1. שיחת טלפון חשובה

ביום שישי ה־16 בנובמבר 2012 הופתע תא"ל גיא צור לקבל טלפון דחוף מלשכת הרמטכ"ל בני גנץ. נאמר לו להגיע בצהריים לבית ראש הממשלה ברחוב בלפור לשיחת ראיון עם בנימין נתניהו. ראש הממשלה התנהל אז כמה חודשים ללא מזכיר צבאי. משהו, מישהו או מישהי עיכבו אז בחירת מזכ"ץ חדש, עניין שולי בדרך כלל. נתניהו קיים כבר סבב ראיונות אחד, אבל לא היה שבע רצון (או שלא הצליח להשביע את רצונו של מאן דהוא) מאף אחד מהקצינים ששוגרו לראיון.

תא"ל צור הופתע מעט. הוא סיים חודש ימים קודם לכן את תפקידו הקודם באג"ת, אבל לא היה מדובר ביום רגיל. הזעקתו למעון רה"מ התרחשה בעיצומו של מבצע עמוד ענן, שהחל יומיים קודם, עם חיסולו של רמטכ"ל חמאס אחמד ג'עברי בעזה. צה"ל גייס מילואים, הדרג המדיני התלבט אם להיכנס לפעולה קרקעית בעזה, חמאס שיגר מאות רקטות לעבר יישובי הדרום וגוש דן (אחת פגעה יום קודם בבית בקריית מלאכי והרגה שלושה אזרחים), וצור שם פעמיו לירושלים.

הוא הגיע למעון ונאמר לו להמתין. המתין חצי שעה־שעה (זמן המתנה מינימלי כשמדובר בנתניהו'ז) ואז הגיע ראש הממשלה. דקה, מקסימום דקה וחצי לאחר תחילתה של הפגישה, הגיעה הגב' נתניהו ולחשה משהו על אוזנו של בעלה. נתניהו התנצל ויצא. את הראיון ערכה הגברת. השיחה הייתה קולחת והתעכבה רק כשהגיעו לנושא ההתנתקות, שבוצעה על ידי רה"מ שרון שבע שנים קודם.

תא"ל צור היה אחד הקצינים שפיקדו על המבצע. "איך יכולת לעשות את זה?", הקשתה גב' נתניהו. הוא מלמל משהו. כעבור כחצי שעה חזר הנתניהו המקורי, זה שנושא רשמית בתואר ראש ממשלת ישראל, והחליף את רעייתו. הוא החליף עם תא"ל צור כמה דברי נימוסין, משהו כמו שתי דקות, והשניים נפרדו.

בכירים רבים עברו את החוויה הזו במחיצת בני הזוג נתניהו. נקראים לראיון אצלו, מרואיינים אצלה. הפרקטיקה פשוטה: מישהו, או הגברת עצמה, נכנס ומודיע לנתניהו על "שיחת טלפון חשובה". הוא קם והולך, היא מתיישבת במקומו. גם בסבב הראיונות למזכ"ץ שנערך בקדנציה של הרמטכ"ל איזנקוט, חזר הדפוס הזה על עצמו.

ארבעה תתי־אלופים זומנו לראיונות בלשכת ראש הממשלה. אחר כך הם זומנו ל"ראיון השלמה" פעם נוספת, הפעם בבלפור. הם הסבו עם נתניהו בפאטיו ובכל פעם, דקות ספורות לאחר תחילת הפגישה, הוזעק נתניהו לשיחת טלפון חשובה במשרד. במקומו הגיעה הגברת נתניהו והמשיכה את הראיון באופן טבעי לגמרי.

הטור המלא של בן כספית - במעריב-סופהשבוע