משבר חמור בתחום התפתחות הילד: המחסור במטפלים פרא־רפואיים הגיע השנה לשפל חדש שמונע מילדים רבים לקבל את הטיפול המיוחד שלו הם זכאים. מדובר בין היתר בסל טב"מ (טיפול בריאותי מקדם) שלו זכאים פעוטות על הרצף האוטיסטי, ובמסגרתו הם אמורים לקבל כעשר שעות של טיפול שבועי בגני תקשורת. 

אלו"ט, האגודה לילדים ובוגרים עם אוטיזם, שהיא גם אחד משני מפעילי גני התקשורת בישראל עבור המדינה, מתריעה במכתב לשר הבריאות שתוכנו הגיע לידי "מעריב" כי כתוצאה מהמשבר אין באפשרותה לפתוח גני ילדים נוספים לשנת הלימודים הבאה: "אנו נמצאים היום בנקודת אל־חזור אשר ללא התערבות ומתן מענה מיידי לבעיה מצד משרד הבריאות לא נוכל להמשיך להרחיב מענים ולספק שירותים במסגרות חדשות בהמשך שנת הלימודים ובזאת הבאה", נטען במכתב.

על פי הנתונים המדאיגים, בגני הילדים שמפעילה אלו"ט חסרות כיום 31 קלינאיות תקשורת, וכתוצאה מכך 248 ילדים בגנים של אלו"ט לא זכו השנה לקבל קרוב ל־25 אלף שעות טיפול שבועי. עוד נודע כי ב־130 גני תקשורת ברחבי הארץ, מתוך 533 בסך הכל, אין כלל אפשרות להעניק לילדים טיפולים פרא־רפואיים מקדמים כלשהם, כאשר במסגרות רבות אחרות ניתן טיפול חסר.

במכתב לשר יולי אדלשטיין מדגישים מנכ"ל אלוט יואב חפר ומנכ"לית העמותה לילדים בסיכון, עו"ד ציפי נגל-אדלשטיין, כי "בהיעדר טיפולים חיוניים במסגרות החינוכיות־טיפוליות, הורים רבים פונים בלית ברירה לקופות החולים בבקשה לקבלת השלמת הטיפולים שאינם מסופקים על ידי הגן מפאת המחסור באנשי טיפול". 

"לצערנו, הקופות מסרבות לספק את הטיפולים לילדים אלה בשל פרשנות מרחיבה לחוק הקובעת כי בכל מצב בו ילד מצוי בגן תקשורת, קופת החולים פטורה באופן גורף ממתן כלל השירות לאותו הילד. יודגש כי חסימת דרכם של הילדים לקבלת שירות חיוני ובסיסי בקהילה עלולה להסב נזק רב ואף בלתי הפיך להתפתחותם".

עו"ד מיכאל זץ, מנהל אגף קידום זכויות וקשרי ממשל באלו"ט, הסביר בשיחה עם "מעריב" כי "המחסור במטפלים הגיע לנקודת אל־חזור ומשליך באופן ישיר על חוסר היכולת לתת טיפולים פרא־רפואיים נדרשים לאלפי ילדים עם אוטיזם. לילדים האלו אין את הפריבילגיה להמשיך לחכות לפתרונות בזמן שמצבם מורע".

ממשרד הבריאות נמסר ל"מעריב": "לצערנו יש מחסור כלל ארצי במטפלים במקצועות הבריאות במגזר הציבורי, מה שפוגע באפשרות של מימוש הסל לכל הילדים ובכל המקומות. המצב מוחרף בגלל הגידול המתמיד במספר הילדים המאובחנים עם אוטיזם, שמצריך פתיחה של מעונות וגנים רבים מדי שנה. משרד הבריאות מודע מאוד לנושא ושותף ליוזמה בין משרדית בהובלת משרד רה''מ כדי למצוא פתרונות ארוכי טווח למצב הזה".