ה"טיימס" הבריטי דיווח היום (ראשון) כי ישראל אחראית לתקיפת מכלית נפט איראנית בים האדום באוקטובר 2019, שהובילה לדליפת נפט גדולה. המכלית "סיבאטי", הותקפה לחופי העיר ג'דה שבסעודיה, ככל הנראה בזמן שהייתה בדרכה לסוריה.

איראן טענה לאחר המתקפה כי הספינה הותקפה בטילים מסעודיה, אך חברת הנפט הלאומית הכחישה את הדברים. איראן לא הטילה אחריות ישירה על אף מדינה, אך אמרה כי מדובר ב"פעולת טרור".

חוקר איראני טען אתמול כי ישראל אחראית ככל הנראה לתקיפת מכלית אחרת, שהייתה בדרכה לאירופה, בשבוע שעבר. לטענתו, "בהתחשב במיקום הגיאוגרפי והצורה שבה נפגעה הספינה, אחת הסברות החזקות ביותר היא שהיה זה מבצע טרור של המשטר הציוני". הוא הוסיף כי חומרי נפץ פגעו במספר מכולות על סיפונה של הספינה, וייתכן כי הושלכו מטה מכלי טיס.

חברת הספנות הממלכתית האיראנית IRISL הודיעה אמש כי תנקוט בצעדים משפטיים לזיהוי מבצעי הפיגוע, אותו כינתה "טרור ימי" ו"פיראטיות".

כל זאת מתרחש ברקע הפרסום ב"וול סטריט ג'ורנל" מיום חמישי, לפיו מאז שנת 2019 ישראל פגעה בלפחות 12 ספינות איראניות שהיו בדרכן לסוריה והובילו נפט ונשק איראני, מתוך חשש כי הרווחים מיועדים לארגוני טרור במזרח התיכון. על פי הדיווח, המצטט גורמים אמריקאים לצד גורמים מהאזור, מדובר בחזית חדשה בסכסוך בין ישראל לאיראן.