שמה הלועזי של התופעה –Heartburn, כמו גם כינויה במקורות הסינים – "חום בקיבה" מתארות אמנם בצורה שונה, אך די מדויקת את הסיפור כולו.

מדובר בתופעה כה שכיחה עד כי נדמה ואין אדם שלא חווה תחושת צריבה לפחות פעם אחת במהלך חייו. למרות שברוב המקרים היא תיעלם במהרה, לעיתים התקפי הצרבת קשים יותר ועשויים לגרור תסמינים כרוניים שמשבשים את אורח החיים התקין.

מהם הגורמים לתופעה המטרידה? ומה בין רפואה סינית, המזון שאנחנו מכניסים לפה והטיפול בצרבת כרונית?

מדוע הצרבת לא מרפה? כל הסיבות והגורמים המרכזיים לתופעה
הגורם המרכזי לתחושת הבעירה בבית החזה הוא החזר ושטי של המזון מהקיבה, או אם תרצו ריפלוקס (Reflux). התופעה מתרחשת לרוב בסמוך לסיום הארוחה, כאשר הסוגר שבין הקיבה החומצית לבין הוושט אינו מתפקד כראוי (עקב בעיה מבנית, או היחלשות של הסוגר למשל). מערכת העיכול העליונה נחשפת לסביבה חומצית באופן ממושך, והדבר גורר תסמיני צריבה, תחושת בעירה, אי נוחות ובמקרים חמורים יותר אף כאבי גרון ודלקות.

עם זאת, לא תמיד נובעת הצרבת ישירות מהחזר ושטי (ריפלוקס), אלא דווקא מרגישות יתר של מעטפת הוושט, בקע סרעפתי או תופעות צרבת תקופת במהלך ההריון.

במקרים אחרים, תהיה הצרבת רק התסמין או "תמרור האזהרה" לתופעות בריאותיות חמורות יותר– עישון, השמנת יתר, אכילת מופרזת של מזון שומני, צריכה מוגברת של אלכוהול וקפה ועוד אחרים.

דרכים טבעיות להתמודדות עם הצרבת
החדשות הטובות הן שניתן להתמודד בקלות עם התופעה.על ידי אימוץ גישה המשלבת בין שינוי אורחות החיים והתזונה, לצד שיקום הגוף על פי עקרונות הטיפול הסיני, ניתן להקל באופן מיידי ולמנוע תופעות חוזרות של הצרבת.

טיפול טבעי ברפואה סינית: אחת מן המטרות המרכזיות של הרפואה הסינית היא להשיב את האיזון בין גוף ונפש למטופל. טכניקות הטיפול מסייעות לא רק במיגור נקודתי של תסמיני הצרבת, אלא גם בחיזוק הגוף, שיקום הרקמות הפגועות והשבת המטופל למסלול החיים הרגיל.

שילוב של טכניקות דיקור יחד עם שימוש בצמחי מרפא מסייעים בריפוי הרקמות הפגועות במערכת העיכול, חיזוק מערכת העיכול, הסדרת הפעילות בוושט ובקיבה, וויסות רמת החומציות בקיבה.
כל טיפול טבעי מתחיל באבחון מקיף ויסודי במטרה לרדת לעומק הבעיה של המטופל, ולהתאים לו טיפול אישי ומיטיב.

המלצות תזונה

  • שלבו כוסמת בארוחות הצהריים. רבים נוטים להתבלבל בינה לבין הכוסמין, אך למען האמת מדובר בצמח "פלא" נטול גלוטן שיכול לחולל פלאים בגופינו.
    מלבד העובדה שהכוסמת מכילה חלבונים, ויטמינים חיוניים ומינרלים כמו אבץ, ברזל וחומצה פולית, היא גם מסייעת בהקלת תחושות הצריבה.
  • שתייה של תפוחי עץ מסייעת גם היא במניעת התופעה. ניתן לרסק ולשלב עם פירות נוספים או פשוט לשתות את המיץ הטבעי של התפוח. הסיבים התזונתיים בתפוח מסייעים בהתמודדות עם בעיות עיכול, איזון החומציות בקיבה.
  • מזונות ירוקים נחשבים גם הם "מרגיעים" או "מצננים". במקרה של צרבת, אכילה מוגברת של ירקות ירוקים כמו מלפפון, קישוא ועלי פטרוזיליה מסייעת בהקלת תסמיני הצרבת.
     
    את הירקות מומלץ לצרוך ללא בישול מקדים, או לחילופין להכין מהם שייק קריר.

לסיום, כמה טיפים נוספים:

  • הקפידו להגביהה את הראש במהלך השינה בעזרת כרית נוחה – כוח המשיכה יעזור למיצי הקיבה להישאר במקומם הנכון.
  • פעילות גופנית – לא רק בשביל הכושר. הקפידו על אימון גופני לשחרור מתחים וחיזוק הגוף.
  • הקפידו על אכילת ארוחות קטנות – הדבר יסייע לקיבה לפעול באופן אופטימלי מבלי להעמיס על המערכת.

מאיה נאור היא מטפלת מוסמכת ברפואה סינית– דיקור סיני וצמחי מרפא, מומחית לטיפול בבעיות במערכת העיכול במכון הגסטרואנטרולוגי שבמרכז הרפואי שיבא, תל השומר ובקליניקות בתל אביב ובחיפה.