בביקור הראשון שלי ביקב הרי גליל, לפני כ-21 שנים, מיד לאחר הקמתו, התפעלתי כבר ממרחק, כשהתקרבתי אליו, מהיחס בין מבנה היקב לטבע. המבנה השתלב יפה בסביבה ולא הפריע לפסטורליה הירוקה שסביבו. מאוחר יותר נוסף למבנה גם 'גג אקולוגי ירוק', כך שנראה כאילו היקב צמח בעצמו מתוך הטבע המלבלב. לאחרונה, היקב שנושא את דגל הקיימות כבר כמה שנים טובות, חבר אל החברה להגנת הטבע ובשנת 2019 החל שיתוף הפעולה בין הגופים, במעקב אחר השפעת הסביבה הביולוגית על תפוקת הכרם ואיכות היין. ההנחה הבסיסית הייתה שהתערבות מינימלית בסביבת הגידול הטבעית של הכרם, תשביח את איכות הגפנים לאורך זמן. בימים אלה מסכמים את תוצאות המחקר המשותף.

יקב הרי גליל, מבט מבחוץ  (צילום: יחצ)
יקב הרי גליל, מבט מבחוץ (צילום: יחצ)

תוצאות האמת: השפעה ישירה על איכות היין  
לצורך המחקר נבדקו שלושה כרמים בני 300 דונם באזור הגליל: כרם בראון, בו הרמה העשבונית גבוהה, כרם משגב עם וכרם מתתיהו, שנמצאים באזור הררי. בשלושת הכרמים גידלו מבחר זני ענבים: סוביניון בלאן, ויונייה, שרדונה, גרנאש, קברנה סוביניון, מרלו, סירה, ברברה, קברנה פרנק ופטי ורדו.
 
"אנחנו לא משקים בכלל את הכרמים שלנו" מעיד היינן הראשי מיכה ועדיה. "בנוסף, עודדנו את הצמיחה של העשבייה על ידי פיזור קומפוסט איכותי, הופסקה הדברת המזיקים וניתנה לבעלי החיים בסביבה אפשרות לחיות בהרמוניה לצד הגפנים". בכל אותה תקופה מיפו אנשי החברה להגנת הטבע את המגוון הביולוגי בכרמים, בעלי חיים, צמחיה, מזיקים ועוד. בד בבד עקבו אחר איכות הקרקע והתפתחות הגידולים וערכו השוואה לכרמים דומים, בהם הייתה התערבות בסביבה הביולוגית. עמיר בלבן, מנהל תחום טבע בחברה להגנת הטבע טוען כי ניתן לייצר חקלאות מבלי לפגוע בטבע. ללא התערבות של ריסוסים העלולים להיות בעלי השלכות מזיקות לטווח הארוך ולשנות את המאזן הטבעי של הסביבה.
יקב הרי גליל - כרמים (צילום: יובל דקס)
יקב הרי גליל - כרמים (צילום: יובל דקס)

צמחייה עשירה ומגוונת 
כמו שחשבו בהתחלה כך קרה. הפסקת הריסוס וההדברה בכרמים אפשרה לצמחייה עשירה ומגוונת להתפתח, הצמחייה  ומנעה את דחיסותה של הקרקע ובכך אפשרה למי הגשמים לחלחל לעומקה בקלות יתר. הגפנים נהנו מהמים שהגיעו אליהם וכל זה השפיע ישירות על איכות היין ומגוון הטעמים שלו, שהפך להיות רענן וחיוני יותר. ההנחה היא שהסביבה תישמר בכרמים האלה בריאה וחיונית יותר לאורך זמן. 

בעקבות המחקר הועלו רעיונות והמלצות רבות כתרומה לשיפור התפוקה והאיכות של הגפנים, כמו שתילת צמחי בר מועילים, שימוש בתחליפי הדברה ידידותיים, עידוד בעלי כנף שונים שיפזרו זרעים וצמחים. בין הפעולות הנוספות של היקב בתחום הקיימות: ייצור אנרגיה חלופית באמצעות מערכת חשמל סולרית המוצבת על גג היקב, צמצום שימוש בחשמל וסולר, ושתילה של צמחיית בר מקומית על גג אולם החביות במטרה לייצר בידוד אנרגטי ולהקטין את צריכת האנרגיה, 'גג ירוק' התומך במערכות אקולוגיות מקומיות של החי והצומח. בפרויקט נוסף הוחלפו חומרי האריזה והחל שימוש בבקבוקי יין מזכוכית קלה יותר במטרה להקטין את הפסולת התעשייתית המועברת למחזור או לשימוש חוזר במפעלים אחרים. 

מכניסים את הגליל לבקבוק 
נכון להיום התווספו כרמים נוספים למחקר, ביחד כבר 700 דונם. חלקות המספקות את החלק הארי של היינות בסדרות הגבוהות של היקב. בשנה הבאה יש כוונה ביקב להרחיב את שטחי הפעולה ולאמץ את שיטות הגידול החדשות בכרמים נוספים. "תוצאות המחקר ממחישות הלכה למעשה כי תפיסת הקיימות שאנו מובילים אכן משביחה בסופו של תהליך את איכות הגפנים והבציר ומכניסים את אזור הגידול הגאוגרפי לתוך כוס היין" אומר היינן. 

ארבעה יינות חדשים 
ואם ביין עסקינן, לאחר השקת סדרת 'בר' של היקב, סדרה צעירה של יינות יום יומיים, קלילים ופירותיים, שניתן למצוא ברשתות השיווק בכ-35 שקלים – לבן, רוזה וקברנה סוביניון - מבציר 2020, הושקה גם סדרת 'גליל' עם שם חדש ותוויות מעודכנות, עליהן מופיעים בעלי החיים שנצפו בסקר הטבע בכרמים. הסדרה שתכלול מגוון יינות אדומים ולבנים, כוללת בשלב הראשון שלושה יינות וותיקים מבציר חדש ויין אחד חדש לחלוטין: 'גליל, קברנה סוביניון 2018'. מחירי היינות בסדרת גליל: כ-65 שקלים. 

גליל, גוורצטרמינר 2020: ענבי הגוורצטרמינר הגיעו מכרם מנרה. יין חצי יבש, עם מתיקות עדינה ולא מעיקה. באף פירותיות ופרחוניות נעימה. בפה קלילות, חמיצות קלה וסיומת נעימה ורעננה.

גליל, סוביניון בלאן 2020: ענבי הסוביניון בלאן הגיעו מכרם משגב עם שבגליל העליון. יין לבן יבש. באף ניחוחות הדריים בצד פרי טרופי לא מתוק. בפה חומציות מאזנת וחיונית וסיומת נעימה ורעננה.

גליל, בלאן דה נואר- 2020: יין לבן המיוצר מענבי גרנאש בתהליך של ייצור יינות לבנים. יין קל יחסית עם ניחוחות של פירות קיץ ופרחוניות אביבית. בפה עדינות ורעננות קלה ומאוזנת. 

גליל, קברנה סוביניון  2018: יין חדש בסדרה. ענבי הקברנה סוביניון הגיעו מכרמי הגליל העליון. ניחוחות של פרי יער ותיבול נעים וקל. בפה גוף בינוני עד מלא וסיומת די ארוכה.

יקב הרי גליל - סדרת גליל (צילום: שני הלוי)
יקב הרי גליל - סדרת גליל (צילום: שני הלוי)