמר את הדברים בהצהרה שנשא לאחר שקיים בירושלים פגישת פסגה עם ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש וראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, בנושא קידום שיתופי פעולה בתחומי מחקר, פיתוח וייצור חיסונים לנגיף הקורונה. השלושה קיימו בהמשך גם פגישת עבודה מורחבת עם הצוותים המקצועיים של שלוש המדינות, ונשאו לאחר מכן הצהרות לתקשורת.

נתניהו נשא דברים ראשון ואמר כי "זה תענוג לברך ולקבל שני חברים קרובים, כשאני אומר קרובים, אני מתכוון גם מבחינה אישית וגם הם מנהיגים שהפכו את המדינות שלהם לידידות של ישראל ואנחנו מברכים על פתיחת השגרירויות בירושלים ועל שיתוף הפעולה והעזרה הבינלאומית. דיברנו על שיתוף פעולה בתחום הדרכון הירוק. דיברנו על כיצד לשלב את צ'כיה והונגריה בנושא מפעל החיסונים שמתוכנן להיפתח בישראל. אנחנו טובים יותר יחד. אני רוצה להודות לרבבות האנשים שאיחלו החלמה מהירה לאשתי שרה, שנמצאת בבית החולים. היא מודה לכם ואני מודה לכם בשמה. תודה".

בנימין נתניהו, אנדריי באביש וויקטור אורבן במפגש פסגה בירושלים (צילום: חיים צח, לע''מ)
בנימין נתניהו, אנדריי באביש וויקטור אורבן במפגש פסגה בירושלים (צילום: חיים צח, לע''מ)

ראש ממשלה הונגריה ויקטור אורבן נשא דברים לאחר מכן, ואמר "אני רוצה להגיד כמה אני מודה על כך שראש ממשלת ישראל קיבל אותנו לכאן. אתם צריכים לדעת שבהונגריה, יש לנתניהו מוניטין מאוד גבוה. זה לא רק בתרבות או מחוות פוליטיות אלא גם כלכלית. החברות שלנו מועילה גם לכלכלה. הממשלה ההונגרית תומכת בפתיחת עסקים ישראלים בהונגריה. תודה רבה לראש הממשלה על התמיכה ושיתוף הפעולה שלך. אנחנו פה גם כדי להבין איך ישראל היא במקום הראשון במלחמה במגפה, זה פשוט מדהים. הדרך להילחם במגפה היא מנהיגות, ואני מבין שזה המצב בישראל ואני רוצה לברך את ראש הממשלה ואת ממשלתו על ההבנה שלהם במלחמה בקורונה. אנחנו מנסים להיות הכי טובים באירופה ואני בטוח שנוכל להיות. ישראל היא המודל לאיך שהונגריה מציבה את ההגנות שלה נגד המגפה וראש הממשלה היה אדיב לשוחח איתנו על העתיד שיבוא אחרי שנעצור את הקורונה".

הוא ציין כי "אי הוודאות חזקה, בגלל זה המשלחת ההונגרית הייתה שמחה לקבל את הזמנתו של נתניהו להצטרף למאמצים הבין לאומיים ולהשקיע כאן בישראל במפעל החיסונים שיוכל לספק תרופות לא רק לקורונה. אנחנו שמחים להיות חלק מצוות ההגנה שנתניהו הרכיב. יש לנו רעיונות לדרכון הירוק ולשימוש בו, אני שמח שאנחנו מצטרפים ליוזמה הבינלאומית שנתניהו יזם בנוגע לדרכון הירוק".

לסיום אמר אורבן, כי "יש ידידות עמוקה ביני לבין ראש הממשלה, ואני זוכר שלפני 12-13 הוא היה באופוזיציה ואני זוכר איך ישראל הייתה אז. אני שמח לראות שאחרי כל השנים של נתניהו בשלטון, אני יכול לברך את ההצלחה הגדולה של ממשלות נתניהו ואני יכול רק לקוות שאני אוכל לחקות את זה בהונגריה. תודה לך ראש הממשלה על החברות ושיתוף הפעולה".

אנדריי באביש, ויקטור אורבן, בנימין נתניהו (צילום: חיים צח, לע''מ)
אנדריי באביש, ויקטור אורבן, בנימין נתניהו (צילום: חיים צח, לע''מ)

ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש נאם גם הוא בפני התקשורת: "ראש הממשלה נתניהו, ויקטור, גבירותיי ורבותיי, אני רוצה להודות לכם על הארגון של הביקור בהתראה כזו קצרה. זה נותן ביטחון לדעת שצ'כיה יכולה לסמוך על שתי ידידותיה. כמו שאתם יודעים, המגפה פגעה בצ'כיה בצורה קשה והסיבה שאני באתי לכאן לישראל היא ללמוד מהניסיון של ישראל תחת נתניהו המנהיג הגדול. ישראל הפכה להיות הדוגמה שעוקבים אחריה כיצד לפעול מול הקורונה. הם הקדימו את כולם עם החיסונים, ההימור של ישראל לשלם ראשונה השתלם והישראלים יכולים לחזור לחיים הרגילים שלהם. בזכות הדרכון הירוק גם העסקים מתחילים לחזור. לכאן באתי לכאן ללמוד מהניסיון של האומה הישראלית בניהול מבצע כה מורכב לוגיסטית".

"אנחנו שותפים אסטרטגיים ולכן אני חושב שההחלטה של בית המשפט הפלילי הבינלאומי נגד ישראל היא מצערת", אמר באביש והוסיף: "צ'כיה לא מכירה בפלסטין כמדינה, ואני חושב שהחקירה הזו, הגם שאנחנו מכבדים את עצמאות בית המשפט היא לא נכונה. תן לי להבטיח לך ראש הממשלה, שאנחנו לעולם לא ניתן יד למשהו שיכול לסכן את ישראל או הישראלים. ישראל היא הדמוקרטיה היחידה באזור ואני רוצה לציין שממשלתי ואני והאנשים בצ'כיה תמיד נהיה בצד המתנגד לצעדים נגד ישראל והישראלים. לבסוף, אני רוצה להודות לך שוב על חיסוני המודרנה ששלחת לנו שמראים על התמיכה שלך בנו. המצב שם ישתפר בקרוב, הדרך היחידה להילחם במגפה היא החיסונים המהירים. למדנו הרבה מהשותפים הישראלים שלנו. תודה על ההזדמנות להיות פה, אני רוצה שוב לברך את ראש הממשלה וצוותו על המלחמה בקורונה".

עם סיום  הנאומים נשאל נתניהו על ידי אחד הכתבים מה הם הצעדים המידיים שהמנהיגים דיברו עליהם. על כך השיב ראש הממשלה כי "קודם כל יש לנו מחויבות לאזרחים שלנו. אם יישארו לנו עוד חיסונים נשמח לעזור אפילו במחווה סימבולית לחברינו בצ'כיה. אנחנו זוכרים מה צ'כוסלובקיה עשתה למען ישראל בעבר. אני מבטיח שנעשה כל מה שנוכל לעשות. אבל אני חושב שצריך לזהות שאנחנו חיים כמו שאורבן אמר, בעידן של מגפה. זה לא ברור שהיה לנו רווח של 100 שנה בין השפעת הספרדית לקורונה. אנחנו חייבים להתארגן נגד האפשרות שהמגפה תישאר איתנו ולהיות המוכרים של החיסונים ולא בצד של הקונים. זה פרויקט שייקח שנתיים לפחות אבל בתוך שנתיים כולנו נוכל להיות מסוגלים לא רק לספק חיסונים לאוכלוסייה שלנו, אלא של כולם".

על ביטול הביקור באמירויות אמר נתניהו: "לצערי הביקור באמירויות לא התאפשר בגלל קשיים בתיאום הטיסות ואי הבנה שנבע מאירוע שקרה אתמול בהר הבית. לקח כמה שעות ליישר את ההדורים. אני יכול לטוס אבל עד שהושג התיאום הביקור לא התאפשר. שוחחתי עם השייח' מוחמד בן זאיד, מנהיג גדול של האמירויות וסיכמנו על שלושה דברים: ביקור נוסף בקרוב מאוד, שנקדם את הדרכון הירוק בין ישראל לאמירויות ועל הכוונה של איחוד האמירויות באמצעים שונים להשקיע בישראל סכום עתק של 10 מיליארד דולר בפרויקטים שונים".