לאחרונה פורסמה ידיעה בכלי התקשורת במרוקו שלפיה “קבוצות רדיקליות־אסלאמיסטיות הביעו התנגדות עזה לקשרים הדיפלומטיים בין מרוקו לישראל”. זאת חרף שמחתם והתלהבותם של מיליונים רבים במרוקו על חידוש הקשרים בין מרוקו לישראל, שהוכרז חגיגית על ידי הוד מלכותו המלך מוחמד השישי. התנגדותן של תנועות שוליות אלו במרוקו מעידה דווקא על הדמוקרטיה בארץ המגרב ועל הטולרנטיות של המלך מוחמד השישי.

מאז ההכרזה על חידוש היחסים, אנו, אנשי הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו, מוצפים במכתבים מצד רבבות ערביי מרוקו וארצות ערב וגם מישראל. המכתבים עוסקים בנושאים שונים ומגוונים, כולל סטודנטים המבקשים סיוע להגיע לישראל או מישראל למרוקו. קיבלנו גם פניות רבות מצד בעלי עסקים ישראלים ויזמים המבקשים למכור את מרכולתם במרוקו בתחומי החקלאות, הרפואה והטכנולוגיה. במקביל, רבים מתושבי מרוקו מחכים בכליון עיניים לבוא ולבקר בישראל, לפגוש את מכריהם מהעבר יוצאי מרוקו ולסייר בארצנו.

גם הראיון שערכה עמי רשת “i24news”’ ושודר לעשרות מיליונים במרוקו ובעולם הערבי, גרם לשטף הפניות ולרצון לקיים עמנו שיתוף פעולה. גם הפרסום על הקמתו לאחרונה של הוועד לידידות ישראל־מרוקו, המורכב מאנשי ציבור כמו מרים פרץ, אנשי טלוויזיה כמו אילה חסון, שרה ב”ק ויעקב ברדוגו, משפטנים, אנשי רוח, היסטוריונים וסופרים – עורר הד חזק במרוקו. במקביל, הוקמו לאחרונה ביוזמתנו ועדים לידידות עם מרוקו גם בוושינגטון, במרסיי, בהולנד ובמדינות דרום אמריקה.

במכתבנו ליו”ר הפרלמנט במרוקו, חביב אל־מאלכי, הודענו על יוזמותינו במטרה להוביל לעידוד התיירות מישראל למרוקו וממרוקו אלינו. לקראת ציון יום העצמאות של מרוקו, החל כל שנה ב־18 בנובמבר, אנו מקווים להזמין לאירוע ראשי מדינה ואורחים מחו”ל. כמו כן, אנו מתכננים להגיע ביוני 2021 למרוקו, שם נקיים רב־שיח, הן בפרלמנט והן בסנאט המרוקני, על שני נושאים: “הערכים האוניברסליים ביהדות ובאסלאם”; ו”האוטונומיה שלה זכו יהודי מרוקו בארץ המגרב”. לשמחתי, בימים אלה, ועל רקע חידוש היחסים, אני זוכה להמשיך במשימתי לחיזוק הקשרים עם מרוקו. 

הכותב הוא נשיא הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו