שיעול הוא אחד הדברים המציקים שקורים לנו. בדרך כלל אנחנו יודעים את המקור לתופעה, אבל מה קורה כשלא מצליחים למצוא את הגורם ואת הפתרון שיפסיק את השיעול? פרופ' רפי קרסו שוחח בתוכניתו ב-103FM עם מאזין שסובל משיעול מתמשך וניסה לעזור לו להבין מאיפה הוא נובע. 

"שלום דוקטור מדבר גרשון, אני בן 79 יש לי שיעול מתמשך בערך שבע שנים. מה לא עשיתי, לא פותר את הבעיה. עשיתי צילום ריאות, סי.טי ריאות, בדיקת אלרגיה בבית חולים, בדיקת נפישות, גסטרו גם מהפה גם מהמעי הגס. לא יודע מה להגיד, ניסיתי גם תרופות סבתא".

איזה כדורים אתה מקבל?
"אני לוקח תרופות ללחץ דם, נקסיום, טריבמין, המליצו לקחת כדור של אלרג'י נגד אלרגיה. לא עוזר לי כלום".

קרוב לוודאי שזה משהו אלרגי.
"זה נכון".

אם זה משהו אלרגי זה שעשית בדיקות אלרגיה, לא אומר שאתה לא אלרגי. כלומר, לא תמיד בבדיקות אלרגיה אפשר לבדוק את כל הפרמטרים, את סוג סבון הכביסה שהכביסה שלך נרחצת בו או את סוג סבון הידיים בו אתה משתמש, או את הצמח שפורח ליד החלון שליד חדר השינה שלך. אני נותן דוגמאות. 
"ניסיתי הכול, אמרו לי שיש ריפלוקס".

אם יש רפלוקס אז נקסיום היה אמור לעזור לך.
"לא עוזר לי כלום".

אם לא מצאו שום דבר וזה לא אלרגיה יכול להיות שיש לך שיעול עצבני, יש לאנשים לפעמים סוג של טיק שהוא שיעול עצבני ועצבנות אצל אחד מופיעה בכאבי ראש, אצל אחר בכאבי בטן, אצל אחד בטיקים ממש ואצל אחר בשיעול ובתגובה כמו אלרגית.
"כשאני נזכר שיש לי את השיעול אני משתעל, כאילו פסיכולוגי".

מה זה אומר?
"שמשהו בראש לא בסדר".

שבכל זאת זה משהו פסיכולוגי.
"מה עושים? מסתכלים עליי כחולה, אני לא חולה, שיעול לא מזיק. הרגשה לא נעימה".

אני מציע לך לנסות לקחת כדור אפילו כשאתה לבד בבית כדור הרגעה ולראות בשביל הטסט שלך אם זה עוזר לך או לא. 
"וואליום? מה זה כדור הרגעה?".

יכול להיות ואליום, יכול להיות וואבן, ולראות פעם אחת האם באותו יום שלקחת את זה איך השיעול באותו יום.
"הבנתי".

זה דבר שיכול מאוד להיות. בד"כ צריכים גם לראות שיש תרופות שגורמות לשיעול. אני מציע לך לקחת כדור הרגעה ולשים לב אם באותו יום אתה משתעל פחות אבל עצם העובדה שאתה חושב על זה ומשתעל – זה מתאים יותר לשיעול עצבני. זו צריכה להיות האבחנה האחרונה".
"אני מודה לך, באמת, תודה, תודה".