הודעת המייל הגיעה ביום חמישי בשעה 12 ו-13 דקות. שלח אותה מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה ליואל פלדשו, מנהל רשות התעופה האזרחית. הנושא: "הודעה לרשות התעופה של ירדן על איסור מעבר טיסות מסחריות בשטח האווירי של ישראל החל מהיום בשעה 1300". גוף המייל: "יואל שלום, בהמשך לשיחת הטלפון בינינו אבקש להעביר לך את הנחיית השרה לאור הנחיית ראש הממשלה שהנחה כי רשות התעופה האווירית תודיע לרשות התעופה האווירית של ירדן כי חל איסור מעבר מעל השטח האווירי הישראלי לטיסות אזרחיות מירדן וזאת החל מהיום בשעה 1300 ועד להודעה חדשה".

בכירים רבים שנחשפו בזמן אמת ובדיעבד להוראה הזו מגדירים אותה כ"איבוד עשתונות", או "ליקוי מאורות" או "טירלול מוחלט". סגירת השמיים בין ישראל לירדן בהודעה מוקדמת של 45 דקות היא הפרה בוטה ויסודית של הסכם השלום. סיפור השמיים הפתוחים בין שתי המדינות היה אחד המכוננים בהסכם השלום ביניהן. זאת, ועוד: בהוראה הזו טמונה הפרה של אין ספור הסכמי טיס עם מדינות נוספות שעלולות להפגע: מטוסים אמריקאים ואירופים חוצים את השטח האווירי הנ"ל במאותיהם מדי יום. הצעד הזה מוגדר כ"פראי ופיראטי" והוא חסר תקדים: גם מדינות עוינות בהרבה מישראל וירדן לא מודיעות זו לזו על סגירת השמיים בהתראה של שלושת רבעי שעה.

ההוראה הזו הונחתה מלשכת ראש הממשלה לשרת התחבורה, שהפילה את תפוח האדמה הגרעיני על המנכ"ל האומלל שלה, עופר מלכה. המייל ששיגר מלכה לפלדשו לא היה ההוראה המקורית. זו הגיעה בשיחת טלפון שהתקיימה כ-45 דקות קודם בין מלכה לראש רשות שדות התעופה יעקב גנות ופלדשו עצמו.

בכירי רשות שדות התעופה ורשות התעופה האווירית לא ידעו מה לעשות עם עצמם. הם החליטו לשחק על זמן. בהתחלה, ביקשו את ההוראה בכתב. כשקיבלו את המייל, החלו להפציץ את לשכת שרת התחבורה בשאלות מקצועיות: מה עם המטוסים שכבר המריאו? מה עם מטוסים שנמצאים באוויר? האם מדובר רק בטיסות שממריאות מירדן או גם  טיסות שחוצות דרך ירדן? מה עם מטוסים אמריקאים, וכו' וכו'.

בנימין נתניהו ומירי רגב  (צילום: גיל יערי, פלאש 90)
בנימין נתניהו ומירי רגב (צילום: גיל יערי, פלאש 90)

השיטה הוכיחה את עצמה. בינתיים, הוחלט לערער על ההוראה הזו. פלדשו התקשר למזכיר הממשלה צחי ברוורמן והסביר לו את המשמעויות המטורפות של סגירת השמיים בין ישראל לירדן. על פי בכירים שנחשפו לתוכן השיחה הזו, ברוורמן אמר לפלדשו "הבנתי, תן לי לבדוק". הוא בדק וחזר אחרי כמה דקות עם הוראה פשוטה: ראש הממשלה מתעקש לסגור את השמיים. מלאו את ההוראה.

"דקות ספורות לפני שהוראת סגירת השמיים נכנסה לתוקף, הגיע הטלפון הגואל ממשרד התחבורה עם הוראה לבטל הכל", סיפר למעריב בכיר שנחשף לפרטי האירוע, "זה היה ממש על הבאזר. אתה לא מבין איזה נזק בינלאומי היה נגרם לישראל אם ההוראה הזו היתה מיושמת בשטח".

צחוק הגורל: הירדנים כלל לא סגרו את השמיים עם ישראל ואפילו לא הערימו קשיים על תכנית הטיסה של ראש הממשלה מעל שטחם לפגישה שהיתה אמורה להתקיים באבו-דאבי. הם עשו משהו אחר לגמרי: הם עיכבו את המטוס ששיגרה איחוד האמירויות ע"מ להטיס את נתניהו. המטוס נחת בעמאן שם המתין ואז החליטו הירדנים לא לאשר את המראתו לישראל.

האמירתים איתם יצרו קשר בכירי רשות שדות התעופה כדי לברר מדוע המטוס לא ממריא לישראל, לא הסגירו את הבעיה האמיתית ולא "שרפו" את הירדנים. הם אמרו שההמראה מתעכבת בגלל "בעיות טכניות". בשלב מסויים נתניהו הבין, כנראה, שמדובר בתרגיל של הירדנים. הבעיה היתה שהוא החליט להגיב ללא שום פרופורציה. הבעיה הנוספת היא שהוא קיבל החלטה עם משמעויות אדירות מבלי לכנס קבינט, להתייעץ עם שר הבטחון או שר החוץ או גורמי מקצוע כלשהם. לו היה מתייעץ עם בכירי רשות שדות התעופה או רשות התעופה האזרחית, היה מוסבר לו עד כמה התגובה שלו מופרכת, שלא לומר מופקרת.

בסופו של דבר הבין נתניהו בכוחות עצמו שצריך לרדת במהירות מהעץ. מרגע שההוראה הגיעה לרשות ועד הרגע בו היא בוטלה חלף פרק זמן של שעה וחצי עד שעתיים. כל האנשים עמם שוחחתי והיו מעורבים בדרמה העצומה הזו, מתקשים להאמין שהיא אכן התחוללה. אבל היא התחוללה. במקרה הזה, התעשת מי שהתעשת בדקה התשעים. בפעם הבאה, אין לדעת.