רגע לפני הבחירות לכנסת ה־24, הרביעיות בתוך פחות משנתיים, גובר החשש כי שיעור ההצבעה, על רקע משבר הקורונה והייאוש המתגבר מהפלונטר הפוליטי, יהיה נמוך במיוחד. בעקבות כך, שלל פעילים חברתיים משקיעים בימים אלה את מלוא מרצם בהוצאה לפועל של יוזמות שיעודדו את הציבור לצאת להצביע.

אחת מהם היא המסעדנית ומי ששימשה ראש מטה המאבק של המסעדנים, לילך ספיר מתל אביב, שהגתה בתקופת הקורונה את המיזם “קילומטר איט איז”, מיזם הפגנות במרחק קילומטר מהבית בזמן הסגר השני. כעת היא כבר עובדת על יוזמה חדשה. “אני בדיוק נוסעת להביא את הפוסטרים של ‘את הכי יפה כשאת מצביעה’ כדי להפיץ אותם בין כל הברים בארץ”, היא מספרת. “זה חלק מהמערך של היוזמה החדשה שלי, ‘הרחוב שלי עליי’”.

איך נולדה היוזמה?
“לאחר ההצלחה של המיזם ‘קילומטר איט איז’ החלטתי לחקור לעומק כמה אנשים מעוניינים להצביע. מהנתונים ומהסקרים שבדקתי עולה כי כרגע יש מאות אלפי אנשים מיואשים שלא רוצים ללכת ולהצביע, גם בגלל הקורונה שייאשה אנשים באופן כמעט טוטאלי. בבחירות הקודמות היו אחוזי הצבעה נמוכים, כולל בשכונות שלגמרי הפתיעו אותי כמו השכונה שלי במרכז תל אביב, בין הבימה לדיזנגוף, שאחוזי ההצבעה בה בבחירות הקודמות עמדו על 59%, כלומר כמעט חצי מבעלי זכות ההצבעה לא הלכו להצביע".

"יש משבר חמור, הקורונה הביאה את הפוליטיקה אל תוך המיטה שלנו יותר מתמיד, ושמתי לב שאין קמפיין ממשי שמשכנע אנשים לקום ולהצביע. מי שלא מצביע הם בדרך כלל אנשים שמתנתקים מקמפיינים, פוליטיקה וחדשות כי הכל נראה להם נורא מייאש, בייחוד בתקופת הקורונה. הפוליטיקה בקורונה השתלטה על כל החלטה בסיסית שלנו, ואנשים אומרים: ‘למה לי פוליטיקה עכשיו?’. זה לא בראש של אנשים שדואגים לשרוד בתקופה כזו. הבנתי שהדרך העיקרית להשפיע היא לדבר עם אנשים שאתה מכיר. אם תדבר עם השכן שלך, עם חבר שלך למשרד או עם חבר ממכון הכושר ותשכנע אותו לקום ולהצביע - ולא משנה למי - אז הוא יבין את החשיבות הזו”.

וזה עובד?
“אני מרגישה שזה מתחיל לחלחל כי בכל שבוע מזמינים אותי להסביר על היוזמה במקום אחר בארץ. בגדול יש שתי אופציות ביישום היוזמה: או שאתה מדבר עם בן אדם שמתכוון להצביע, ואתה מסביר לו כמה חשוב שהוא ימשיך לשכנע אנשים נוספים לצאת ולהצביע; או שאתה נתקל באדם שמודה שאינו מתכוון להצביע, ואז אתה לוקח אותו כפרויקט אישי ומסביר לו בצורה הכי פשוטה כמה חשוב להצביע. השוני בשיעור ההצבעה יבוא מאיתנו, מאיש כלפי רעהו, לא מקמפיין טלוויזיוני. נדע אם היוזמה הצליחה רק ברגע האמת, בעת ספירת הקולות ביום ההצבעה. בכל אופן, זו יוזמה שאני מתכוונת לאמץ גם במערכות הבחירות הבאות, בתקווה שיתרחשו בעוד הרבה זמן”.

לילך ספיר בקמפיין לעידוד הצבעה  (צילום: צילום מסך)
לילך ספיר בקמפיין לעידוד הצבעה (צילום: צילום מסך)

אש בשדה קוצים

שיעור ההצבעה בבחירות לכנסת ה־23, במרץ 2020, עמד על 71% - הכי גבוה מאז בחירות 2015 - בעוד שבבחירות לכנסת ה־22 בספטמבר 2019 הוא עמד על 69%. על פי הסקרים, שיעור ההצבעה הוא שעתיד להכריע בין הגושים בבחירות הקרובות.

אסף שוורץ, מורה למדעים מאילת, החליט גם הוא להירתם לנושא. לאחרונה הוא פתח בפייסבוק את הדף “צאו להצביע”, שבו כתב: “שלושה סבבים, מאות אלפי חילונים לא יצאו להצביע... רק אם נצביע, תהיה הכרעה”. “אני מורה במקצועי, אבל בזמן הפנוי שיש לי החלטתי להפעיל את עמוד הפייסבוק הזה שנועד להסביר לאנשים מדוע עליהם להצביע”, הוא אומר כעת. “אתה רואה אחוזי הצבעה נמוכים ומבין שרוב האנשים שלא מצביעים הם חילונים”.

לדבריו, כבר במערכת הבחירות הראשונה מבין הארבע התחיל לתחזק את עמוד הפייסבוק, אבל במערכת הנוכחית לקח את היוזמה צעד קדימה בזכות אחד מעוקביו. “הוא הרכיב חתך נתוני הצבעה לפי שכונות והרמנו ממשק אינטרנטי מיוחד שמראה לפי עיר ורחוב כמה אנשים הצביעו וכמה לא, ואפילו למי הצביעו בבחירות הקודמות”, הוא מספר.

איך זה משפיע?
“ברגע שאנשים רואים בצורה ברורה ופשוטה ברמת הנתונים איפה הצביעו ולמי, זה מעודד אותם להשתמש בקול שלהם ולהצביע לנציג שהם מעוניינים בו. אני גם עובד על סרטון הסבר לממשק. כדי לממן את התפעול של הממשק עשיתי מגבית מחברים. כל מה שאני עושה זה בהתנדבות מלאה כדי לעודד אנשים לנצל את קולם”.

דני בטיטו מיבנה וחברו אמיר בר־יוחאי יזמו את “10 בריבוע”, יוזמה שגם היא נועדה לשכנע אנשים לצאת ולהצביע. “בבסיס היוזמה עליך להכין רשימה של עשרה אנשים שאתה מכיר, לצלצל אליהם ולבקש מהם שני דברים: האחד - שאותו בן אדם שצלצלת אליו יאפשר לך לצלצל אליו שוב ביום הבחירות ולהזכיר לו ללכת לקלפי להצביע”, מספר בטיטו. “הדבר השני הוא לבקש ממנו לצלצל גם הוא לעוד עשרה אנשים ולעשות אותו הדבר”.

למה שזה ישפיע על שיעור ההצבעה?
“זה סוג של פירמידה. ברגע שאני אומר לך ולעוד תשעה אנשים לצלצל ולשכנע אנשים להצביע, וחלקכם תעשו מה שביקשתי - זה יתפוס כאש בשדה קוצים ויתפשט ליותר ויותר חתכים מהאוכלוסייה. במגזרים מסוימים כמו אצל החרדים יש אחוזי הצבעה גבוהים יחסית כי הם עושים את הקמפיין האישי שלהם לאוכלוסיות שלהם, אבל שאר המגזרים פחות משוכנעים ללכת ולהצביע, ואת זה אנחנו רוצים לשנות. ככל שנדרבן יותר אנשים ללכת להצביע, אז המאזן הפוליטי ישתנה, ולא משנה מאיזה כיוון. המטרה היא להעביר את המסר הלאה. אנחנו מתחילים כבר עכשיו לראות שיותר ויותר אנשים מגלים מעורבות ביוזמה ומעידים כי הם מתכוונים לצאת ולהצביע בזכות אותה שיחת טלפון”.

מה הניע אתכם לפעול דווקא במערכת הבחירות הזו?
“אני מאמין שללא קשר לקורונה אחוזי ההצבעה נמוכים. אבל בהחלט יש השפעה לארבע מערכות בחירות שמתישות את האנשים”.

דני בטיטו בפעילות לעידוד הצבעה (צילום: פרטי)
דני בטיטו בפעילות לעידוד הצבעה (צילום: פרטי)

מריצים סוס

מאחורי היוזמה "מסע הבחירות של הסוס" עומדת חבורת האמנים יוסי עמר, אלון גרינברג, מתן גולן, ברוכי שפיגלמן, יפעת פליידרמן, טובית הורן, יעל קיליקובסקי, לי גודו, אייל נאור, יעל כהן, ערן פוקס, ג'סיקה מורגן, מיכל הרמן ושני ישורון. אלה מסתובבים ברחבי הארץ כשהם סוחבים סוס ענק שיצרו במו ידיהם ומעודדים אנשים לעבור מפסיביות לאקטיביות.

"הרעיון הזה נולד בתקופת הקורונה, במהלך ההפגנה בבלפור, כשהרגשנו שלא סופרים אותנו כאזרחים", מסביר עמר, שבסטודיו שלו נבנה הסוס. "רצינו לעשות מיזם מסוים כדי להביע אקט מחאתי ויצרנו את הסוס. העלינו אותו בעגלה לבלפור עם מסר מחאתי. זה היה נחמד, אבל הרגשנו שזו לא המטרה. אנחנו לא רוצים למחות אלא לשנות".

עם היוודע דבר הבחירות הקרובות, החלו עמר וחבורתו לרקום את הרעיון ל"מסע הבחירות של הסוס". "החלטנו להציג את הסוס בכנסת ולקיים 'מסע בחירות', שבמסגרתו אנחנו מריצים את הסוס לראשות הממשלה", מספר עמר. "זה מסע ללא אג'נדה, ללא מצע, ללא שייכות פוליטית, אלא מסע שבא ואומר: ברגע שהסוס יהיה ראש ממשלה, מה אתה מצפה ממנו שיעשה בשבילך?".

מה המטרה העיקרית?
"לפתח שיח בין אנשים ולעודד אותם להפוך מפסיביים לאקטיביים. בין השאר זה אומר גם לצאת ולהצביע ולא משנה למי. המסע מלווה בחבורת אמנים, רקדנים וזמרים שמהווים אטרקציה. לא צריך לחשוב למי מצביעים אלא לְמה מצביעים. צריך להצביע למשהו ולא למישהו".

יוזמה נוספת היא "הקול שלי הולך לשנות", שמאחוריה עומד אופיר גוטלזון, איש הייטק ישראלי שחי בקליפורניה. "כבר מהבחירות של 2019 התעסקתי בלנסות לעודד ישראלים לטוס לארץ ולהצביע", הוא מספר. "החלטתי לקחת שיטות שעבדו בעידוד ההצבעה בארצות הברית ולממש אותן בישראל. אחת היוזמות הכי פופולריות בארצות הברית אפשרה לאנשים מהיישוב להעלות סרטונים קצרים שבהם הם אומרים מדוע הם הולכים להצביע".

"בהשראת היוזמה הזו הקמנו דף פייסבוק בשם 'הקול שלי הולך לשנות' שבו ישראלים מעלים סרטונים ומתארים בהם מדוע הם ילכו להצביע. כדי לקדם את היוזמה פנינו גם לישראלים שגרים בחו"ל ולא יכולים להגיע לארץ כדי להצביע וביקשנו מהם לצלם סרטונים מעודדי הצבעה. בכך אנחנו מממשים את הערבות ההדדית בין הקהילה הישראלית בחו"ל לבין הקהילה בארץ".

למה נרתמתם לכך דווקא במערכת הבחירות הזו?
"גם אם לא הייתה קורונה, יש עייפות החומר, והקורונה רק העצימה את זה. אנשים מרגישים שאין טעם להצביע כי לא מתחשבים בקול שלהם, ולכן מוותרים על להצביע, אבל אנחנו כאן לשכנע אותם להמשיך, והדרך לעשות זאת חייבת להיות יצירתית".

ראיתם כבר פידבקים מהקהל?
"כבר הועלו עשרות סרטונים של אנשים מכל קצות הארץ, מקיבוץ הגושרים שבצפון ועד ירוחם שבדרום. אנחנו עדיין קוראים לאנשים להמשיך להעלות סרטונים".

גוטלזון וחבריו יזמו יוזמה נוספת שנועדה לעודד ישראלים לצאת ולהצביע: ב־20 במרץ בשעה 20:00, שעון ישראל, תתקיים הפגנת סולידריות חוצת יבשות של ישראלים המתגוררים ברחבי העולם עם הישראלים שבישראל. לפי התכנון, ההפגנות ישודרו בלייב בפייסבוק מהערים השונות, בהן ברצלונה, ברלין, רומא, בזל, קיימברידג', שיקגו, ניו יורק, סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, טורונטו, ונקובר, מיאמי וסידני.

"מטרת ההפגנה היא לשמור על הדמוקרטיה הישראלית ולקרוא לציבור הישראלי לממש את זכותו וחובתו האזרחית בקלפי", אומר גוטלזון. "לישראלים הגרים מחוץ לישראל קשה ולעתים לא ניתן להגיע לארץ להצביע. אולם החשיבות שבהצבעה, במיוחד בשעה קשה זו, היא קריטית".